با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
صندلی‌هایی از بطری پلاستیکی و استخرهای چوبی: آیا پاریس می‌تواند سبزترین المپیک را ارائه دهد؟
عکس : صندلی‌هایی از بطری پلاستیکی و استخرهای چوبی: آیا پاریس می‌تواند سبزترین المپیک را ارائه دهد؟

پاریس قول داده بود که در بازی‌های المپیک تا حد امکان سازه‌های کمتری استفاده کند و در عوض بناهای دیدنی شهر را به عنوان پس‌زمینه برجسته کند؛ مکان‌های جسورانه جدید، مکان‌های قدیمی ارتقایافته و دهکده آب‌نبات رنگی ورزشکاران ازجمله آن‌هاست.

به گزارش سرویس اخبار فناوری ورزشی سایت شات ایکس و به نقل از العین میدان کنکوردپاریس با داربست‌ها غریبه نیست، زیرا در انقلاب فرانسه بیش از هزار سر بریده شد. اکنون پس از گذشت دو قرن، داربست‌هت برگشته‌اند، اما اینبار برای اعدام نیستند، بلکه انتظار آغاز المپیک را می‌کشند.

جایی که زمانی سرهای سلطنتی می‌چرخیدند، سر ورزشکاران به زودی می‌چرخد، زیرا سایت آماده میزبانی از تقریباً ۴۰ هزار تماشاگر برای مسابقات بریک دنس، BMX و اسکیت‌بورد بازی‌های المپیک امسال است.


پاریس
عکس : پاریس

صندلی‌هایی از بطری پلاستیکی و استخرهای چوبی: آیا پاریس می‌تواند سبزترین المپیک را ارائه دهد؟

پاریس قول داده بود که در بازی‌های المپیک تا حد امکان سازه‌های کمتری استفاده کند و در عوض بناهای دیدنی شهر را به عنوان پس‌زمینه برجسته کند؛ مکان‌های جسورانه جدید، مکان‌های قدیمی ارتقایافته و دهکده آب‌نبات رنگی ورزشکاران ازجمله آن‌هاست.

میدان کنکورد پاریس با داربست‌ها غریبه نیست، زیرا در انقلاب فرانسه بیش از هزار سر بریده شد. اکنون پس از گذشت دو قرن، داربست‌هت برگشته‌اند، اما اینبار برای اعدام نیستند، بلکه انتظار آغاز المپیک را می‌کشند.

جایی که زمانی سرهای سلطنتی می‌چرخیدند، سر ورزشکاران به زودی می‌چرخد، زیرا سایت آماده میزبانی از تقریباً ۴۰ هزار تماشاگر برای مسابقات بریک دنس، BMX و اسکیت‌بورد بازی‌های المپیک امسال است.

پاریس امیدوار است تا با استفاده از صحنه‌سازی موقت برای تبدیل مکان‌های دیدنی معروف شهر به پس‌زمینه‌های فتوژنیک برای تماشای تلویزیونی میزبان ناب‌ترین بازی‌های تاریخ باشد و تا آنجا که ممکن است سازه‌های دائمی جدید باقی بماند.

از هفته آینده، برج ایفل پس‌زمینه‌ای باشکوه برای والیبال ساحلی و فوتبال نابینایان ایجاد می‌کند، در حالی که کاخ ورسای فضایی سلطنتی برای درساژ و پرش با نمایش فراهم می‌کند.

مراسم افتتاحیه در رودخانه سن برگزار خواهد شد و بیش از هر المپیک قبلی دیگری، این دوره بازی‌ها را هوشمندانه به عنوان یک تبلیغ دو هفته‌ای در شهر میزبان برجسته می‌کند.

اما پس از پایان مسابقات چه چیزی باقی خواهد ماند؟

امانوئل گرگوار که از سال ۲۰۱۴ تا هفته گذشته معاون سوسیالیست شهردار شهر پاریس بود، می‌گوید: «ما بازی‌های المپیک را فرصتی عالی برای تسریع دگرگونی سبز شهر دیدیم. تغییر فضاهای عمومی، حمل‌ونقل عمومی و رودخانه، بدون برگزاری این رقابت‌ها، می‌توانست یک یا دو دهه دیگر طول بکشد. پاریس خیلی خاکستری است. می‌خواستیم رنگ‌های مختلف را معرفی کنیم.»

او فهرستی چشمگیر از آمارها را منتشر می‌کند: ۲۵۰ مایل مسیرهای دوچرخه‌سواری جدید، گسترش شبکه مترو، پاکسازی رود سن، کاشت ۳۰۰ هزار درخت جدید برای بازدیدکنندگان، ازجمله تغییرات قابل لمس هستند.

ورزشگاه محل برگزاری مسابقات المپیک
عکس : ورزشگاه محل برگزاری مسابقات المپیک

رسیدن به نزدیکی دهکده المپیک در ایستگاه جدید Saint-Denis-Pleyel، طراحی شده توسط معمار ژاپنی Kengo Kuma، و عبور از زیر گنبد مشبک یک پل عابر پیاده بزرگ جدید، هیجان‌انگیز است. بخش‌هایی از حومه که قبلاً جدا شده بودند، اکنون به نوعی به شهر متصل هستند، در حالی که دوچرخه‌سواری در اطراف شهر در مسیرهای تازه‌سازی‌شده لذت‌بخش است.

منتقدان می‌گویند که همه اینها به هر حال اتفاق می‌افتاد، زیرا بیشتر برنامه‌ها قبل از المپیک است. اما گرگوار اصرار دارد که غلتک بخار ورزشی به عنوان یک کاتالیزور سوپرشارژ عمل می‌کند. او می‌گوید: «این شگفت‌انگیز است که بازی‌ها چقدر به ما اجازه می‌دهند تا دست به کار شویم و پول بیشتری برای انجام سریع این کارها به دست آوریم.» درست مانند همه‌گیری کووید، انگیزه ملی برای انجام کارها ایجاد کرد، البته گاهی خیلی سریع.

المپیک 2024 پاریس
عکس : المپیک 2024 پاریس

۲۵ استخر ارتقایافته مناقصه المپیک پاریس با افتخار بر ساختن بسیار اندک بود. این شهر که دو بار در گذشته میزبان بازی‌ها بود، در سال‌های ۱۹۰۰ و ۱۹۲۴، و جام جهانی در سال ۱۹۹۸، که ورزشگاه بزرگ استاد دوفرانس را به ارمغان آورد، این شهر از قبل بیشترین نیاز خود را داشت. پاریس به‌جای پمپاژ پول به مکان‌های جدید بزرگ، که اغلب برای پر کردن صندلی‌ها و پرداخت قبوض گرمایشی در حالت «میراثی» با مشکل مواجه می‌شوند، بیشتر بودجه خود را صرف ارتقای آنچه قبلاً داشت، کرد. بر این اساس، چیز زیادی در راه تماشای معماری وجود ندارد، هیچ استادیوم یا بنای دیگری، و مالیات‌دهندگان محلی باید از این بابت سپاسگزار باشند.

مطابق با توافقنامه پاریس در سال ۲۰۱۵، این یک المپیک بازسازی‌شده و استفاده مجدد است. در سرتاسر شهر، به یادگارهای قدیمی المپیاد ۱۹۲۴ جان تازه‌ای بخشیده است.

استادیوم Yves-du-Manoir، در حومه شمال غربی کلمبس، دارای یک سکوی جدید هزار نفری برای مسابقات هاکی است که توسط Celnikier & Grabli Architectes ساخته شده، و زمین‌های اختصاصی برای هاکی، فوتبال و راگبی نیز خواهد داشت و همچنین یک پیست جدید دو و میدانی.

استخر شنای ژرژ والری در محله تلگراف شرقی، که برای تمرینات المپیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، توسط AIA Life Designers با سقف جمع‌شونده جدید و زیبا به شکل طاق چوبی مشبک باریک اعطا شده است. این یکی از ۲۵ استخر در سراسر شهر است که برای بازی‌ها بازسازی شده است. پوسته سهموی بتنی دراماتیک دهه ۱۹۷۰ Grande Nef Lucien-Belloni، در Île des Vannes در نزدیکی دهکده المپیک ، توسط Chatillon Architectes، با افزودن دیوارهای پلی‌کربنات کارآمد حرارتی، به عنوان یک مکان تمرین ژیمناستیک از فرسودگی بازگردانده شده است. همین طراحان کاخ 1900 Grand Palais را نیز بازسازی کرده‌اند، که قاب چرخان چدنی آن یک پس‌زمینه هنری باشکوه برای شمشیربازی و تکواندو ایجاد می‌کند.

وقتی صحبت از ساختمان‌های جدید می‌شود، نتایج متفاوت‌تر است. آدیداس آرنا ۱۳۸ میلیون یورویی مانند یک مرکز داده درخشان در تقاطع گره‌دار جاده کمربندی Périphérique و بزرگراه A1 در Porte de la Chapelle، در لبه شمالی مرکز شهر قرار دارد. این مکان که توسط NP2F و SCAU طراحی شده است، افزوده‌ای شیک به محله‌ای است که زمانی به خاطر «تپه‌ای ترک‌خورده» از فروشندگان مواد مخدر شناخته می‌شد و مانند یک سفینه فضایی ساده برای نوسازی شهری فرود آمد.

این یک چیز جذاب است، به اشتراک گذاشتن یک زبان مصنوعی-صنعتی مشابه با گالری MK 6a در میلتون کینز. حجم‌های داخلی از یک عرشه مرتفع کاشته شده بیرون زده، که با یک سایبان چوبی با قاب A با شکوه به هم وصل شده است، مانند دسته‌ای از اشیاء روی میز. یک پنجره نیم دایره‌ای بازیگوش از نمای شرقی به بیرون نگاه می‌کند و با یک لبخند بزرگ، جناح صیقلی را تزئین می‌کند. این عرصه ۸ هزار نفری میزبان بدمینتون المپیک و ژیمناستیک ریتمیک خواهد بود، سپس به عنوان محل برگزاری کنسرت و خانه باشگاه بسکتبال پاریس متعلق به آمریکا می‌ماند.

به طور عجیبی، وب سایت رسمی پاریس ۲۰۲۴ به خود می‌بالد که «بیشتر مصالح ساختمانی پایه زیستی (عمدتاً چوب) خواهند بود»، با این حال این ساختمان سنگرمانند تقریباً به طور کامل از بتن ساخته شده و با آلومینیوم پر انرژی روکش شده است.

بیشتر در شمال، ادعاهای زیست‌محیطی بهتر است. مرکز ورزشهای آبی ۱۷۵ میلیون یورویی که در سراسر A1 خروشان از ورزشگاه دو فرانس قرار دارد و با یک پل عابر پیاده جدید متصل شده است (متاسفانه به دلیل ترس ازدحام بیش از حد برای بازی ها بسته شده است)، این مرکز آبزیان ۱۷۵ میلیون یورویی چراغی است از آنچه این المپیک نشان می‌دهد: لاغر، سبز و کمی دست‌کم گرفته‌شده این یک موهبت برای منطقه‌ای با کمترین مهارت شنا در کشور است، جایی که نیمی از بچه های ۱۱ ساله شنا نمی‌دانند. سقف باریک این ساختمان که با بزرگترین مزرعه انرژی خورشیدی شهری در فرانسه تاج‌گذاری شده است، شگفت‌انگیز است. در داخل، ردیف‌هایی از تیرهای چوبی بزرگ بالای استخر آویزان شده‌اند، مانند اسپاگتی که برای خشک شدن آویزان شده‌اند، که توسط ستون‌های چوبی که به بیرون متمایل شده‌اند نگه داشته شده و حس محکمی را به کل سازه می‌دهند. دو دیوار کوتاه‌تر کاملاً لعاب‌دار هستند و از یک جهت به استادیوم و در جهت دیگر به پارکی بزرگ تبدیل می‌شوند، در حالی که بیرون با باله‌های چوبی افقی پیچیده شده که فضای داخلی را سایه می‌اندازد. ۶ هزار صندلی (ساخته شده از بطری‌های پلاستیکی بازیافتی، مانند همه مکان‌های جدید) پس از بازی‌ها به نصف کاهش می‌یابد و با دیوار بولدرینگ، زمین‌های تنیس پدل و زمین‌های پنج نفره جایگزین می‌شود و به پارک جدید وصل می‌شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین