سیناپرس/ مطالعات پژوهشگران نشان می دهد در طول بیش از ۹۰ درصد از زمانی که بشر روی کره زمین زندگی کرده است، سطح آب دریاها ۴۰ تا ۱۳۰ متر پایین تر از سطح امروز بوده است. این موضوع بدان معناست که به دلیل سطح آب بالاتر فعلی، بخش های زیادی از تمدن های باستانی در زیر آب قرار دارد.
اگر چه باستان شناسی به نسبت سایر علوم، یک دانش نسبتا جدید محسوب می شود اما شاخه هایی از باستان شناسی از جمله باستان شناسی زیر آب به نوبه خود جز علوم بسیار جدید به شمار می روند. به طور کلی هزینه مطالعات باستان شناسی دریایی بسیار زیاد است و حتی کشتی های تحقیقاتی کوچک در استقرار ابزارهای علمی به طور ایمن و مؤثر در آب های کم عمق نزدیک ساحل مشکل دارند.
نتایج یک مطالعه جدید که در توسط تیمی از محققان دانشگاه پاتراس و سن دیگو انجام شد نشان می دهد:کشتی های سطحی بدون سرنشین روباتیک USVs یک راه حل بالقوه برای بررسی سایت های باستانی زیر آب ارائه می دهند.
توماس لوی، یکی از مدیران مرکز سایبری مؤسسه کوالکام دانشگاه سن دیگو در این رابطه می گوید: این مطالعات راه حلی کم هزینه برای جمع آوری داده های نقشه برداری با وضوح بالا از سایت های باستان شناسی موجود در آب های کم عمق و کشتیهای غرق شده باستانی ارائه می کند.
برای آزمایش پتانسیل این روبات ها، پروفسور جورج پاپاتئودورو از این فناوری به عنوان بخشی از پروژه مشترک میراث فرهنگی زیر آب یونان استفاده کرد. برای انجام این ماموریت، آن ها با همکاری یک شرکت یونانی به نام ماشینهای هوشمند و پژوهشگری به نام نیکوس ماوروماتیس، یک روبات به شکل کاتاماران مجهز به سیستم سونار اسکن جانبی ساختند. این روبات در دو سایت باستانی زیر آبدر خلیج متونی یونان مستقر شد. سپس داده های جمع آوری شده با نرم افزار های ReefMaster و SeaView پردازش شدند تا اطلاعات برای بازرسی و نقشه برداری هر دو سایت ارزیابی شود.
هنگامی که نتایج به دست آمد، اعضای تیم ارزیابیهای USV را با ارزیابیهای جمعآوری شده توسط یک بررسی ژئوفیزیک معمولی مقایسه و نتیجه گرفتند که نتایج یکسان بود.
لوی در مورد کاربرد فناوری USV برای باستان شناسان دریایی خوش بین است. در واقع این روبات ها به ویژه در محیط های آب کم عمق حدودا ۳ متری، جایی که کشتی های تحقیقاتی بزرگتر نمی توانند کار کنند بسیار مناسب است.
لوی با اذعان به اینکه نقاط ضعف این روبات ها شامل احتمال خرابی باتری یا بروز مشکلات الکترونیک و مکانیکی در شرایط میدانی است، خاطرنشان کرد که وسایل نقلیه روباتیک مزایای زیادی نیز دارند. از جمله این موارد می توان به کارکرد طولانی، مانور پذیری و مصرف کم انرژی آن ها اشاره کرد. علاوه بر این، از آن جایی که قایق هایی که بر روی بقایای باستان شناسی موجود در سواحل کمعمق غوطه ور هستند، می توانند به سایت ها آسیب برسانند، این روبات ها می توانند اثرات زیست محیطی کمتری داشته باشند.