پس از مدتها انتظار و فرسودگی سهمگین ناوگان حملونقل عمومی، بالاخره واردات اتوبوس دست دوم درحال انجام است.
دولت برای تشویق افراد به انجام این کار، تسهیلات واردات اتوبوس را نیز در نظر گرفته است. به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از ستاد مدیریت حملونقل و سوخت، این تسهیلات با همکاری بانک مرکزی به متقاضیان واردات اتوبوس اعطا خواهند شد.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از دیجیاتو
شرایط دریافت تسهیلات واردات اتوبوس به شرح زیر هستند:
اول: میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری اتوبوس برون شهری به نسبت 30 درصد آورده متقاضی و 70 درصد تسهیلات تا سقف 100 میلیارد ریال.
دوم: میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری ون و مینیبوس برونشهری به نسبت 40 درصد آورده متقاضی و 60 درصد تسهیلات تا سقف 10 میلیارد ریال.
سوم: میزان تسهیلات برای ناوگان مسافری سواری کرایه برون شهری به نسبت 50 درصد آورده متقاضی و 50 درصد تسهیلات تا سقف 2 میلیارد ریال.
هماکنون خرید یک اتوبوس کمکارکرد و سالم، برای مشتریان حدود 17 الی 18 میلیارد تومان هزینه دارد. درهمینحال برخی شرکتهای بازرگانی و افراد مختلف اقدام به واردات اتوبوسهای دست دوم کردهاند. درحالحاضر خرید یک اتوبوس وارداتی مدل بالا با حداقل کارکرد ممکن و از برندهای معتبر نظیر مان، به بیش از 300 هزار دلار بودجه نیاز دارد. با تبدیل این رقم به پول ملی براساس نرخ ارز امروز، هزینه خرید هر اتوبوس وارداتی کمکارکرد حدود 16 الی 17 میلیارد تومان خواهد بود. به این رقم باید هزینههای گمرکی را اضافه کنید تا رقم نهایی از 20 میلیارد تومان فراتر برود.
درحالحاضر شرکت سروش دیزل تولید اتوبوس نویگیتور را با موتور و گیربکس ایویکو آغاز کرده است. این شرکت اتوبوس یادشده را با قیمت تقریبی 18 میلیارد تومان برای فروش عرضه کرده است. انتظار داریم در آینده نزدیک و با عرضه اتوبوس ایران خودرو دیزل و مارال با موتور کامینز، رقابت قیمتی بین اتوبوسهای وارداتی و اتوبوسهای تولید داخل ایجاد شود.