با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
باشگاه خبرنگاران جوان
باشگاه خبرنگاران جوان
تقویم
شنبه 11 شهریور 1402
Avatar
.
هند اولین کاوشگر خورشیدی خود را پرتاب کرد
عکس : کاوشگر خورشیدی

بر اساس آن‌چه وب سایت " Space " گزارش کرده است، هند پس از موفقیت خود برای فرود بر ماه، اکنون به سمت تحقیقات در مورد خورشید حرکت کرده است، به گونه‌ای که کاوشگر PSLV Aditya-L۱ را طبق برنامه و حدود ۶۳ دقیقه پس از پرتاب، در مدار پایین زمین (LEO) مستقر کرد و شگفتی ساز شد.

جیتندرا سینگ، وزیر علوم و فناوری هند، اندکی پس از این موفقیت گفت: به مردم و سازمان تحقیقات فضایی هند تبریک می‌گویم. جهان بی صبرانه در انتظار این رخ داد بود ولحظه‌ای تاریخی برای هند رقم خورد.

این پرتاب موفقیت‌آمیز به دنبال یک دستاورد بزرگ دیگر برای هند در ۲۳ آگوست انجام شد، به گونه‌ای که ماموریت Chandrayaan-۳ این کشور نیز به عنوان اولین ماموریت آن، در نزدیکی قطب جنوبی ماه فرود آمد.

مقامات سازمان فضایی هند اعلام کردند: این کار به دانشمندان کمک می‌کند تا فعالیت‌های خورشیدی از جمله دینامیک شراره‌های خورشیدی و پرتابه‌های جرم تاجی (CME) را درک کنند.

شاید هر دو نوع این انفجار‌ها بتوانند بر روی ما در روی زمین تاثیرگذار باشند؛ برای مثال، انتشار شدید گاز‌های تاجی در سیاره ما باعث ایجاد طوفان‌های ژئومغناطیسی می‌شود که می‌تواند ناوبری ماهواره‌ای و شبکه‌های برق را مختل کند.

مقامات هند اعلام کردند که Aditya-L۱ اهداف علمی دیگری نیز دارد. برای مثال، هدف این ماموریت مدل‌سازی کامل باد خورشیدی است، جریانی از ذرات باردار که دائماً از خورشید ساطع می‌شوند. این مأموریت ترکیب باد خورشیدی را اندازه‌گیری می‌کند و برای تعیین چگونگی شتاب آن تلاش خواهد کرد.

منبع: الیوم السابع

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین