با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کلاه ایمنی که مانع رسیدن ذرات معلق هوا به صورت می شود!
عکس : کلاه ایمنی که مانع رسیدن ذرات معلق هوا به صورت می شود

یک استارت‌آپ جدید از دانشگاه میشیگان به نام Taza Aya، با استفاده از پلاسمای غیرحرارتی برای اطمینان از خلوص هوا، کلاهی سخت با پردۀ هوا ساخته است که از رسیدن 99.8 درصد ذرات معلق به صورت جلوگیری کند.

به گزارش سرویس اخبار گجت سایت شات ایکس و به نقل از تکناک این دستگاه که به صورت کلاه ایمنی عرضه می‌شود، با استفاده از پلاسمای سرد برای ضدعفونی کردن هوا قبل از رسیدن به ناحیۀ تنفسی، حفاظت قابل توجهی را برای کارگران فراهم می‌کند.

پردۀ هوا که به داخل لبۀ کلاه سخت فرو می‌رود، می‌تواند از رسیدن 99.8 درصد ذرات معلق، ریزگرد‌ها وویروس‌ها به صورت کارگر جلوگیری کند. این فناوری که توسط استارت‌آپ Taza Aya دانشگاه میشیگان ایجاد شده است، به طور بالقوه گزینۀ حفاظتی جدیدی را برای کارگران در صنایعی که انتقال بیماری‌های تنفسی در آنها نگران‌کننده است، ارائه می‌دهد.


اثربخشی فناوری نوآورانۀ Taza Aya

این دستگاه نوآورانه که تاکنون در آزمایش‌ها مؤثر بوده، برای صنایعی طراحی شده است که به حفاظت تنفسی قوی نیاز دارند و تا سال 2025 در دسترس خواهد بود.

آزمایش شخص ثالث دستگاه Taza Aya اثربخشی پردۀ هوا را نشان داد که از نازل‌های لبۀ کلاه منحنی، شکل گرفته است. امّا برای اینکه پردۀ هوا به طور مؤثر در برابر عوامل بیماری‌زا در اتاق محافظت کند، ابتدا باید خودش از عوامل بیماری‌زا پاک شود.

مطالعات قبلی توسط گروه تحقیقاتی Taza Aya، نشان داد که روش آنها می‌تواند 99 درصد از ویروس‌ های موجود در هوا را در مزرعه و محیط‌های آزمایشگاهی حذف کند و آنها را از بین ببرد.

هرک کلاک، مدیرعامل استارت‌آپ Taza Aya گفت: «فناوری پردۀ هوای ما دقیقاً برای محافظت از کارگران در برابر پاتوژن‌های عفونی موجود در هوا طراحی شده است و از هوای تصفیه‌شده به‌عنوان مانعی استفاده می‌کند که در آن عوامل بیماری‌زا غیرفعال شده‌اند، به طوری که دیگر قادر به آلوده کردن شما در صورت تنفس آنها نیستند.»

مهار پلاسمای غیر حرارتی برای حذف پاتوژن

مهار پلاسمای غیر حرارتی برای حذف پاتوژن
عکس : مهار پلاسمای غیر حرارتی برای حذف پاتوژن

در طول تاریخ از آتش برای استریل کردن استفاده شده است و این کار به عنوان پلاسمای حرارتی شناخته می‌شود.

پلاسماهای غیر حرارتی یا سرد از مولکول‌های بسیار پرانرژی و دارای بار الکتریکی و قطعات مولکولی ساخته شده‌اند، که بدون گرما به اثر مشابهی دست می‌یابند. در آن یون‌ها و مولکول‌ها به سرعت تثبیت می‌شوند و قبل از رسیدن به نازل‌های پرده به هوای معمولی تبدیل می‌گردند.

نمونۀ اولیۀ Taza Aya دارای یک کوله پشتی با وزن تقریبی 4.5 کیلوگرم است که ماژول پلاسمای غیر حرارتی ، هواگیر، لوازم الکترونیکی و بستۀ باتری دستگاه را در خود جای داده است. که در این فناوری هواگیر هوا را به داخل ماژول می‌کشد و در آنجا تصفیه می‌شود.

تأثیر در برابر کووید-19 و چالش‌های کشاورزی

کلاه ایمنی ساخته شده  با استفاده از پلاسمای غیرحرارتی
عکس : کلاه ایمنی ساخته شده با استفاده از پلاسمای غیرحرارتی

پیشرفت Taza Ayaدر پی همه‌گیری کووید-19 بسیار چشمگیر بود. در اواسط تابستان امسال مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، چهار مورد آنفولانزای پرندگان مسری به انسان را گزارش کرد.

در طول همه‌گیری، کشاورزی به دلیل کمبود نیروی کار دچار اختلالاتی در تولید گوشت شد که تأثیر مستقیمی بر قیمت‌ها، در دسترس بودن برخی محصولات و زنجیره تأمین گسترده داشت.

در ماه‌های اخیر، Taza Aya آزمایش تجربۀ کاربری این محصول را بر روی کارگران یک کارخانۀ ترکیه‌ای در ایالات متحده انجام داده است. این کارخانه صدها کارگر ترکیه‌ای دارد که بسیاری از آنها در طول روز کاری خود به صورت مستقیم با بوقلمون‌ها در تماس هستند.

چالش‌های ارتباطی با ماسک‌های سنتی

مخزن کلاه ایمنی
عکس : مخزن کلاه ایمنی

تا به امروز، ماسک‌های کاغذی استراتژی اصلی برای محافظت از کارکنان در چنین تولیدات کشاورزی در مقیاس بزرگ بوده است. امّا در یک خط تولید پر سر و صدا، یعنی جایی که بسیاری از کارگران به سختی به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، این ماسک‌های سنتی با خفه کردن صداها و پنهان کردن سرنخ‌های صورت، توانایی ارتباط کارگران را بیشتر کاهش می‌دهند.

علاوه بر این، اثربخشی ماسک‌ها به یک مهر و موم محکم روی دهان و بینی برای اطمینان از فیلتراسیون مناسب بستگی دارد، که می‌تواند دقیقه به دقیقه در طول یک روز کاری تغییر کند. همچنین ماسک‌ها ممکن است دید عینک‌های ایمنی را مختل کنند و کارگران برای خوردن و آشامیدن باید آنها را بردارند. فناوری Taza Aya از تمام این مشکلات جلوگیری می‌کند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین