با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کسری خدمت سربازی با انجام پروژه علمی / حمایت از طرح‌های پژوهشی تا رسیدن به شرکت دانش‌بنیان
عکس : کسری خدمت سربازی با انجام پروژه علمی

مسعود نیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره فعالیت‌های اخیر سازمان بسیج علمی اظهار کرد: این سازمان، مرکز جهاد علمی در بسیج است و رسالت ما این است که شبکه نخبگانی را شناسایی و در جهت رفع مسائل و نیازهای کشور سازماندهی کنیم، از این‌رو مأموریت اصلی ما رفع مسائل کشور است.

وی افزود: سازماندهی ما به شکل مراکز رشدی است که ایجاد و راه‌اندازی می‌کنیم، به این صورت که هسته‌های علمی، شبکه‌ها و تیم‌های علمی در مرکز مستقر شدند و روی مسائل مختلف کار می‌کنند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان تصریح کرد: در حال حاضر شش مرکز رشد در استان اصفهان وجود دارد که سه مرکز رشد در شهر اصفهان و در دانشگاه صنعتی، دانشگاه اصفهان و مرکز رشد دانشجویی مستقر هستند و سه مرکز رشد نیز در شهرستان‌های کاشان، نجف‌آباد و مبارکه وجود دارد.

وی ادامه داد: تاکنون چهار مرکز هدایت و حمایت راه‌اندازی شده و از ستاد مرکزی مجوز گرفته‌اند که عبارتند از مراکز هوش مصنوعی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، گردشگری و صنایع دستی و شیمی مواد و بازیافت مواد تخصصی که این مراکز با عمق بیشتری به مسائل می‌پردازند و تحقیقات و پژوهش‌ها را جهت‌دهی می‌کنند.

نیلی اضافه کرد: در این مراکز از طرح‌های مختلف و ایده‌های ویژه بسته به نوع طرح، حمایت مادی از هفت تا ۱۸۰ میلیون تومان و حمایت معنوی به عمل می‌آید.

وی تشریح کرد: پروژه‌های کارشناسی ارشد، پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دکتری در این مراکز می‌تواند جهت‌دهی شود و از دستگاه‌های استانی که به وظایف خود عمل کنند مطالبه‌گری کنند تا پروژه‌ها به نتیجه برسند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان ادامه داد: به واسطه همین مرکز هدایت و حمایت در خصوص احیای قنوات در مناطق جنوب استان کار می‌کنیم که پروژه بزرگی است تا در آینده قنوات جنوب احیا شوند و به چرخه آب‌رسانی بازگردند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۳۵ طرح مورد حمایت این سازمان قرار گرفته است، در خصوص حمایت‌های معنوی از طرح‌ها تصریح کرد: در اختیار گذاشتن مشاور، راهبر، ناظر برای طرح‌های مورد نیاز نمونه‌ای از حمایت‌های معنوی ما است تا این طرح‌ها رشد کنند و هسته‌های علمی به واحدهای فناور تبدیل و در ادامه واحدهای فناور به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند.

نیلی در خصوص حمایت از نخبگان مشمول نیز گفت: یکی از مزایای سازمان ما این است که می‌توانیم از امتیاز کسر خدمت یا جایگزین خدمت برای نخبگان استفاده کنیم و بر این اساس بسیاری از نخبگان با اجرای پروژه می‌توانند تا سقف شش ماه از کسری خدمت بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: حتی بعضی پروژه‌های ویژه را می‌توان جایگزین خدمت تعریف کنیم تا کل خدمت مشمولان نخبه بر اساس اجرای یک پروژه علمی کسر شود و در حال حاضر برخی از دانشجویان ارشد و دکتری در حال انجام چنین پروژه‌هایی هستند.

مسئول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون توانسته‌ایم سه شرکت دانش‌بنیان را به نتیجه برسانیم که در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان مستقر شده‌اند، تاکید کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم تا پایان سال پنج شرکت دیگر به جرگه شرکت‌های دانش‌بنیان بپیوندند.

وی خاطرنشان کرد: واحدهای فناور همان هسته‌های اولیه بلوغ‌یافته هستند که در مراحل پایانی رشد قرار می‌گیرند و سپس می‌توانند مجوز بگیرند و تبدیل به شرکت‌های دانش‌بنیان شوند؛ حمایت‌های ما از نخبگان تا رسیدن به شرکت‌های دانش‌بنیان ادامه دارد.

نیلی همچنین از رونمایی سامانه سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری خبر داد و گفت: در این سامانه مسائل و مشکلات از یک‌سو و ظرفیت‌های علمی از سوی دیگر ثبت می‌شود تا بین شبکه نخبگانی و مسائل مورد نیاز هم‌رسانی ایجاد شود. نخبگان می‌توانند در این سامانه مسائل را مشاهده، انتخاب و در جهت رفع و حل آن مسئله اقدام کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین