با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
سحابی سر دلفین در فضا شکار شد
عکس : سحابی سر دلفین

این حباب کیهانی که با بادهای سریع ستاره‌ای داغ و پرجرم شکل گرفته، ابعاد عظیمی دارد. این سحابی که با نام Sharpless 2-308 فهرست‌بندی شده، حدود ۵ هزار سال‌نوری با ما فاصله دارد؛ در جهت صورت فلکی کلب اکبر (میزبان ستاره شباهنگ یا شعرای یمانی، روشن‌ترین ستاره آسمان شب) قرار گرفته و کمی بیشتر از قرص ماه کامل را در آسمان می‌پوشاند. چنین اندازه عظیمی متناظر با قطر ۶۰ سال نوری برای این سحابی است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و فضا سایت شات ایکس و به نقل از خبرآنلاین ستاره عظیمی که حباب را پدید آورده، همان ستاره نزدیک به مرکز سحابی است که جزو ستارگان ولف-رایت دسته‌بندی می‌شود. ستارگان ولف-رایت بیش از ۲۰ برابر خورشید جرم دارند و به نظر می‌رسد که در مرحله کوتاهی پیش از انفجار ابرنواختری و مرگ ستاره‌های عظیم قرار دارند. بادهای سریع فوران‌یافته از ستاره مرکزی با جارو کردن موادی که طی تحولات پیشین ستاره با سرعتی کمتر در حرکتند، سحابی حباب‌شکل را ایجاد می‌کنند. سن این سحابی حدود ۷۰ هزار سال برآورد می‌شود.

تابش نسبتاً ضعیفی که با فیلترهای باند باریک در این تصویر نمای ژرف ثبت شده، تحت تأثیر درخشش اتم‌های اکسیژن یونیزه به رنگ آبی دیده می‌شود. SH2-308 به خاطر شکلی ظاهری‌اش، سحابی سر دلفین نیز خوانده می‌شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین