با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کشف فسیل نیم میلیارد ساله یک لیسه که جد نرم‌تنان است
عکس : فسیل نیم میلیارد ساله یک لیسه

محققان می‌گویند کشف فسیل یک لیسه (اسلاگ) به درک سرمنشاء نرم‌تنان مثل صدف و اختاپوس کمک کرده است.

دانشمندان، از جمله کارشناسان در دانشگاه آکسفورد، یک گونه تازه از نرم‌تنان را یافته‌اند که ۵۰۰ میلیون سال قبل می‌زیست.

به گزارش سرویس اخبار محیط زیست سایت شات ایکس و به نقل از بی بی سی این فسیل به نام «شیشانیا آکولاتا» آشکار می‌کند که اولین نرم‌تنان جهانلیسه‌های مسطح بودند که یک زره تیغ‌دار محافظ داشتند.

شیشانیا ابتدا به خاطر ظاهرش به «کیسه پلاستیکی» معروف بود.

گوانگشو ژانگ نویسنده اول این مطالعه که اخیرا از دانشگاه یونان چین دکتری گرفته و این فسیل را کشف کرده گفت که این «کاملا متفاوت» از سایر فسیل‌هایی است که او قبلا دیده بود.

نرم‌تنان

نرم‌تنان جانورانی هستند که ستون فقرات ندارند مثل حلزون و اسکوئید
عکس : نرم‌تنان جانورانی هستند که ستون فقرات ندارند مثل حلزون و اسکوئید

نرم‌تنان جانورانی هستند که ستون فقرات ندارند و امروزه در اشکال مختلف مثل حلزون و اسکوئید (ماهی مرکب) دیده می‌شوند.

این تنوع خیلی قدیم در یک دوره کوتاه پدید آمد و فسیل ‌های خیلی کمی از آن دوره به جا مانده تا با آن بتوانیم روند تکامل اولیه این موجودات را ثبت کنیم.

گونه‌ تازه در یک مجموعه سالم از فسیل ‌ها در شرق استان یونان در جنوب چین پیدا شد که قدمت آنها به تقریبا ۵۱۴ میلیون سال می‌رسد.

طول این نمونه فسیل ‌ها فقط چند سانتیمتر است و پوشیده از تیغ‌هایی مخروطی هستند.

بعضی از این فسیل ها وارونه است که نشان می‌دهد که این جانور در سطح زیرین برهنه بوده و پایی عضلانی مثل لیسه دارد.

کارشناسان می‌گویند که این جانور از پا برای خزیدن کف دریا استفاده می‌کرده است.

پروفسور لوک پری از گروه آموزشی علوم زمین در دانشگاه آکسفورد، گفت که این نشان می‌دهد که «قدیمی‌ترین اجداد نرم‌تنان ، لیسه ‌هایی با زره تیغ‌دار بوده‌اند.»

برجستگی‌های پشت این حیوان نشان دهنده یک سیستم داخلی از کانال‌هایی به قطر کمتر از یک صدم میلیمتر است.

این مشخصه‌ها نشان می‌دهد که این تیغ‌های مخروطی از برجستگی‌های ریزی در پایه ترشح کرده‌اند که کارشناسان آن را به چاپگر سه بعدی تشبیه می‌کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین