پلی استیشن ۳ در هنگام عرضه، به معنای واقعی کلمه، یک دستاورد فناورانه بود. اما حال سونی تأیید کرد که PS3 در مقایسه با موفقیت PS2، یک قدم رو به عقب بود.
به گزارش سرویس اخبار بازی و گیمینگ سایت شات ایکس و به نقل از گیمفا کنسول PS3 با پردازنده انقلابی Cell، درایو Blu-Ray و پشتیبانی از لینوکس، یک سیستم همه فن حریف بود. اما سونی با اقدامات اشتباه خود، از جمله قیمت گذاری بالا، مانع از شکوفایی این سخت افزار شگفت انگیز شد. حال، پس از گذشت ۱۷ سال، پلی استیشن به اقدامات اشتباه خود اعتراف میکند.
مدیران اجرایی پلی استیشن، هرمن هالست (Herman Hulst)، شاون لیدن (Shawn Layden) و جیم رایان (Jim Ryan)، در مصاحبه اخیر خود پیرامون تاریخچه پلی استیشن، حرفهای جالبی زدهاند. به گفته افراد نامبرده، قیمت گذاری ۵۰۰ دلاری PS3 در آن زمان منطقی نبود، حتی با وجود اینکه سونی روی هر کنسول چند صد دلار ضرر میداد.
شاون لیدن با اشاره به جاهطلبی سونی در آن دوره، «لحظهی ایکاروس» را مناسب توصیف آن شرایط میداند. جیم رایان نیز به موفقیت پلی استیشن ۲ که تا بدین لحظه پرفروشترین کنسول تاریخ است، اشاره میکند.
هرمن هالست هم به سخت بودن طراحی بازی برای پلی استیشن ۳ اشاره میکند و میگوید در آن زمان کار با پردازندهی Cell برای بازیسازان بسیار دشوار بود و آنها با معماری آن آشنایی چندانی نداشتند.
با این وجود، پلی استیشن ۳ در گذر زمان به کنسول محبوب طرفداران تبدیل شد. طبق آمار غیررسمی، PS3 پس از گذشت نزدیک به ۲ دهه، هنوز هم تقریباً ۲ میلیون کاربر ماهانه دارد! شاید برای همین است که سونی چندی پیش یک بهروزرسانی سیستمی جدید برای کنسول خود منتشر کرد.
شوربختانه، سونی هیچ برنامهای برای پشتیبانی از بازیهای پلی استیشن ۳ ندارد. موضوعی که منجر به گرفتار شدن Killzone ،Resistance ،Motorstorm و تعدادی بازی خاص در قفس PS3 شده است. برخی میگویند معماری پیچیدهی پردازندهی Cell مانع از ارائه پشتیبانی از نسل قبل شده است، اما با توجه به اینکه شبیهسازهایی هستند که توسط یک تیم کوچک و مستقل طراحی شدهاند و به راحتی بازیهای پلی استیشن ۳ را اجرا میکنند، به نظر میرسد که خود سونی عزمی برای ارائه این پشتیبانی ندارد.