با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تصویر هابل از یک کهکشان «ابر درخشان»
عکس : تزیینی
.

به گزارش خبرنگار گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ناسا، تلسکوپ فضایی هابل تصویری از یک کهکشان نامنظم منتشر کرده که دانشمندان آن را " ابر درخشان " توصیف می‌کنند.

این کهکشان که درواقع همسایه کهکشان راه شیری است ESO ۳۰۰-۱۶ نام گرفته و در فاصله ۲۸.۷ میلیون سال نوری از زمین در صورت فلکی اریدانوس قرار دارد.



دانشمندان می‌گویند این کهکشان مجموعه‌ای شبح مانند از ستارگان است که شبیه یک ابر درخشان است. دیگر کهکشان‌های دور و ستارگان پیش زمینه تکمیل کننده این پرتره نجومی هستند که توسط دوربین پیشرفته بررسی‌ها ثبت شده است. اگرچه هابل نخستین تلسکوپ فضایی نبوده، اما یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید.

این رصد یکی از مجموعه‌هایی است که هدف آن شناخت همسایگان کهکشانی ماست. هابل حدود سه چهارم کهکشان‌های شناخته شده را در حدود ۱۰ مگاپارسک از زمین با جزئیات کافی برای تشخیص درخشان‌ترین ستاره‌های آن‌ها و ایجاد فاصله با این کهکشان‌ها رصد کرده است. تیمی از ستاره‌شناسان پیشنهاد کرده‌اند که از فاصله‌های کوچک در برنامه رصدی هابل برای رصد یک چهارم باقی‌مانده کهکشان‌های اطراف ما استفاده کنند.

پروژه هابل تمام کهکشان‌های نزدیک شناخته شده نام دارد و هدف آن به حداکثررساندن زمان رصد تلسکوپ فضایی است.

«مگاپارسک» به معنای یک میلیون پارسک واحدی است که توسط ستاره‌شناسان برای ترسیم فواصل بسیار بزرگ درگیر در نجوم استفاده می‌شود. حرکت زمین به دور خورشید به این معنی است که به نظر می‌رسد ستاره‌ها در طول یک سال کمی در برابر ستارگان بسیار دور جابجا می‌شوند. این تغییر کوچک به عنوان اختلاف منظر یا پارالاکس نامیده می‌شود و در واحد‌های زاویه‌ای مانتد درجه، دقیقه و ثانیه اندازه‌گیری می‌شود.

یک پارسک معادل فاصله ایجاد اختلاف منظر یک ثانیه قوسی و معادل ۳.۲۶ سال نوری یا ۳۰.۹ تریلیون کیلومتر (۱۹.۲ تریلیون مایل) است. نزدیکترین ستاره به خورشید نیز پروکسیما قنطورس است که ۱.۳ پارسک از ما فاصله دارد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین