اگر برای تفریح در تورهای کویرنوردی شرکت کرده باشید، حتماً نسخههای مختلفی از نیسان رونیز را در مناطق کویری کشور دیدهاید.
این خودروی آفرودی که طی دهه 1380 خورشیدی در ایران مونتاژ میشد، یکی از محبوبترین گزینههای آفرودسواران در ایران است. بااینحال، بهنظر میرسد که علاوه بر ایرانیها، آمریکاییها نیز به این خودرو علاقه شدیدی دارند.
به گزارش سرویس اخبار خودرو سایت شات ایکس و به نقل از دیجیاتو بد نیست در این مطلب نیز اشاره کنیم که نیسان رونیز در نقاط مختلف جهان، نامهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال، آسیاییها آن را با نام نیسان پالادین میشناسند، درحالیکه این خودرو در آمریکای شمالی با نام نیسان اکسترا عرضه شده است.
نیسان رونیز تنها در یک نسل به بازارهای جهانی عرضه شد. این خودرو در ایران نیز از سال 1382 تا 1389 توسط پارس خودرو به تولید میرسید. بااینحال، آمریکاییها مدتزمان بیشتری از نیسان اکسترا بهره بردند. تولید نیسان اکسترا در نسخههای عادی و فیسلیفت تا سال 2015 (1394 خورشیدی) ادامه یافت. بااینحال محبوبیت شاسیبلندهای آفرودی در جهان، نیسان را به فکر عرضه نسل دوم رونیز انداخته است.
احیای نیسان رونیز در آمریکا
«پونز پاندیکوتیرا»، معاون ارشد و مدیر ارشد برنامهریزی نیسان در آمریکا، اخیراً در جریان یک مصاحبه خبری به احیای نیسان اکسترا اشاره کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری اتوبلاگ گفت تیم توسعه نیسان بهصورت فعالانه درحال بررسی امکان عرضه نیسان اکسترای جدید است. تفاوت اصلی نیسان اکسترا با خودرویی همچون نیسان پث فایندر، مقرونبهصرفه بودن آن برای مشتریان است. به گفته پاندیکوتیرا، اقتصادیبودن یکی از معیارهای اصلی توسعه نسل جدید نیسان اکسترا بهحساب میآید.
«پونز پاندیکوتیرا»، معاون ارشد و مدیر ارشد برنامهریزی نیسان در آمریکا، اخیراً در جریان یک مصاحبه خبری به احیای نیسان اکسترا اشاره کرد. او در مصاحبه با خبرگزاری اتوبلاگ گفت تیم توسعه نیسان بهصورت فعالانه درحال بررسی امکان عرضه نیسان اکسترای جدید است. تفاوت اصلی نیسان اکسترا با خودرویی همچون نیسان پث فایندر، مقرونبهصرفه بودن آن برای مشتریان است. به گفته پاندیکوتیرا، اقتصادیبودن یکی از معیارهای اصلی توسعه نسل جدید نیسان اکسترا بهحساب میآید.
نیسان اکسترا یا همان رونیز در بازار آمریکا نیز همانند بازار ایران، بسیار محبوب است. درحالحاضر آخرین نسخههای تولیدی نیسان اکسترا با مدل 2015 به قیمت تقریبی 24 هزار دلار فروخته میشوند. البته اکسترای آمریکایی نسبت به رونیز ایرانی موتور قویتری دارد. این خودرو با پیشرانه چهارلیتری V6 به دست مشتریان آمریکایی رسید که 261 اسببخار قدرت و 381 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکرد. گیربکسهای پنجسرعته اتوماتیک یا ششسرعته دستی نیز وظیفه انتقال قدرت را در نیسان اکسترا بر عهده داشتند. مشتریان میتوانستند رونیز آمریکایی را در تیپهای دو دیفرانسیل یا دیفرانسیل عقب خریداری کنند.