با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آزمایشگاه واقعیت مجازی متا تاکنون 30 میلیارد دلار زیان داشته است
عکس : آزمایشگاه واقعیت مجازی متا

به نظر مهم نیست که واحد آزمایشگاه‌های واقعیت مجازی متا چقدر پول از دست بدهد، مارک زاکربرگ حاضر نیست از جاه‌طلبی‌های متاورسی دست بکشد. متا در گزارش درآمد سه ماهه اول خود اعلام کرد که Reality Labs، واحد فناوری متاورس این شرکت، زیان عملیاتی 3/99 میلیارد دلاری را ثبت کرده است؛ از سال 2020، این بخش 30 میلیارد دلار از دست داده است.

علیرغم افزایش درآمد متا، بخش واقعیت مجازی همچنان زیان‌ده است

با این حال سه ماهه اول متا در کل بهتر از حد انتظار بود. فروش 3 درصد افزایش یافت در حالی که درآمد 28/65 میلیارد دلاری آن بیش از انتظارات تحلیلگران بود. این شرکت همچنین دستورالعمل‌های خوش‌بینانه‌ای را برای سه ماهه دوم سال 2023 صادر کرد.

اما بخش کمتر مورد استقبال گزارش مربوط به بخش آزمایشگاه‌های واقعیت متا است که پول از دست رفته 3/99 میلیارد دلاری در طول سه ماه اخیر، به 14 میلیارد دلار ضرر سال گذشته اضافه می‌شود و مجموع زیان آن را از سه ماهه چهارم 2020 به 30 میلیارد دلار می‌رساند. تنها نکته مثبت این است که ضررهای اخیر به اندازه 4/3 میلیارد دلاری که در سه ماهه قبل از دست داده بود، نبوده است!

ایمان کور زاکربرگ به متاورس و آزمایشگاه واقعیت مجازی آن در حالی است که متا حدود 21000 کارمند خود را در سالی که آن را «سال کارایی» نامیده است، اخراج کرده است.

سال گذشته بود که کسب‌وکارها برای سرمایه‌گذاری در متاورس هزینه‌های هنگفتی انجام دادند، اما تحلیلگران بر این باورند که بیشتر این پروژه‌ها تا سال 2025 بسته می‌شوند.

اقتصاد در حال رکود نیز در کاهش علاقه به متاورس نقش مهمی ایفا کرده است. فروش جهانی هدست‌های واقعیت مجازی در سال 2022 بیش از 12 درصد کاهش یافته است. در زمانی که مردم نگران خریدهای گران قیمت و ضروری هستند، هدست واقعیت مجازی در لیست اولویت‌های آن‌ها قرار ندارد.

هوش مصنوعی بلای جان متاورس شده است

اما بزرگترین مشکلی که متاورس با آن مواجه است، ظهور اخیر هوش مصنوعی مولد است. شرکت‌ها عجله دارند تا مواردی مانند ChatGPT را در خدمات خود پیاده‌سازی کنند (حتی متا نیز در این زمینه تلاش می‌کند) و منابع خود برای پروژه‌های متاورس را به هوش مصنوعی اختصاص می‌دهند. 10000 اخراج در مایکروسافت نیز باعث شد تا تیم متاورس صنعتی آن به طور کامل از بین رفت و شرکت دیزنی نیز تمام کارمندان متاورس خود را به عنوان بخشی از برنامه‌های کاهش هزینه خود اخراج کرد.

متا معتقد است متاورس به اندازه گوشی‌های هوشمند مهم خواهد شد

نیک کلگ، رئیس امور بین‌الملل شرت متا، اخیراً یک کنفرانس مطبوعاتی مجازی کوچک در متا هورایزن برگزار کرد تا به مردم یادآوری کند که متاورس احتمالاً روزی فناوری مهمی خواهد بود. این امر چند ماه پس از آن اتفاق افتاد که یکی از مدیران اجرایی این شرکت ادعا کرده بود که متاورس در نهایت به اندازه گوشی‌های هوشمند مهم خواهد شد. در هر صورت اعتقاد زاکربرگ تزلزل ناپذیر است. او می‌گوید متاورس می‌تواند در ده سال میلیاردها یا حتی تریلیون‌ها دلار درآمد برای این شرکت داشته باشد. اگر لابراتوارهای واقعیت به افزایش ضرر با نرخ فعلی ادامه دهند، بهتر است که پیش‌بینی جسورانه زاک درست باشد!

آی تی جو بستری جهت اطلاع رسانی، مدیریت و برگزاری وبینارهای تخصصی و آموزشی شما
ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین