با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
6 نکته مهمی که قبل از خرید پلی استیشن 5 باید در نظر بگیرید
عکس : خرید پلی استیشن 5
.

پلی استیشن 5 جدیدترین نسل از کنسول‌های بازی ساخت شرکت سونی است که در سال 2020 معرفی شد و تا به امروز نیز فروش بسیار خوبی را تجربه کرده است. این کنسول نسبت به نسل قبلی خود یعنی پلی استیشن 4، پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه قدرت پردازشی، گرافیک، سرعت بارگذاری و کیفیت اجرای بازی‌ ها داشته است. پلی استیشن 5 در دو مدل دیسک خور و دیجیتال عرضه می‌شود که مدل دیسک خور امکان استفاده از بازی‌ های فیزیکی را هم دارد.

کنترلر جدید دوال سنس این کنسول، بازخورد لمسی و صوتی بسیار بهتری نسبت به نسل قبل دارد. گرافیک با کیفیت 4K و نرخ تازه‌سازی 120 فریم بر ثانیه از ویژگی‌های برجسته PS5 محسوب می‌شود. از لحاظ بازی‌ ها هم عناوین انحصاری بسیار زیاد و باکیفیتی برای این کنسول عرضه شده یا در دست تولید است.



اما اگر هنوز پلی استیشن 5 تهیه نکرده‌اید و در حال تصمیم‌گیری برای خرید آن هستید، باید در نظر بگیرید که آیا خرید آن برای شما مناسب است یا خیر. قبل از هزینه کردن به چند نکته باید فکر کنید تا اگر واقعاً نیازی به خرید پلی استیشن 5 ندارید، بی‌مورد چندین صد دلار خرج نکنید. در ادامه با ما در دیجی رو همراه باشید تا این نکات را با هم مرور کنیم.

1. آیا می‌توانید هزینه کلی پلی استیشن 5 را بپردازید؟

قبل از خرید هر چیزی، مسلماً باید به قیمت آن فکر کنید. در حالی که قیمت بسته به مدل متفاوت است، اما خرید پلی استیشن 5 به طور کلی در کمترین حالت بین 400 تا 450 دلار هزینه در بر دارد که اصلاً کم نیست.

حتی اگر بتوانید هزینه خود کنسول را بپردازید، هزینه‌های اضافی مرتبط با آن را نیز نباید فراموش نکنید. پلی استیشن 5 با یک بازی دمو به نام Astro’s Playroom ارائه می‌شود، اما تنها همین یک بازی برای سرگرم نگه داشتن شما برای مدت طولانی کافی نخواهد بود. قیمت بازی‌ها اخیراً با افزایش روبرو شده و بسیاری از عناوین منتشرشده توسط سونی 70 دلاری هستند، در حالی که در نسل قبل این بازی‌ها حداکثر 60 دلار بودند. و اگر بخواهید به صورت آنلاین بازی کنید، حداقل به اکانت پلی استیشن پلاس اسنشیال نیاز دارید که 80 دلار در سال هزینه در بر دارد.

بنابراین، خرید فقط دو عدد بازی و اکانت یک ساله پلی استیشن پلاس اسنشیال می‌تواند هزینه اولیه خرید کنسول را حدود 220 دلار دیگر افزایش دهد که تقریباً نصف قیمت خود پلی استیشن 5 است!

بازی‌ها تنها هزینه اضافی که باید پرداخت کنید نیستند. شما ممکن است بخواهید هدفون خود را هم ارتقا دهید، یک کنترلر دوم دوال سنس برای بازی چند نفره خریداری کنید (70 دلار باید بپردازید) یا یک پایه شارژ برای کنترلرهای خود بخرید. بنابراین، باید این‌ها را نیز در هزینه‌های کنسول خود محاسبه کنید.

بسته به اینکه می‌خواهید چند مورد از این اقلام اضافه را خریداری کنید، قیمت اولیه 450 دلاری می‌تواند به صدها دلار بیشتر افزایش یابد. برای کمک به جبران این هزینه، ممکن است تصمیم بگیرید که پلی استیشن 4 خود را بفروشید و پول آن را صرف خرید پلی استیشن 5 کنید، اما بهتر است زیاد هم عجله نکنید و ادامه مقاله را مطالعه کنید.

2. آیا بازی‌های پلی استیشن 4 را تمام کرده‌اید؟

پلی استیشن 4 میزبان تعداد زیادی بازی عالی و فوق العاده است. اگر این کنسول را در میانه عمر آن خریداری کرده باشید، احتمالاً فرصت انجام بسیاری از بازی‌های درجه یک آن را نداشته‌اید. بنابراین، باید در نظر بگیرید که آیا هنوز بازی‌هایی در کنسول پلی استیشن 4 وجود دارند که بخواهید تجربه کنید؟

حتی با وجود عرضه کنسول جدیدتر، بازی‌های قدیمی پلی استیشن 4 همچنان کاملاً قابل بازی هستند و اصلاً تاریخ گذشته به نظر نمی‌رسند. علاوه بر این، با قدیمی‌تر شدن بازی‌های پلی استیشن 4، می‌توانید آن‌ها را با تخفیف بالاتری نسبت به بازی‌های کاملاً جدید پلی استیشن 5 خریداری کنید و از این نظر نیز کاملاً‌ به نفع شما خواهد بود.

البته، خوشحال خواهید شد که بدانید پلی استیشن 5 تقریباً با تمام بازی‌های پلی استیشن 4 سازگار است و در صورتی که در نهایت تصمیم به خرید این کنسول گرفتید، همچنان امکان تجربه بازی‌های PS4 را نیز خواهید داشت. می‌توانید از کنترلرهای پلی استیشن 4 برای بازی کردن بازی‌های پلی استیشن 4 استفاده کنید و پلی استیشن 5 همچنین از بازی کردن عناوین پلی استیشن 4 از یک درایو خارجی پشتیبانی می‌کند. و در حالی که برخی از بازی‌های پلی استیشن 4 روی پلی استیشن 5 اندکی بهتر اجرا می‌شوند، اما تفاوت چندان زیادی در کیفیت اجرا وجود ندارد و به جای اینکه از پلی استیشن 5 خود به عنوان PS4 استفاده کنید، می‌توانید همان کنسول قدیمی خود را فعلاً حفظ کرده و به بازی کردن ادامه دهید.

بنابراین، اگر عجله‌ای برای بازی کردن برخی بازی‌های خاص پلی استیشن 5 ندارید، بهتر است باقی‌مانده بازی‌هایتان را روی پلی استیشن 4 تمام کنید. با فضای محدود SSD در پلی استیشن 5، تمام کردن آن‌ها قبل از ارتقا به این معنی است که کمتر نیاز به جابجایی بازی‌های نصب شده داشته و با مشکل کمبود فضا مواجه نخواهید شد.

اما اگر تقریباً اغلب بازی‌های مهم پلی استیشن 4 را تمام کرده‌اید، انتقال به پلی استیشن 5 منطقی‌تر است.

3. آیا به بازی‌های موجود پلی استیشن 5 علاقه‌مند هستید؟

بسیاری از محبوب‌ترین بازی‌های پلی استیشن 5 مانند Horizon Forbidden West و Elden Ring علاوه بر این کنسول جدید، برای پلی استیشن 4 یا سایر پلتفرم‌ها نیز در دسترس هستند. تصمیم به ارتقاء از پلی استیشن 4 به پلی استیشن 5 بستگی به بازی‌هایی دارد که می‌خواهید بازی کنید. اگر به شدت مشتاق تجربه عناوین انحصاری پلی استیشن 5 مانند Ratchet & Clank: Rift Apart یا Final Fantasy XVI نیستید، احتمالاً می‌توانید فعلاً صبر کنید.

اگر نسخه بعدی از سری مورد علاقه شما فقط روی پلی استیشن 5 عرضه شده، تهیه کنسول جدیدتر برایتان منطقی‌تر است. البته، در این مورد هم بهتر است زیاد تعصب نداشته و اگر واقعاً نسخه جدید بهبود زیادی نسبت به نسخه‌های قبلی ندارد، صرفاً برای تجربه آن هزینه‌های بالای خرید پلی استیشن 5 را به خود تحمیل نکنید.

4. مدل‌های جدید پلی استیشن 5 هم عرضه شده‌اند

سونی اخیراً یک نسخه بازنگری‌شده و جمع‌وجورتر از پلی استیشن 5 را معرفی کرده که با عنوان پلی استیشن 5 اسلیم شناخته می‌شود.

پلی استیشن 5 اصلی در دو مدل در دسترس است: نسخه استاندارد با دیسک درایو و به قیمت 500 دلار و نسخه دیجیتال به قیمت 400 دلار. پلی استیشن 5 اسلیم نیز در همین دو مدل عرضه شده اما نسخه بدون دیسک درایو آن 450 دلار و با دیسک درایو 500 دلار قیمت دارد. البته، اگر مدل بدون دیسک را خریداری کنید، می‌توانید در آینده و در صورت نیاز درایو دیسک را به طور جدگانه خریداری کنید (اما این درایو با پلی استیشن 5 دیجیتال قبلی سازگار نیست).

علاوه بر اندازه کوچک‌تر، بهبود قابل توجه دیگر در پلی استیشن 5 اسلیم این است که مدل جدید دارای فضای داخلی 1 ترابایتی است که در مقایسه با فضای در دسترس 825 گیگابایتی مدل اورجینال نسبتاً بیشتر است. بنابراین، اگر تصمیم به خرید پلی استیشن 5 دارید، توصیه می‌شود مدل جدید و اسلیم آن را تهیه کنید. با هزینه تقریباً مشابه، چند بهبود خوب را دریافت می‌کنید که به شما کمک خواهد کرد سال‌ها از کنسول‌تان لذت ببرید.

خوشبختانه، مشکلات موجودی پلی استیشن 5 که در سال‌های ابتدایی عرضه این کنسول، خریداران را دچار مشکل کرده بود، امروزه تا حد زیادی برطرف شده‌ و نیازی نیست نگران کمبود آن در بازار بوده و در خرید خود عجله کنید.

5. اگر منتظر بمانید ممکن است تخفیف‌های بهتری بگیرید

اواسط عمر یک کنسول، زمانی عالی برای خرید است، زیرا بازی‌های بیشتری برای تجربه کردن وجود دارد و بازی‌های زیادی نیز در راه هستند، و از همه مهم‌تر اینکه مشکلاتی که معمولاً در مدل‌های اولیه وجود دارند، با انتشار به‌روزرسانی‌ها و مدل‌های جدید، برطرف می‌شوند. علاوه بر همه این‌ها، کمی صبورتر بودن ممکن است باعث شود تا در نهایت کنسول دلخواه خود را با قیمت بسیار بهتر و پایین‌تری خریداری کنید.

اکنون که پلی استیشن 5 چند ساله شده، احتمال بیشتریوجود دارد که به مرور باندل‌هایی ببینیم که ارزش خرید آن را افزایش می‌دهند. اما در نهایت، تصمیم با شماست که آیا تجربه زود هنگام برخی بازی‌های پلی استیشن 5 ارزش هزینه کردن بیشتر را دارد یا نه.

6. آیا پلی استیشن 5 بهترین انتخاب برای شماست؟

فراموش نکنید که پلی استیشن 5 تنها کنسول بازی موجود در بازار نیست. مایکروسافت ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس را دارد که تقریباً همزمان با پلی استیشن 5 عرضه شدند. البته، اگر طرفدار پلی استیشن هستید، احتمالاً تصمیم‌گیری برایتان آسان است، اما باز هم پیشنهاد می‌کنیم که گزینه‌های دیگر را هم در نظر گرفته و به دور از تعصب، کنسولی را که با نیازها و سلیقه شما مطابقت بیشتری دارد، انتخاب کنید.

ایکس باکس سری اس یک کنسول نسبتاً ضعیف‌تر است، اما با قیمت بسیار مقرون به صرفه‌تر 300 دلاری (350 دلار اگر می‌خواهید فضای 1 ترابایتی در اختیار داشته باشد) در دسترس است. اگر می‌خواهید هر چه سریع‌تر وارد نسل نهم بازی‌ها شده و بازی‌های نسل جدید را امتحان کنید و در عین حال کمترین هزینه را بپردازید، ایکس باکس سری اس گزینه بهتری برای شما خواهد بود.

هر دو کنسول جدید ایکس باکس با بازی‌های زیادی از ایکس باکس وان، ایکس باکس 360 و نسل اول ایکس باکس سازگار هستند و می‌توانند آن‌ها را هم اجرا کنند. اگر به بازی‌های قدیمی ایکس باکس علاقه‌مند هستید، ایکس باکس‌های جدید مایکروسافت انتخاب بهتری هستند. و البته، ایکس باکس گیم پس را هم نباید نادیده بگیرید که با ارائه صدها بازی باکیفیت بالا در قبال یک هزینه اشتراک ماهانه، نقطه قوت فروش هر دو کنسول ایکس باکس سری ایکس و سری اس است.

به جای خرید یک پلی استیشن 5، می‌توانید با هزینه آن یک کامپیوتر گیمینگ خوب تهیه کنید، هر چند که اگر دوست داشته باشید می‌توانید پول بیشتری هم روی آن سرمایه‌گذاری کنید. بازی کردن با کامپیوتر مزایای زیادی مثل تنوع بیشتر کنترلرها، عملکرد گرافیکی بهتر و بازی آنلاین رایگان دارد. اگر با توجه به نکاتی که ذکر شد، مایل به خرید پلی استیشن 5 نیستید، شاید این زمان مناسبی است که به سراغ کامپیوتر رفته و بازی‌های آن را امتحان کنید.

با دقت بیشتری در مورد خرید پلی استیشن 5 تصمیم‌گیری کنید

ما در این مقاله قصد نداشتیم تا شما را از خرید پلی استیشن 5 منصرف کنیم. این کنسول نسبت به پلی استیشن 4 بهبودهای قابل توجهی داشته است، و پس از چند سال، چندین بازی عالی دارد که خرید آن را توجیه می‌کنند. اما حرف ما این است که قبل از تصمیم‌گیری، نکات بالا را در نظر بگیرید تا مشخص شود آیا خرید پلی استیشن 5 در شرایط فعلی برایتان مناسب است یا خیر.

نظر شما چیست؟ آیا از خرید پلی استیشن 5 منصرف شده‌اید یا همچنان قصد دارید این کنسول نسل جدید سونی را خریداری کنید؟ لطفاً دلایل خود را برای هر کدام از این تصمیم‌ها که گرفته‌اید، با ما در دیجی رو به اشتراک بگذارید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین