با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
عادت‌هایی که باید ترکشان کنید؛ نگاهی به 10 عادت بد رایج در ایجاد رمز عبور
عکس : رمز عبور

ما می‌خواهیم در این مقاله به سراغ معرفی 10 عادت بد رایج در ایجاد رمز عبور برویم و تمامی عادت‌های بدی را که در این راه وجود دارند را باهم بررسی کنیم؛ پس بهتر است که برای اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در روزهایی به سر می‌بریم که برای ساخت حساب کاربری در هر سایتی باید رمز عبور مختص به خودمان را ایجاد کنیم؛ این حساب‌ها ممکن است بسیار زیاد باشند، ولی به هر حال بدون رمز عبور قوی ممکن است اطلاعات فرد دزدیده شده یا مورد سواستفاده قرار بگیرند!

بنابراین بسیار منطقی است که برای اکانت‌های مختلف خود در فضای مجازی رمز عبور خوبی را تعیین کنیم تا بتوانیم با این کار از اطلاعات شخصی خود محافظت کنیم. البته افراد بی‌شماری در سراسر جهان هستند که در ایجاد رمز عبور از عبارت بی‌ربط و ضعیفی استفاده می‌کنند که ممکن است در آینده دردسرساز شود و خطرات بالایی را به ارمغان بیاورد.

پس برای جلوگیری از اینگونه اتفاقات بهتر است که عادت‌های بد رایج در ایجاد رمز عبور را بشناسید و سعی کنید که از آنها دوری کنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه همراه ما باشید تا با 10 عادت بدی که در ایجاد پسوردها وجود دارد آشنا شوید.

رمز عبور چیست و چرا اهمیت دارد؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی این عادت‌ها برویم، می‌خواهیم ببینیم که رمز عبور دقیقا به چه معناست و چرا آنقدر در عصر دیجیتال امروزی ما اهمیت دارد! رمز عبور که به پسورد و گذرواژه نیز مرسوم است، عبارات یا تعدادی کاراکتر هستند که توسط کاربر برای ورود به یک اکانت و یا تایید هویت ایجاد می‌شود.

افراد باید در انتخاب رمز عبور خود دقت کافی داشته باشند، چون اولین چیزی که به فکر هکرها خطور می‌کند، گذرواژه‌های ساده و ضعیف مانند 123456 است.

نگاهی به ده عادت بد در ایجاد پسوردها

در ادامه به معرفی چند عادت بد می‌رویم که معمولا کاربران در ایجاد پسوردهای مختلف آنها را انجام می‌دهند؛ بیایید آنها را باهم مقایسه کنیم:

قرار دادن اطلاعات شخصی در پسوردها

رمز عبور چیزی است که اغلب از آن استفاده خواهید کرد. بنابراین طبیعی است که در ایجاد آن از عباراتی کمک بگیرید که در خاطرتان بمانند. به همین دلیل است که بسیاری از افراد تاریخ تولد و سایر اطلاعات شخصی خود را در رمز عبور خود بکار می‌گیرند. بنابراین خوب است بدانید که این کار یکی از بدترین عادت‌هایی است که می‌توانید در ایجاد پسورد انجام دهید.

حقیقت این است که بسیاری از این اطلاعات شخصی خیلی هم محرمانه نیستند و برای کسی که بخواهد اکانت شما را هک کند، پیدا کردن این اطلاعات مانند تاریخ تولد، نام، نام فرزند یا آدرس خانه شما کار سختی نیست. این مشکل حتی برای افراد مشهور نیز وجود دارد و اغلب هکرهای فراوانی نسبت به یافتن این موارد اقدام می‌کنند. بنابراین بهتر است که در ایجاد رمز عبور خود از نام‌ها و عبارات واقعی استفاده نکنید!

استفاده از موارد پیشنهادی کیبورد

معمولا در هنگام تعیین کردن رمز عبور، با عبارات پیشنهادی کیبورد مواجه می‌شویم! هکرها حتی به راحتی می‌توانند این عبارات به ظاهر تصادفی از حروف و متن را شناسایی کنند. یکی از اشکال ایجاد رمزهای عبور به این شکل این است که کاربران زیادی هر روزه از آن استفاده می‌کنند، بنابراین با یک عادت بسیار بد رایج در ایجاد رمز عبور طرف هستید!

هنگامی که به پیشنهاد کیبورد از رشته‌ای از حرف‌ها استفاده کنید، یک رمز عبور تصادفی ایجاد کرده‌اید. این رمز به قدری ضعیف است که رایانه یا دستگاه شما نیز می‌تواند آن را حدس بزند و برای نرم‌افزارهای کرک‌کننده بسیار آسان است که تمام ترکیبات در این راه را بررسی کنند.

استفاده مجدد از رمزهای عبور یکسان در همه جا

اگر از جمله کاربرانی هستید که از یک رمز عبور یکسان در تمام اکانت‌های خود استفاده می‌کنید، بهتر است که این عادت بد و خطرناک خود را ترک کنید! چرا که اگر هکری رمز یکی از اکانت‌های شما را بیابد، مسلما به دنبال امتحان کردن آن رمز در سایر اکانت‌های شما نیز اقدام می‌کند. بنابراین فرد می‌تواند با حداقل تلاش به تمام اکانت‌های فضای مجازی شما دسترسی داشته باشد.

ذخیره‌سازی رمز عبور ناامن

این هم یکی دیگر از مشکلات رایج در ایجاد پسوردها است! معمولا کاربران رمز عبور نه چندان خوب خود را در جایی یادداشت می‌کنند، به خود ایمیل می‌کنند یا آن را در یک فایل نگه می‌دارند تا آن را در آینده فراموش نکنند؛ همین عاملی است که به هکرها کمک می‌کند تا پسورد کاربر را یافته و با آن به اطلاعات اکانت کاربری فرد دست پیدا کنند.

عدم استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور

یک روش مطمئن و تست‌ شده‌ای وجود دارد که میزان هک شدن پسوردها را کاهش می‌دهد. استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک رمز عبور قوی است! اگر تا به حال از این نوع برنامه‌ها استفاده نکرده‌اید بهتر است که سعی کنید برای یک بار هم که شده با اینگونه از ابزارها نسبت به ایجاد پسورد خود اقدام کنید.

این گذرواژه‌ها بسیار امن‌تر از هر چیزی هستند که فکر می‌کنید. مشکل رمزهای عبور تولید شده این است که به خاطر سپردن آنها غیرممکن است؛ بنابراین می‌توانید آنها را در جایی که دیگر افراد به آن دسترسی ندارند، یادداشت کنید.

اگر شخصی به برنامه مدیریت رمز عبور شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند به راحتی تمام پسوردهایتان را کشف کند. اینگونه برنامه‌ها برای دسترسی به رمزهای عبور به یک «گذرواژه اصلی» نیاز دارند. این بدان معناست که شما تنها باید یک رمز عبور را به خاطر سپرده و در یک مکان آفلاین ذخیره کنید.

نادیده گرفتن احراز هویت چند مرحله‌ای

سرویس‌های زیادی هستند که از احراز هویت دو مرحله‌ای پشتیبانی می‌کنند؛ این سیستم به قدری خوب طراحی شده که هکر باید رمز دو مرحله را حدس بزند تا بتواند وارد حساب کاربری فرد شود؛ در غیر این صورت وارد شدن به آن کاری دشوار و نشدنی خواهد بود!

بسیاری از کاربران احراز هویت چند مرحله‌ای را نادیده می‌گیرند ولی باید بدانید که استفاده از این روش می‌تواند بسیاری از خطرات موجود در این راه را کاهش دهد!

بروزرسانی رمزهای عبور قدیمی ممنوع! 

استفاده از رمزهای عبور ناامن به اندازه کافی دردسر دارد، اما نگه داشتن آنها برای مدت طولانی نیز بدتر خواهد بود. بنابراین هنگامی که برای مدت طولانی از یک گذرواژه استفاده می‌کنید، سیستم دستگاه به طور خودکار در هنگام ورود به سایت آن را به شما نمایش می‌دهد.

همین امر موجب می‌شود تا هکرها خیلی آسان‌تر به اکانت فرد دسترسی پیدا کنند. اگر وب سایتی به شما بگوید که نقض داده رخ داده است، باید حتما نسبت به تغییر رمز عبور خود اقدام کنید.

در انتها باید اشاره کنیم که معمولا دستگاه‌های هوشمند رمز عبورها را به خاطر می‌سپارند! بنابراین اگر بخواهید به اکانت فیسبوک خود وارد شوید، تنها کافی است روی کادر رمز عبور زده تا دستگاه آن را به شما نشان دهد. حتی برای ورود به همان اکانت از رایانه نیز می‌توانید کد QR را از تلفن خود اسکن کرده و سپس قفل گوشی خود را برای ورود به فیس بوک باز کنید. بنابراین سعی کنید که به خوبی از گوشی هوشمند خود مراقبت کنید.

پرخطرترین رمزهای عبور

در ادامه لیستی از ناامن‌ترین پسوردها را برای شما آورده‌ایم تا بتوانید به راحتی آنها را تشخیص دهید:

  • عبارات انگلیسی مانند password ،qwerty ،monkey ،iloveyou ،sunshine ،passw0rd ،shadow ،superman ،Batman ،abc123
  • اعدادی مانند 123456، 1234567، 11111، 123123، 654321
  • و غیره…

چند نکته مهم

  • حواستان باشد که رمز عبور خود را تنها در دستگاه هوشمند خود تعیین کنید، چون تعیین آن در مکان‌هایی که امکان دارد افراد مختلفی با سیستم کار کنند، امکان سو استفاده از اطلاعات شخصی را افزایش می‌دهد.
  • در نوشتن پسورد خود از عباراتی مانند فاصله، اعداد، نشانه‌های خاص @#$%^ و … استفاده کنید.
  • هرگز از مشخصات فردی خود در ایجاد پسورد استفاده نکنید.

جمع‌بندی

ما سعی کردیم که در این مقاله به سراغ بررسی چند عادت بد رایج در ایجاد پسورد برویم. رمز عبور که به عنوان پسورد و گذرواژه نیز شناخته می‌شوند، معمولا به عبارت یا تعدادی کاراکتر می‌گویند که توسط کاربر برای ورود به یک اکانت ایجاد می‌شود و بسیار کاربردی نیز خواهد بود.

افراد باید در انتخاب رمز عبور خود دقت کافی داشته باشند چرا که بدون رمز عبور قوی ممکن است اطلاعات فرد دزدیده شود یا مورد سواستفاده قرار بگیرد! اولین چیزی که به فکر هکرها خطور می‌کند، گذرواژه‌های ساده و ضعیف مانند 123456 است. بهتر است که در نوشتن پسورد خود از عباراتی مانند فاصله، اعداد، نشانه‌های خاص @#$%^ و … استفاده کنید. همچنین پسورد خود را در سیستمی تعیین کنید که تنها خود از آن استفاده می‌کنید.

ما در این مطلب چند عادت بد رایج در ایجاد پسورد را بیان کردیم که عبارتند از: قرار دادن اطلاعات شخصی در پسوردها، بروزرسانی رمزهای عبور قدیمی، نادیده گرفتن احراز هویت چند مرحله‌ای، عدم استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور، ذخیره‌سازی رمز عبور ناامن، استفاده از موارد پیشنهادی کیبورد و غیره! برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به مقاله توجه کنید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین