مدیرعامل تپسی اعلام کرد تا پایان اسفندماه 1401، تعداد کاربران فعال و راننده تپسی نزدیک به 60 درصد افزایش یافته است. منشیپور ابراز امیدواری کرد با برنامههای توسعهای این شرکت، سود خالص امسال تپسی با رشد 250 درصدی، به بیش از 260 میلیارد تومان برسد. افزایش 35 درصدی سهم بازار در شهرهای اصلی، توسعه سرویس بینشهری و حضور فعال در مراسم اربعین، بخشهای جدید حملونقل مثل سرویس مدرسه و اضافهشدن ویژگیهایی همچون «عجله ندارم» ازجمله برنامههای تپسی برای رشد درآمدش است. بنابر اعلام وی، سهم بازار تپسی در شهرهایی که اسنپ نیز در آن حضور دارد، 20 درصد است.
مجمع عمومی عادی سالیانه تپسی برای سال مالی 1401، صبح امروز برگزار شد. «میلاد منشیپور»، مدیرعامل این شرکت، به گزارش عملکرد تپسی در سال 1401 اشاره کرد و گفت امروز به برنامههای حوزه تاکسی اینترنتی که منبع اصلی درآمد این شرکت است، اشاره خواهد شد و طی رویدادی در ماههای آینده، برنامههای توسعهای حوزههای دیگر تپسی را شرح خواهند داد.
به گفته وی، آنها در سال 1401 به بیش از 23.5 میلیون مسافر ثبتنامی و 2.2 میلیون سفیر تأییدشده رسیدهاند. در پایان اسفند 1401، در مقایسه با اسفند 1400، تعداد مسافران فعال این شرکت بیش از 60 درصد و تعداد سفیران فعال 56 درصد رشد داشته است – اگرچه بهدلیل مسائل رقابتی، رقم دقیق کاربران فعال این شرکت اعلام نشد.
بنابر اعلام مدیرعامل تپسی، آنها امسال عمق بازارشان را در شهرهایی که در آنجا حضور دارند، افزایش میدهند و به شهرهای جدید کمتری ورود خواهند کرد.
برنامهریزی برای سود خالص 260 میلیارد تومانی در 1402
منشیپور با اشاره به اینکه درآمد عملیاتی سال 1401 حدود 2.5 برابر و سود خالص حدود 4 برابر شده است، گفت رشد درآمد بهدلیل افزایش سهم بازار، عمق بازار، تعداد شهرها و افزایش قیمت ناشی از تورم ایجاد شده است:
«افزایش سود خالص نیز ناشی از کاهش هزینههاست. ما در سال گذشته بهطور معناداری کاهش هزینه داشتیم و هزینه تمامشده و عملیاتی ما کاهش یافته است. حضور در یک شهر جدید مثل یک سرمایهگذاری جدید است و هزینههایش بالاست، اما هرچه در یک شهر مسافر و راننده بیشتر میشود، هزینه ما بهطور معناداری کاهش مییابد. سال گذشته تپسی به 13 یا 14 شهر جدید وارد شد و در تهران، مشهد و کرج کاهش هزینه داشتیم که به افزایش سود خالص ما کمک کرد.»
او با پیشبینی درآمد 1200 میلیارد تومانی در سال 1402، ابراز امیدواری کرد که به سود خالص 260 میلیارد تومانی دست یابند. این سود نسبت به سال گذشته، بیش از 3.5 برابر خواهد بود.
اما برنامه تپسی برای تحقق این رشد 90 درصدی درآمد عملیاتی چیست؟ منشیپور دراینباره گفت:
«توسعه بازار فعلی را در دستور کار داریم و بهدنبال افزایش 35 درصدی سهم بازار در شهرهای اصلی و رشد 6 برابری سرویس موتوپیک هستیم. برای ایام اربعین، با مسئولان برای مدیریت سفر بینشهری تعاملاتی داشتیم که به نظر من درآمد خوبی برای ما فراهم خواهد کرد و در این مورد درحال رایزنی هستیم.»
به گفته وی، ارائه سرویسهای جدید مثل سرویس VIP و مدرسه که توسعه داده شدهاند، پیشبینی رشد 5 برابری تپسی گاراژ که کارش فروش ملزومات رانندگان است، رشد 10 الی 15 برابری تپسی پک و ویژگیهای جدید از دیگر راههای افزایش درآمد این تاکسی آنلاین هستند.
منشیپور همچنین به اضافهکردن قابلیت «عجله ندارم» به تپسی اشاره کرد و گفت این ویژگی به مشتریان کمک میکند تا هزینه سفرشان 30 تا 40 درصد کاهش یابد. این موضوع به افزایش درآمد تپسی نیز کمک خواهد کرد.
سهم بازار 20 درصدی تپسی
مدیرعامل تپسی با بیان اینکه در یک سال گذشته عمق مارکت زیاد نشده است، اظهار داشت تپسی در شهرهایی که اسنپ نیز حضور دارد، از سهم بازار 12 درصدی، به سهم بازار 20 درصدی رسیده است.
به گفته وی، در شهرهایی که تپسی حضور دارد، این شهرها 90 درصد بازار تاکسیهای آنلاین را شامل میشوند.
منشیپور همچنین مدعی شد که در برابر ادعای سهم بازار 89 درصدی اسنپ، شورای رقابت از این مجموعه درخواست سند و مدارک کرده که اسنپ از آن استنکاف کرده است.
او در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه نتیجه شکایت تپسی از اسنپ در شورای رقابت به کجا رسیده، اعلام کرد اسنپ درخواست تجدیدنظر کرده و پرونده درحال بررسی است.
مدیرعامل تپسی با اشاره به اینکه بخشی از رشد درآمدی تپسی از حدود 10 درصد از سرمایهگذاری روی الگوریتمهای تپسی حاصل شده، گفت:
«اصل الگوریتم ما، الگوریتم تخمین زمان سفر است. شاید چند دقیقه خطا برای مسافر حائز اهمیت نباشد، اما برای تپسی حیاتی است؛ چون براساس آن میتوانیم قیمت درست ارائه دهیم. قیمت درست هم برای سفیر و هم مسافر مهم است؛ هرچقدر تخمین درستتری داشته باشیم، میتوانیم قیمت منصفانهتری ارائه دهیم که به رضایت سفیر و مسافر منجر خواهد شد و درنتیجه سهم بازارمان افزایش خواهد یافت.»
منشیپور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه محدودیت الگوی سهامدار حرفهای در دیماه 1401 برداشته شده است، اعلام کرد آنها از چند صد سهامدار، امروز به بیش از 7 هزار سهامدار رسیدهاند.
در پایان حاضرین با پیشنهاد هیئتمدیره مبنی بر تقسیم سود 10 درصدی (حداقل الزام قانونی) موافقت کردند.
گفتنی است پیشتر دیجیاتو گزارش سال 1401 تپسی را بررسی کرده است.