مارک روبر، یوتیوبر آمریکایی که به دلیل اختراعات و ویدیوهای علمی خود معروف شده، به تازگی رباتی به نام راکی را رونمایی کرده که به نظر میرسد در بازی سنگ، کاغذ، قیچی شکستناپذیر است.
به گزارش سرویس اخبار ربات سایت شات ایکس و به نقل از تکناک روبر که پیش از این مهندس ناسا بوده است، بنیانگذار شرکت CrunchLabs نیز میباشد، شرکتی که ماهانه اسباببازیهای علمی تولید میکند.
طبق گفتههای روبر، ربات راکی از فناوری پیشرفتهای برای پیشبینی و مقابله با هر حرکت حریف خود استفاده میکند.
مارک روبر در ویدیویی که به تازگی در کانال یوتیوب خود منتشر کرده، قابلیتهای ربات راکی را به نمایش گذاشته است و یک جایزه ۱۰,۰۰۰ دلاری برای هر فردی که بتواند آن را شکست دهد، تعیین کرد.
از زمان انتشار این ویدیو، توجه افراد زیادی جلب شده و میلیونها بازدید کسب کرده و بحثهایی درباره عملکرد بینقص این ربات به راه افتاده است.
راکی به دلیل فناوری پیشرفته سخت شکست میخورد
راز راکی در توانایی آن برای ردیابی حرکات دست و موقعیت انگشتان است و این امکان را به آن میدهد تا به سرعت انتخاب بازیکن را شناسایی و حرکت مقابلهای برنده را قبل از اینکه حریف انسانی حتی حرکات دست خود را تمام کند، انتخاب نماید.
مارک روبر گفت: «راکی نه تنها موقعیت دستان من را دنبال میکند و حرکات من را به دقت مورد بررسی قرار میدهد، بلکه موقعیت انگشتانم را هم ۱۰۰ بار در ثانیه با یک دستگاه مادون قرمز و یک مینی کامپیوتر بررسی میکند تا بفهمد حرکت بعدی من چیست.»
با وجود این، در ویدیوی منتشر شده، روبر استراتژی را به اشتراک گذاشته است که بازیکنان میتوانند از آن برای بهبود شانس خود و شکست دادن راکی استفاده کنند.
او در این باره عنوان کرد: «یک ترفند وجود دارد که میتوانید هنگام بازی سنگ، کاغذ، قیچی استفاده کنید تا ۷۵ درصد مواقع برنده شوید.»
روبر یک الگو برای بازی سنگ، کاغذ، قیچی پیشنهاد کرد که ممکن است شانس پیروزی را افزایش دهد.
او توضیح داد: «چند سال قبل، محققان ۵۴,۰۰۰ بازی سنگ، کاغذ، قیچی را مطالعه و یک الگو پیدا کردند. اینکه اگر حریف شما برنده شود، احتمال دارد دوباره همان انتخابهای قبلی را انجام دهد و اگر ببازد، ممکن است انتخاب خود را به گزینههای دیگری در بازی تغییر دهد.»
با وجود این، او اعتراف میکند که حتی با این استراتژی، شکست دادن راکی چالش سختی است.
روبر بیان کرد: «متأسفانه، صرفنظر از استراتژی، شانس شما در برابر راکی خیلی، خیلی پایین و در واقع ۰ درصد است!»
راکی اولین ربات سنگ، کاغذ، قیچی نیست
جالب است که این اولین بار نیست که رباتی برای بازی سنگ، کاغذ، قیچی طراحی میشود.
حدود ۱۲ سال قبل، محققان آزمایشگاه گروه ایشیکاوا در توکیو، ژاپن، رباتی مشابه به نام جانکن ساختند که با فناوری ردیابی سریع، ادعا میکرد که ۱۰۰ درصد در بازی سنگ، کاغذ، قیچی موفق است.
سه سال بعد، نسخه سوم این ربات را معرفی کردند که از فناوریهای ردیابی سریع مانند «پن-تیلت اتوماتیک ۱ میلیثانیه» و «لومیپن ۲» استفاده میکرد تا میدان دید سیستم بینایی خود را وسیعتر کند.
با وجود این، اختراع روبر این مفهوم را به سطح بالاتری برده و آن را به یک اسباببازی تجاری در دسترس تبدیل کرده است.
حال باید دید آیا فردی موفق به شکست دادن راکی و برنده شدن جایزه ۱۰,۰۰۰ دلاری خواهد شد یا خیر. اما یک موضوع قطعی است، اینکه تا به امروز، راکی به عنوان قهرمان بیچون و چرای بازی سنگ، کاغذ، قیچی شناخته میشود.