با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کشف جدید دانشمندان از انتقال بیماریهای روانی
عکس : انتقال بیماریهای روانی

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد برخی از بیماری‌های روانی ممکن است ازطریق فعالیت‌ها و روابط اجتماعی در گروه‌های نوجوانان همسن منتقل شوند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از کلیک مطالعه جدیدی نشان می‌دهد برخی از بیماری‌های روانی ممکن است ازطریق فعالیت‌ها و روابط اجتماعی در گروه‌های نوجوانان همسن پژوهشگران دانشگاه هلسینکی داده‌های ۷۱۳٬۸۰۹ شهروند فنلاندی را که بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۷ متولد شده بودند، تجزیه‌وتحلیل کردند.

آن‌ها وضعیت شرکت‌کنندگان را پس از اتمام کلاس نهم یعنی در ۱۶ سالگی در ۸۶۰ مدرسه در سراسر فنلاند پیگیری و بررسی کردند که آیا شرکت‌کنندگان مبتلا به اختلال روانی تشخیص داده شده‌ بودند.

از ۷۱۳٬۸۰۹ شرکت‌کننده مطالعه، ۴۷٬۴۳۳ نفر تا رسیدن به کلاس نهم مبتلا به اختلال روانی تشخیص داده شدند. ۲۵ درصد دیگر یا ۱۶۷٬۲۲۷ نفر در دوره پیگیری مبتلا به اختلال روانی تشخیص داده شدند.

پژوهشگران دریافتند داشتن بیش از یک همکلاسی مبتلا به اختلال خلقی، رفتاری یا اختلال خوردن با افزایش پنج درصدی خطر تشخیص در مراحل بعدی زندگی همراه است. در طول سال نخست پیگیری، در صورت داشتن یک همکلاسی مبتلا، خطر تشخیص ۹ درصد بالاتر و در صورت داشتن بیش از یک همکلاسی که مبتلا به اختلال روانی تشخیص داده شده بود، احتمال تشخیص ۱۸ درصد بالاتر بود.

تجزیه‌و‌تحلیل‌های تشخیصی نشان داد که خطر به‌طور قابل‌توجهی برای اختلالات خلقی، اضطراب و اختلالات درونی‌سازی در هر دوره پیگیری افزایش یافته و بیشترین خطر در طول سال نخست مشاهده می‌شد. برای مثال، داشتن همکلاسی که ابتلای او به اختلال خلقی تشخیص داده شده بود، با افزایش ۳۲ درصدی در تشخیص ابتلا به همین اختلال در فرد در سال نخست پیگیری همراه بود.

به‌گفته‌ی نویسندگان، یافته‌های آن‌ها با نتایج مطالعات گذشته مطابقت دارد که تجمع علائم خلقی و اضطرابی و همچنین اختلالات خوردن را در شبکه‌های اجتماعی نوجوانان و بزرگسالان نشان می‌دهند.

نتایج پژوهش در مجله‌ی JAMA Psychiatry منتشر شده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین