با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چرا نباید از ایموجی در پسوردهای خود استفاده کنیم؟
عکس : استفاده از ایموجی در پسورد
.

ایموجی ‌ها از مرزهای فرهنگی و زبانی فراتر رفته‌اند و این یک واقعیت انکارناپذیر در دنیای مدرن است. آن‌ها به بخشی از اصطلاحات اینترنت و ارتباطات روزمره ما تبدیل شده‌اند و تا حدی در زبان مردم مناطق مختلف دنیا نیز ریشه دوانده‌اند و حتی افراد شروع به استفاده از آن‌ها در رمزهای عبور کرده‌اند!

با این حال، متأسفانه ایده استفاده از ایموجی در داخل پسورد ایده خوبی نیست و 5 دلیل مهم برای آن وجود دارد که در ادامه این مقاله از دیجی رو به بیان این دلایل خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.



1. احتمال قفل شدن شما وجود دارد

آیا تا به حال سعی کرده‌اید از ایموجی در پسورد استفاده کنید؟ اگر سعی کرده باشید، می‌دانید که برخی از پلتفرم‌ها اجازه استفاده از ایموجی را می‌دهند در حالی که برخی دیگر مانع از این کار می‌شوند. این موضوع به خودی خود یک مشکل بزرگ نیست. با این حال، حتی اگر بتوانید در یک جایی با استفاده از پسورد مبتنی بر ایموجی حساب کاربری ایجاد کنید، ممکن است نتوانید دوباره وارد شوید! به ویژه اگر صاحبان پلتفرم روزی تصمیم بگیرند قوانین مربوط به پسورد را تغییر دهند، ممکن است دسترسی به اکانت خود را برای همیشه از دست بدهید. همچنین، احتمال اینکه با مشکلات سازگاری مواجه شوید یا اینکه وب‌سایتی که سعی می‌کنید از آن استفاده کنید، نتواند به درستی با گذرواژه‌های مبتنی بر ایموجی کنار بیاید، زیاد است.

2. قابل پیش‌بینی بودن

وقتی صحبت از رمز عبور یا همان پسورد به میان می‌آید، مردم معمولاً به عبارات رایج و ترکیب‌های عددی آسانی که به راحتی می‌توان آن‌ها را حدس زد گرایش دارند. در واقع، بر اساس تحقیقات نوردپس (NordPass)، رایج‌ترین پسورد در دنیا “123456” است و عباراتی مانند “admin” و “password” هم در بین 10 رمز عبور پرکاربرد قرار دارند! اگر مردم شروع به استفاده از ایموجی‌ها در گذرواژه‌های خود کنند، می‌توان به احتمال زیاد پیش‌بینی کرد که آن‌ها به محبوب‌ترین ایموجی‌ها گرایش داشته باشند و از همین رو شکستن قفل اکانت‌ها و حساب‌های آنلاین بسیار راحت‌تر خواهد شد.

در تصویر زیر می‌توانید 30 پسورد پرکاربرد سال 2023 را که بیشتر از همه هک شده‌اند، مشاهده کنید:

<strong>ایموجی</strong> در <strong>پسورد</strong>

3. مشکلات ناسازگاری با پلتفرم‌های دیگر

ایموجی‌ها بخشی از استاندارد یونی‌کد هستند و در تمامی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌ها یکسان می‌باشند. با این حال، احتمالاً متوجه شده‌اید که ظاهر آن‌ها بسته به سیستم عاملی که دستگاه شما از آن استفاده می‌کند، متفاوت است. و از آنجا که ظاهر آن‌ها متفاوت است، ممکن است در استفاده از پسورد صحیح نیز مشکل داشته باشید. اگر تعداد دفعات وارد کردن رمز اشتباه از حد مجاز بیشتر شود، ممکن است مجبور شوید حساب کاربری خود را مجدداً تأیید و مراحل طولانی این کار را سپری کنید و یا بدتر از آن، احتمال قفل شدن حساب کاربری وجود دارد.

4. عدم راحتی در وارد کردن پسورد

صرف‌نظر از مسائل امنیتی بالقوه، استفاده از ایموجی در پسورد می‌تواند راحتی را نیز سلب کند. اگر تنها از گوشی هوشمند خود استفاده می‌کنید، شاید استفاده از رمزهای عبور مبتنی بر ایموجی برای شما چندان ناراحت‌کننده نباشد. اما آیا تا به حال سعی کرده‌اید ایموجی را از طریق رایانه شخصی خود برای کسی ارسال کنید؟! اگر رایانه ویندوزی داشته باشید، برای مثال، باید از طریق برنامه ViVeTool پشتیبانی از ایموجی را فعال کنید. قطعاً استفاده از حروف و اعداد روی صفحه کلید به مراتب راحت‌تر از ایموجی به نظر می‌رسد.

5. در معرض شانه‌کشی قرار گرفتن

شانه‌کشی (Shoulder Surfing) یک نوع هک مبتنی بر مهندسی اجتماعی است که برای به دست آوردن اطلاعات حساس مانند رمزهای عبور، شماره‌های شناسایی شخصی (PIN) و سایر داده‌های محرمانه فرد قربانی استفاده می‌شود. این حمله می‌تواند از فاصله نزدیک (با نگاه مستقیم از روی شانه قربانی) و یا از فاصله دورتر با استفاده از وسایلی مانند دوربین دو چشمی انجام شود.

شانه‌کشی

صفحه کلید گوشی هوشمند شما احتمالاً پرکاربردترین ایموجی‌ها را در بالای صفحه نمایش می‌دهد و از همین رو، در دسترس بودن این اطلاعات، شما را در معرض حمله شانه‌کشی قرار می‌دهد. همان‌طور که از نام این حمله مشخص است، در آن مهاجم به صفحه نمایش دستگاه هدف نگاه می‌کند تا اطلاعات حساس را به دست آورد. اینکه استفاده از یک پسورد معمولی نیز شما را در برابر حمله شانه‌کشی مصون نخواهد کرد واضح است، اما به خاطر سپردن ترکیبی از ایموجی‌ها قطعاً راحت‌تر از چیزی مثل “us1nFzP!qR” است.

چگونه یک پسورد قوی بدون استفاده از ایموجی ایجاد کنیم؟

شما برای ایجاد یک رمز عبور قوی نیازی به ایموجی ندارید. آنچه نیاز دارید حروف، ارقام و کاراکترهای ویژه است. یا بهتر است بگوییم شما نیاز دارید این سه عنصر را با هم به شیوه‌ای صحیح و اصولی ترکیب کنید. قدرت یک رمز عبور، که از آن با عنوان آنتروپی رمز عبور نیز یاد می‌شود، کاملاً قابل اندازه‌گیری است. هرچه یک رمز عبور پیچیده‌تر باشد، شکستن آن سخت‌تر و احتمال آن کمتر است.

مشکل رمزهای عبور پیچیده این است که به خاطر سپردن آن‌ها دشوار است. به همین دلیل است که باید از یک مدیر رمز عبور استفاده کنید. مدیر رمز عبور نرم افزاری تخصصی است که به طور ویژه برای ذخیره و مدیریت رمزهای عبور طراحی شده است. برنامه‌های مدیریت پسورد به راحتی قابل استفاده هستند و بسیاری از آن‌ها نسخه رایگان نیز دارند.

مکانیزم دیگری که باید در نظر بگیرید، احراز هویت دو مرحله‌ای است. با فعال کردن احراز هویت دو مرحله‌ای (که اکنون تقریباً در تمام برنامه‌ها در دسترس است)، برای تأیید هویت خود باید یک کد موقت را هم که به تلفن همراه یا ایمیل‌تان ارسال می‌شود وارد کنید یا از یک برنامه اختصاصی برای احراز هویت استفاده کنید.

<strong>پسورد</strong>

ایموجی‌ها جذاب و سرگرم‌کننده هستند، اما برای پسورد چندان مناسب نیستند

ایموجی‌ها مواقعی عالی هستند که بخواهید از آن‌ها برای بیان احساسات خود استفاده کنید یا بخواهید ساده‌تر با شخص دیگری ارتباط برقرار کنید. اما این ابزارهای دوست داشتنی برای پسورد چندان مناسب نیستند و حداقل فعلاً چنین کاری را توصیه نمی‌کنیم. راه‌های بهتر، امن‌تر و راحت‌تری برای محافظت از اکانت‌های شما وجود دارد که در این مقاله به صورت اجمالی به آن‌ها اشاره کردیم. امیدواریم با رعایت نکات ذکر شده، بتوانید به سهولت و امنیت کامل از اکانت‌های خود استفاده کنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین