با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
دام مجرمان سایبری برای پذیرفته شدگان کنکور
عکس : دام مجرمان سایبری برای پذیرفته شدگان کنکور

پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا: سرهنگ علی‌محمد رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا با بیان اینکه مجرمان سایبری که در قالب مشاوران انتخاب رشته کنکور در کانال‌ها و گروه‌های شبکه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند بیشتر پذیرفته شدگان 4 و 5 رقمی را هدف قرار داده‌اند، اظهار کرد: این مجرمان ادعا دارند که می‌توانند با توجه به تجربه کاری خود و استفاده از ترفندهای خاص در انتخاب رشته، این دست پذیرفته شدگان کنکور را در رشته‌های خوب و دانشگاه‌های معتبر قبول کنند.

وی افزود: استفاده از کارنامه‌های جعلی و مشخصات دروغین افراد که توسط آنها در حال حاضر در بهترین دانشگاه‌ها و رشته‌ها تحصیل می‌کنند از شعارهای تبلیغاتی این دست مجرمان است.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا ادامه داد: ادعای قبولی پذیرفته شدگان 4 یا 5 رقمی کنکور در دانشگاه‌های برتر کشور از ترفندهای این مجرمان است که این امر نیز غیر واقعی بوده چرا که یا در شعب دیگر شهرهای این دانشگاه‌ها و یا پردیس آن بدون توجه به روزانه، شبانه یا ... قبول شده‌اند و این مشاوران اصلا به این موضوعات اشاره‌ای ندارند.

سرهنگ رجبی با بیان اینکه برخی از مشاوره‌های تخصصی در این حوزه مورد تایید سازمان سنجش و وزارت علوم نیست، گفت: این افراد سودجو با راه‌اندازی سایت‌ها و کانال‌های مشاوره‌ای و انجام انتخاب رشته برای داوطلبین و اخذ مبالغی هنگفت، اقدام به کلاهبرداری نموده که هموطنان باید دقت داشته باشند دریافت مبالغ بالا، تضمینی برای قبولی افراد در رشته‌های مورد نظرشان نخواهد بود و حتی ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

این مقام انتظامی یادآور شد: خانواده‌ها در زمان پرداخت حق الزحمه این مشاوران مراقب باشند دردام فیشنگ گرفتار نشده و اطلاعات بانکی آنها به سرقت نرود.

سرهنگ رجبی گفت: برخی از این مجرمان بعد از دریافت رقم‌های کلان از خانواده دیگر پاسخگوی آنها نیستند، لذا در انتخاب مشاوران انتخاب رشته که در فضای مجازی تبلیغ کرده‌اند، خانواده‌ها حتما دقت لازم را داشته باشند تا گرفتار مجرمان سایبری نشوند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا به پذیرفته شدگان کنکور 1402 توصیه کرد: حتما با مطالعه اطلاعات درج شده در سایت سازمان سنجش اطلاعات مفید دریافت خواهند کرد. مثلا اینکه پذیرش در چه رشته‌هایی بدون آزمون است و شرایط برخی دانشگاه‌ها مثل پردیس و ... چگونه است.

وی یادآور شد: مجرمان سایبری پا را فراتر گذاشته و با ارائه خدمات مبتنی بر ارزش افزوده و اعلام شماره تلفن‌هایی خاص (به ازای هر دقیقه راهنمایی و مشاوره مبالغی بسیار بالا و بدون اطلاع از کاربر کسر می‌شود) یا با ارسال پیامک‌های جعلی، افراد را به لینک‌هایی خاص هدایت می‌کنند؛ لینک‌هایی که برخی اوقات جعلی بوده و با ادعای رایگان بودن یا دریافت هزینه‌هایی کمتر از سایرین و با ظاهری شبیه به سایت‌های اصلی به دنبال سرقت اطلاعات کاربران هستند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا فراجا ادامه داد: انتخاب رشته هیچ ترفند و مهارتی که بعضی از مشاوران تحصیلی ادعا می‌کنند ندارد و فقط به رتبه و کارنامه شخص داوطلب بستگی دارد. زیرا سازمان سنجش برای انتخاب رشته قوانین خاص خود را داشته و انتخاب رشته کنکور سراسری هیچ ترفند ویژه و مخفی‌ای ندارد.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد : شهروندان در صورت مواجهه با موارد مشکوک، می‌توانند موضوع را از طریق مرکز فوریت‌های سایبری به شماره 096380 یا سایت پلیس‌ فتا به آدرس cyberpolice.ir بخش گزارش‌ها مردمی در میان بگذارند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین