ربات شبکهُ اجتماعی (به انگلیسی: socialbot) که با نامهای مختلفی مانند socbot یا ترولبات (به انگلیسی: Troll bot) نیز شناخته میشوند، عاملهایی کم و بیش خودکار هستند که با اهداف مختلفی ساخته شده و در شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند. از جمله مهمترین اهدافی که برای رباتهای شبکهُ اجتماعی تعریف میشوند عبارتند از: حمایت از ایدهها، کمپینها و اشخاص، تأثیرگذاری بر افکار عمومی، برندسازی، فعالیت به عنوان فالوور یک حساب یا جمعآوری فالوور برای آنها، خودکارسازی انتشار محتوا و تبلیغات.
حسابهایی که کاملاً توسط رباتهای اجتماعی گردانده میشوند، معمولاً تعاملات بسیار سادهای انجام میدهند یا اینکه بهطور کل، فعالیت خاصی در بستر شبکهُ اجتماعی ندارند. محتوایی که این رباتها در شبکهٔ اجتماعی (مثلا توئیت در توئیتر یا دایرکت و پست در اینستاگرام) منتشر میکنند، عمدتاً بسیار ساده بوده و حالت پیش ساخته دارند که توسط برنامه نویسان اولیه تعریف شدهاست. رباتهای شبکهُ اجتماعی ممکن است به صورت گروهی یا انفرادی فعالیت کنند. همچنین ممکن است فعالیتهای آنان توسط افراد واقعی کنترل شود. با وجود چنین دایرهٔ نسبتاً محدودی از عملکرد، میتوان گفت این رباتها آزمون تورینگ را با موفقیت پشت سر گذاشتهاند.
برخی از حسابهای کاربری در شبکههای اجتماعی بهطور کامل توسط رباتهای اجتماعی گردانده میشوند. برای درک بهتر موضوع، میتوان اینطور تصور کرد که اگر حسابهای موجود در شبکههای اجتماعی را افراد واقعی در نظر بگیریم، این نوع از رباتها حسابهای جعلی محسوب میشوند. فرایند خودکار ایجاد و راهاندازی حسابهای متعدد با استفاده از رباتهای اجتماعی اگر در خلاف جهت سامانه یا جامعه باشد، یکی از اشکال حمله سیبیل بهشمار میرود.