با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
اختراع ایمپلنت مغزی نجات‌دهنده بیماران صرعی
عکس : ایمپلنت مغزی نجات‌دهنده بیماران صرعی

در اقدامی نوآورانه، پزشکان بیمارستان گریت اورموند استریت لندن با موفقیت اولین ایمپلنت مغزی را برای کنترل تشنج در بیماری مبتلا به صرع شدید کاشتند. این ایمپلنت که «محرک عصبی» نامیده می‌شود، سیگنال‌های الکتریکی را به اعماق مغز ارسال می‌کند و تاکنون ۸۰ درصد از تشنج‌های روزانه بیمار را کاهش داده است.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از کلیک جام جم بیمار ۱۳ ساله، اوران نولسون، از سه سالگی به صرع مقاوم به درمان از نوع سندرم لنوکس-گاستوت مبتلا بود. تشنج‌های او به حدی شدید بود که روزانه چندین بار رخ می‌داد و گاه منجر به از دست دادن هوشیاری و نیاز به احیای اورژانسی می‌شد.جاستین نولسون، مادر اوران، می‌گوید: این بیماری تمام دوران کودکی اوران را از او گرفته بود. اما با کاشت این ایمپلنت، زندگی اوران به طور چشمگیری بهبود یافته است.

جاستین می‌گوید: اوران شادتر است و کیفیت زندگی بسیار بهتری دارد. این عمل جراحی که توسط تیمی به رهبری دکتر مارتین تیسدال انجام شد، حدود هشت ساعت به طول انجامید. جراحان دو الکترود را در اعماق مغز اوران کاشتند و تالاموس را که یک ایستگاه رلۀ حیاتی برای اطلاعات عصبی است، هدف قرار دادند. سپس الکترودها به یک محرک عصبی کوچک متصل شدند که در جمجمه اوران تعبیه شد.محرک عصبی پیکوستیم با ارسال پالس‌های الکتریکی به مغز، به منظور مسدود کردن یا مختل کردن سیگنال‌های غیرطبیعی که باعث تشنج می‌شوند، عمل می‌کند.هفت ماه پس از عمل، اوران دیگر در طول روز هیچ تشنجی را تجربه نمی‌کند و هوشیاری او به طور قابل توجهی افزایش یافته است. این پیشرفت چشمگیر نشان دهنده پتانسیل قابل توجه ایمپلنت‌های مغزی برای درمان بیماران مبتلا به صرع شدید است که به درمان‌های دارویی پاسخگو نیستند. دکتر تیسدال می‌گوید: «این یک نقطه عطف مهم در درمان صرع است.»

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین