با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
سرقت گاز و ستاره از یک کهکشان رصد شد
عکس : سرقت گاز و ستاره از یک کهکشان رصد شد

این کهکشان مارپیچ که NGC۳۳۱۲ نام دارد در خوشه ای به نام Hydra I در فاصله ۱۶۰ میلیون سال نوری از زمین قرار دارد.

خوشه مذکور حاوی صدها کهکشان است که بزرگترین آنها NGC۳۳۱۲ است. محققان رصدخانه جنوب اروپا با استفاده از تلسکوپ VST در صحرای آتاکاما شیلی به چشم اندازی نزدیک از این کهکشان مارپیچ دست یافته اند که به نظر می رسد محتوای خود را در جهان اطرافش خالی می کند.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و فضا سایت شات ایکس و به نقل از اسپیس کهکشان NGC۳۳۱۲ در جلو و مرکز تصویر قرار دارد و انبوهی از ستارگان و کهکشان ها آن را احاطه کرده اند. یک لکه از ماده بین ستاره ای در بخش پایین کهکشان دیده می شود که نشان می دهد از کهکشان جدا شده و به سمت مرکز خوشه حرکت می کند.

مقامات رصدخانه جنوب اروپا در این باره می گویند: رویداد مذکور زمانی اتفاق می افتد که یک کهکشان از یک ماده سیال متراکم مانند گاز داغ معلق بین کهکشان ها در یک خوشه می گذرد.

گاز داغ در مقابل گاز سردتر در خارج از پوسته کهکشان نیروی «پسار» ایجاد می کند و آن را از کهکشان بیرون می‌کشد و باعث نشت آن به کیهان می‌شود. این گاز سرد ماده خامی است که ستاره‌ها از آن تشکیل می‌شوند، به این معنی که کهکشان‌هایی که گاز خود را از دست می‌دهند، خطر کاهش جمعیت ستاره‌ای را دربر دارند.

طی گذر زمان مقدار گاز بیشتری از کهکشان خارج می شود که می تواند مارپیچ های طولانی گاز دنباله دار را تشکیل دهد. در نتیجه کهکشانی مانند آنچه رصد شده قربانی سرقت کهکشانی می شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین