با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
Interesting-Engineering
Interesting-Engineering
تقویم
چهارشنبه 23 خرداد 1403
 شیوا سعیدی قوی اندام - مهر نویسنده : شیوا سعیدی قوی اندام - مهر
.
آنتی بادی انسانی سم مرگبار عنکبوت را خنثی می کند
عکس : عنکبوت بیوه سیاه

سم عنکبوت بیوه سیاه اروپایی خطری جدی برای انسان ها به حساب می آمد و در افرادی که دچار گزیدگی این حشره می شدند، علائم شدیدی به وجود می آمد.

به گزارش سرویس اخبار محیط زیست سایت شات ایکس و به نقل از Interesting-Engineering در همین راستا برای نخستین بار محققان آنتی بادی های انسانی ابداع کرده اند که می تواند سم عنکبوت بیوه سیاه اروپایی را خنثی کند. سم این عنکبوت ها به چالش هایی جدی در سیستم عصبی منجر می شود.

تاکنون آنتی بادی های تولید شده از اسب ها تنها راه درمان بیماری های مرتبط با گزیدگی این حشره بودند اما آنها چند عارضه جانبی داشتند و به همین دلیل محققان به دنبال یک راه حل جایگزین بودند.

عنکبوت بیوه سیاه اروپایی در مناطق مدیترانه ای اروپا وجود دارد. با این وجود حشرات مذکور به دلایل تغییرات آب و هوایی در نقاط دیگر نیز رصد شده اند.

در همین راستا گروهی از محققان به رهبری پروفسور مایکل هاست زیست شناس دانشگاه فنی برانشویگ در آلمان تصمیم گرفتند روش هایی برای جایگزین کردن درمان فعلی بیابند. هاست و همکارانش با استفاده از یک فناوری نوین آزمایشگاهی به نام نمایش فاژ آنتی بادی (antibody phage display) میلیون ها آنتی بادی را غربال کردند تا نمونه هایی که قادر به اتصال به سم هستند را بیابند.

هاست در این باره می گوید: آنتی‌بادی‌های انسانی از مخزن ژن آنتی‌بادی ساده انسانی HAL9/10 با نمایش فاژ انتخاب شدند. نمایش فاژ یک فناوری آزمایشگاهی برای تولید آنتی بادی است.

این روش به آنها کمک کرد تا آنتی بادی هایی بسازند که عوارض جانبی کمتری نسبت به آنتی بادی معمول برگرفته از اسب داشته باشد. از آنجاکه آنتی بادی برگرفته از اسب منشا انسانی ندارد ممکن است به واکنش سیستم ایمنی یا شوک آنافیلاکتیک منجر شود که در برخی موارد در گذشته نتایجی مرگبار همراه داشته اند.

طبق بیانیه منتشر شده بسیاری از کاندیداهای آنتی بادی نتایجی نوید بخش در تست های آزمایشگاهی از خود نشان دادند. با این وجود یکی از آنها به نام MRU44-4-A1 به دلیل توانایی خارق العاده اش برای خنثی سازی سم شاخص تر شد.

به گفته هاست، قبل از آزمایش بالینی این آنتی بادی، کارآمدی آن باید روی مدل حیوانی مشخص شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین