با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
همشهری آنلاین
همشهری آنلاین
تقویم
سه شنبه 12 تیر 1403
یکتا فراهانی نویسنده : یکتا فراهانی
.
دلایل مرگ مومیایی‌های شگفت‌انگیز «شهر مردگان» در مصر
عکس : شهر مردگان

باستان شناسان « شهر مردگان » عظیمی را در مصر پیدا کردند که اسرار یک تمدن باستانی را در خود جای داده است. در واقع کشف یک گورستان بزرگ در شهر اسوان مصر باستان به عنوان یک کشف باستان شناسی قابل توجه مورد ستایش قرار گرفته است

به گزارش سرویس اخبار علمی سایت شات ایکس و به نقل از همشهری آنلاین سرزمین فراعنه عظیم باستانی با ۱۴۰۰ مومیایی در مقبره های مخفی مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش در مصر کشف شد. مومیایی‌های شگفت‌انگیز حفظ‌شده در مصر نشان از تاریخ غنی این کشور دارد. اما دانشمندان می‌گویند که آنها را دوباره دفن خواهند کرد.

کشف معجزه‌آسای هزار مومیایی

مومیایی
عکس : مومیایی

مقبره بیش از هزار مومیایی به طور معجزه‌آسایی در مصر پیدا شده است و دانشمندان دلایل مرگ آنها را فاش کرده‌اند.

آنها در اسوان مصر ۳۶ مقبره و محل دفن عظیمشان را کشف کردند که به طرز تکان‌دهنده‌ای در طول قرن‌ها مورداستفاده مجدد قرار گرفتند. در هر کدام از مقبره‌ها نیز حدود ۳۲ مومیایی وجود داشت.

شهر اسوان که در کرانه شرقی رود نیل واقع شده بود در زمان خود یک منطقه تجاری، معدنی و نظامی مهم بود.


قدمت مومیایی‌ها

قدمت مومیایی‌ها
عکس : قدمت مومیایی‌ها

این مقبره اولین‌بار بیش از ۴۵۰۰ سال پیش تأسیس شد. اما برای متخصصان هنوز مانند یک راز باقی‌مانده است. با کشف محل دفن حیرت‌انگیز ۳۶ مقبره جدید گمان می‌رود مومیایی‌ها بین ۶۰۰ قبل از میلاد تا ۲۰۰ یا ۳۰۰ بعد از میلاد قدمت دارند.

بسیاری از آنها شامل خانواده‌هایی هستند که گمان می‌رود به طرز غم‌انگیزی بر اثر بیماری‌های عفونی جان‌باخته‌اند. اولین مقبره در این مکان هم که در سال ۲۰۱۹ کشف شد، حاوی چهار مومیایی بود که به نظر می‌رسید دو نفر از آنها مادر و فرزند بودند.


دفن افراد بر اساس طبقه

تحقیقات بیشتر دانشمندان حاکی از آن است که این مومیایی‌ها مادر و فرزند نیستند؛ چیزی که محققان را شگفت‌زده و شوکه کرد.

پاتریزیا پیاسنتینی، باستان‌شناس به دیلی‌میل گفت: ابتدا فکر می‌کردیم آنها مادر و فرزند هستند، اما سی‌تی‌اسکن جدید نشان داد که آنها دو کودک هستند. ولی ما اخیراً زنی را در نزدیکی آنها پیدا کردیم که احتمالاً مادر آنها و بقایای مردی بود، احتمالاً پدر.

این کشف باورنکردنی همچنین نشان داد که چگونه افراد بر اساس طبقه خود دفن می‌شدند. یعنی کارشناسان به‌اصطلاح «نخبگان» را در بالای تپه پیدا کردند، درحالی‌که طبقه متوسط پایین آن نشسته بود.


مرگ مومیایی‌ها بر اثر بیماری

به گزارش روزنامه سان تحقیقات پیشرفته علمی و مطالعات اولیه روی بقایا نشان می‌دهد که چگونه بعضی مومیایی‌ها بر اثر بیماری باستانی مرده‌اند.

پیاسنتینی به دیلی‌میل گفت: بعضی از آنها از بیماری‌های عفونی رنج می‌بردند؛ درحالی‌که عده‌ای دیگر از اختلالات استخوانی رنج می‌بردند.

همچنین به نظر می‌رسد کودکان اغلب به کم‌خونی، سوءتغذیه و گاهی نیز بیماری‌های عفونی مبتلا بودند. بعضی از استخوان‌های یافت شده نیز علائم واضحی از سل داشتند.

البته یک مورد دیگر قطع عضو نیز در زنی مشاهده شد که پایش را برداشتند؛ اما زنده ماند.


بازنویسی بیماری‌های باستانی

جسد مومیایی شده
عکس : جسد مومیایی شده

این‌گونه کشف‌های باورنکردنی می‌تواند کتاب‌های مربوط به بیماری‌های باستانی را بازنویسی کند یا حتی به درمان‌های مدرن کمک کند.این تیم باستان‌شناسی قصد دارد روی همه مومیایی‌ها مطالعاتی انجام دهد؛ اما حفظ‌شده‌ترین آنها را در انباری متعلق به موزه نگهداری کند.

خانم پیاسنتینی می‌گوید: کارشناسان مقبره را تمیز می‌کنند، مومیایی‌ها را در حالت استراحت قرار می‌دهند و سپس دوباره مقبره را مهروموم می‌کنند. در واقع ما قصد داریم داستان آنها را کشف ‌کنیم و سپس آنها را برمی‌گردانیم و مقبره را نیز خواهیم بست.

از ابتدا هم فقط همین برایمان مهم بود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین