با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
شهر سخت افزار
شهر سخت افزار
تقویم
پنجنشبه 10 خرداد 1403
جواد نیک‌قلم نویسنده : جواد نیک‌قلم
.
هشدار مرکز افتای ریاست جمهوری؛ محصولات Kaspersky امن نیستند!
عکس : کسپرسکی

مرکز افتا ی ریاست جمهوری که در زمینه امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور فعالیت دارد، با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دستگاه‌های اجرایی کشور از ضعف محصولات کسپرسکی در تشخیص نفوذ و مقابله با حملات اخیر سایبری کشور خبر داده است. این مرکز از مخاطبان خود خواسته دیگر از لایسنس Kaspersky استفاده نکرده و از این مرکز استعلام بگیرند.

به گزارش سرویس اخبار امنیت سایت شات ایکس و به نقل از شهر سخت افزار ظاهراً محصولات امنیتی کسپرسکی در تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور در مقابل حملات سایبری ناکام بوده‌اند و همین امر مسئولان اجرایی کشور را به این فکر انداخته تا به فکر جایگزینی محصولات کسپرسکی با نمونه‌های دیگر باشند. در ابلاغیه‌ مرکز افتای ریاست جمهوری آمده که کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور با زیرساخت‌های حیاتی پس از تاریخ ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال برای خرید یا تمدید لایسنس محصولات کسپرسکی باید از این مرکز استعلام و اجازه بگیرند.

تردید در توانایی‌های محصولات کسپرسکی

مرکز افتا در نامه خود، دلیل این تصمیم را عدم کارایی و ضعف عملکرد محصولات کسپرسکی در تشخیص نفوذ و مقابله با حملات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور عنوان کرده است.

مرکز افتا با سلب مسئولیت از خود، هشدار داده که اگر از این دستورالعمل پیروی نشده و از محصولات کسپرسکی استفاده شود، مشکلات حقوقی و امنیتی ناشی از احتمال حملات سایبری بر عهده دستگاه خاطی خواهد بود.

استفاده از محصولات امنیتی شرکت‌های معتبر برای تامین امنیت زیرساخت‌های حیاتی کشور پس از تحریم‌ها با مشکل مواجه شده و همین امر سهم شرکت روسی کسپرسکی را در زیرساخت‌هایی حیاتی کشور افزایش داده است.

پیش از این هم مقامات آلمانی به کاربران آنتی ویروس محبوب کسپرسکی هشدار داده بودند که به دلیل سرمایه گذاری روس‌ها در این پروژه این پلتفرم امنیتی نمی‌تواند مورد اطمینان کاربران باشد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین