با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
پرتاب فضاپیمای Europa Clipper ناسا برای جستجوی حیات در قمر یخی اروپا
عکس : پرتاب فضاپیمای Europa Clipper ناسا برای جستجوی حیات در قمر یخی اروپا

این فضاپیما که به تجهیزات پیشرفته علمی مجهز است، به بررسی سطح یخی و اقیانوس زیرسطحی این قمر خواهد پرداخت تا نشانه‌هایی از حیات را کشف کند.

اروپا به دلیل داشتن اقیانوسی بزرگ زیر سطح یخی خود، یکی از بهترین مکان‌های منظومه شمسی برای جست‌وجوی حیات فرازمینی به حساب می‌آید. مأموریت Europa Clipper نقش مهمی در افزایش دانش بشر از سیارات و قمرهای یخی و پتانسیل وجود حیات در آنها ایفا خواهد کرد.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و فضا سایت شات ایکس و به نقل از تکناک Europa Clipper ناسا که بزرگ‌ترین فضاپیمایی می‌باشد که تاکنون برای یک مأموریت بین سیاره‌ای ساخته شده است، از مرکز فضایی کندی برای مأموریتی به منظور کاوش اروپا (Europa) که یکی از قمرهای مشتری می‌باشد، پرتاب شده است.

فضاپیمای Europa Clipper با استفاده از کمک‌های گرانشی، ۱.۸ میلیارد مایل (۲.۹ میلیارد کیلومتر) سفر خواهد کرد و پس از رسیدن به مشتری در سال ۲۰۳۰، اقیانوس زیرسطحی بالقوه قابل سکونت اروپا را بررسی خواهد کرد.

این فضاپیما به ابزارهای پیشرفته‌ای مانند: رادار نفوذ به یخ و تصویربرداری حرارتی مجهز شده است و به دنبال کشف این موضوع است که آیا اروپا می‌تواند از حیات پشتیبانی کند یا خیر، که بر درک ما از قابلیت سکونت در منظومه شمسی و فراتر از آن تأثیر می‌گذارد.

بررسی پرتاب و مأموریت

فضاپیمای Europa Clipper ناسا سفر طولانی خود به مشتری را آغاز کرده است، تا اروپا را به عنوان قمری با اقیانوس زیرسطحی وسیع و احتمال پشتیبانی از حیات، کاوش نماید.

این فضاپیما در ساعت ۱۲:۰۶ بعدازظهر به وقت شرقی در روز دوشنبه، ۱۴ اکتبر، با یک موشک SpaceX Falcon Heavy از سکوی پرتاب ۳۹A در مرکز فضایی کندی ناسا در فلوریدا پرتاب شد.

این اولین مأموریت ناسا است که به طور کامل بر بررسی یک دنیای اقیانوسی فراتر از زمین متمرکز است. ابتدا این فضاپیما به سمت مریخ حرکت می‌کند تا طی چهار ماه از کمک گرانشی آن استفاده کند. سپس در سال ۲۰۲۶ به زمین بازمی‌گردد تا یک پرواز کمکی گرانشی دیگر انجام دهد. پس از رسیدن به مشتری در آوریل ۲۰۳۰، Europa Clipper 49 پرواز نزدیک به اروپا انجام می‌دهد تا داده‌ و اطلاعات جمع‌آوری نماید.

نقاط عطف فضاپیمای Europa Clipper

قمر یخی اروپا
عکس : قمر یخی اروپا

بیل نلسون، مدیر ناسا گفت: «به تیم Europa Clipper برای آغاز اولین سفر به یک دنیای اقیانوسی فراتر از زمین تبریک می‌گویم. ناسا در زمینه اکتشاف و کشف پیشرو است و مأموریت Europa Clipper نیز از این قاعده مستثنی نیست. با کاوش ناشناخته‌ها، فضاپیمای Europa Clipper به ما کمک خواهد کرد تا بهتر بفهمیم آیا امکان حیات نه تنها در منظومه شمسی، بلکه در میان میلیاردها قمر و سیاره فراتر از خورشید ما وجود دارد یا خیر.»

حدود پنج دقیقه پس از پرتاب، مرحله دوم موشک روشن شد و پوشش محموله، یا مخروط بینی موشک، باز شد تا Europa Clipper را نشان دهد. حدود یک ساعت پس از پرتاب، فضاپیما از موشک جدا گردید.

کنترل‌کنندگان زمینی به سرعت سیگنالی دریافت کردند و ارتباط دوطرفه در ساعت ۱:۱۳ بعدازظهر با تأسیسات شبکه فضای عمیق ناسا در کانبرا، استرالیا برقرار شد. دانشمندان این مأموریت بسیار خوشحال بودند، چرا که گزارش‌های اولیه تله‌متری نشان داد که Europa Clipper در وضعیت خوبی است و به درستی عمل می‌کند.

اهداف علمی و تجهیزات

هدف اصلی این مأموریت تعیین این است که آیا اروپا شرایطی دارد که بتواند از حیات پشتیبانی کند یا خیر. اروپا به اندازه ماه است، اما داخل آن متفاوت می‌باشد.

اطلاعاتی از مأموریت گالیله ناسا در دهه ۱۹۹۰ شواهد قوی نشان داد که زیر یخ اروپا یک اقیانوس بزرگ و شور وجود دارد، که بیشتر از تمام اقیانوس‌های زمین آب در آن موجود است. دانشمندان همچنین شواهدی پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد اروپا ممکن است ترکیبات آلی و منابع انرژی زیر سطح خود داشته باشد.

اگر این مأموریت تعیین کند که اروپا قابل سکونت است، به احتمال زیاد به این معنا باشد که دنیاهای قابل سکونت بیشتری در منظومه شمسی و فراتر از آن وجود دارد که تصور می‌شد.

چشم‌اندازهای آینده و میراث فضاپیمای Europa Clipper

Europa Clipper بدون شک علم شگفت‌انگیزی را ارائه خواهد داد. این تیم و فضاپیمای شگفت‌انگیز، دانش ما از منظومه شمسی را گسترش خواهد داد و الهام‌بخش اکتشافات آینده خواهد بود.

در سال ۲۰۳۱، این فضاپیما شروع به انجام پروازهای علمی نزدیک به اروپا خواهد کرد. Europa Clipper با ۹ ابزار علمی و یک آزمایش گرانشی مجهز شده است، که از جمله آن می‌توان به رادار نفوذ به یخ، دوربین‌ها و یک ابزار حرارتی برای جست‌وجوی مناطق یخی گرم‌تر و هرگونه فوران آب اخیر اشاره کرد.

به عنوان پیشرفته‌ترین مجموعه ابزارهای علمی که ناسا تاکنون به مشتری ارسال کرده است، این ابزارها با هم کار خواهند کرد تا بیشتر درباره پوسته یخی، جو نازک و داخلی عمیق این قمر بیاموزند.

برای تأمین انرژی این ابزارها در نور ضعیفی که به مشتری می‌رسد، Europa Clipper همچنین بزرگ‌ترین آرایه‌های خورشیدی را که ناسا تاکنون برای یک مأموریت بین سیاره‌ای استفاده کرده است، حمل می‌کند. با آرایه‌های باز شده، فضاپیما از ابتدا تا انتها ۳۰.۵ متر طول دارد. با بارگیری سوخت، وزن آن حدود ۵۹۰۰ کیلوگرم است.

در مجموع، بیش از ۴۰۰۰ نفر از زمان تأیید رسمی مأموریت Europa Clipper در سال ۲۰۱۵ به این مأموریت کمک کرده‌اند.

جردن ایوانز، مدیر پروژه، ناسا گفت: «این پرتاب فقط فصل بعدی در اکتشافات ما در منظومه شمسی نیست؛ بلکه یک جهش به سوی کشف اسرار یک دنیای اقیانوسی دیگر است، که توسط کنجکاوی مشترک ما و جست‌وجوی مداوم برای پاسخ به این سوال که آیا ما در این جهان تنها هستیم؟ هدایت می‌شود.»

اطلاعات بیشتر درباره Europa Clipper

پرتاب فضاپیما Europa Clipper
عکس : پرتاب فضاپیما Europa Clipper

مأموریت Europa Clipper سه هدف علمی اصلی دارد. که شامل اندازه‌گیری ضخامت پوسته یخی اروپا و درک تعامل آن با اقیانوس زیرین، تحلیل ترکیب قمر و مطالعه ویژگی‌های زمین‌شناسی آن می‌باشد.

این کاوش عمیق به دانشمندان کمک خواهد کرد تا پتانسیل قمر برای پشتیبانی از حیات را ارزیابی کنند و دانش ما از محیط‌های قابل سکونت فراتر از زمین را گسترش دهند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین