با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
رکوردداران تولید مثل در دنیای حیوانات
عکس : خورشید ماهی اقیانوس

تعداد فرزندان یک حیوان می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد مانند اینکه آیا آبزی هستند و یا چگونه زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از لایوساینس، میلیون‌ها گونه جانوری در سیاره ما وجود دارد و هر کدام دارای استراتژی تولیدمثل خود هستند که برای برآوردن نیازهای خاص تکامل یافته‌اند. اما کدام گونه می‌تواند در یک‌زمان بیشترین تعداد نوزاد را داشته باشد؟

به گزارش سرویس اخبار محیط زیست سایت شات ایکس و به نقل از فارس کیتلین کول، دانشمند «دانشگاه هاوایی در مانوا» آمریکا گفت: بسیاری از عوامل می‌توانند بر سناریوی رکوردداران تولید مثل در دنیای حیوانات تاثیر بگذارند. آزادکردن تخم‌های لقاح‌نیافته به انرژی کمتری نسبت به تخم‌گذاری آن‌ها پس از لقاح نیاز دارد، بنابراین حیواناتی که تخم‌ریزی می‌کنند یا تخم‌های لقاح‌نیافته و اسپرم را در آب آزاد می‌کنند، اغلب تخم‌های بیشتری نسبت به حیوانات غیر تخم‌ریز دارند.

مثلا خورشید ماهی اقیانوس با بیش از 300 میلیون تخم در تخمدان‌های خود یافت شد. بااین‌حال، ازآنجایی‌که تخم‌ها خارج از بدن ماده بارور می‌شوند، غیرممکن است بدانیم چندتای این تخم‌ها به فرزندان زنده تبدیل می‌شوند. پس از آزادشدن تخم‌ها در اقیانوس، هیچ راهی برای تشخیص اینکه کدام یک از آن‌ها برای کدام ماهی است وجود ندارد.

اگرچه هیچ ارزیابی رسمی از تعداد خورشید ماهی در اقیانوس وجود ندارد، اما به‌عنوان یک‌گونه آسیب‌پذیر تحت فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت قرار گرفته است.

همین آسیب‌پذیر بودن نشان می‌دهد که همه این 300 میلیون تخم به بچه‌ خورشید ماهی تبدیل نمی‌شوند.


اسب دریایی می‌تواند تا ۲ هزار نوزاد زنده را به طور هم‌زمان به دنیا بیاورد
عکس : اسب دریایی می‌تواند تا ۲ هزار نوزاد زنده را به طور هم‌زمان به دنیا بیاورد

از نظر تخم‌های بارور شده در یک نوبت باروری، حشرات اجتماعی(مثل مورچه یا زنبور) برنده هستند. برخی از گونه‌های مورچه‌ها، مانند مورچه‌های راننده آفریقایی، می‌توانند در حدود یک ماه 3 تا 4 میلیون تخم بگذارند، ملکه بسته به تعداد فرزندان نر و ماده‌ای که می‌خواهد داشته باشد، برخی از این تخم‌ها را بارور می‌کند و برخی دیگر را نه.

در میان پرندگان، گونه‌هایی مانند کبک خاکستری با حداکثر 22 تخم از جمله تخم‌گذاران برتر هستند. اسب دریایی می‌تواند تا ۲ هزار نوزاد زنده را به طور هم‌زمان به دنیا بیاورد. مار سمی معروف به مارهای پف‌دار 156 مارکوچک را در یک بارداری به دنیا می‌آورد.

اینکه یک حیوان تخم‌گذاری می‌کند یا زنده‌زایی، نیز عاملی مهم در تعداد فرزندان است. رشد دادن فرزندان زنده تلاش بسیار بیشتری می‌طلبد، بنابراین حیوانات زنده‌زا اغلب بچه‌های کمتری خواهند داشت. حیوانات ی که گروهی زندگی می‌کنند، از جمله گونه‌هایی مانند مورچه‌های راننده پرجمعیت آفریقایی، می‌توانند به دلیل محافظت بیشتر ارائه شده توسط گروه، بچه‌های بیشتری نسبت به حیوانات تکی داشته باشند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین