شرکت کاوازاکی با هدف ارائه نگاهی اجمالی به دنیای موتورسیکلتها در آینده، یک موتورسیکلت هیبریدی قوی را معرفی کرده است. این موتورسیکلت وعده ایجاد تعادل بین عملکرد و انتشار گازهای گلخانهای را میدهد.
این موتورسیکلت که نینجا ۷ هیبرید نام دارد، دارای یک موتور درونسوز معمولی و یک موتور کششی مجهز به باتری است که در صورت نیاز به گشتاور لحظهای برای شتابگیری، یک "تقویت الکترونیکی" را فراهم میکند.
سیستمهای هیبریدی قوی ظرفیت باتری قابل توجهی دارند و میتوانند در حالت تمامبرقی کار کنند، که این موضوع به کاهش آلایندگی در مناطق شهری شلوغ کمک میکند. براساس بیانیه کاوازاکی، نینجا ۷ هیبرید به عنوان "اولین در نوع خود، استاندارد جدیدی برای وسایل نقلیه هیبریدی تعریف کرده" و بهترین ویژگیهای مدلهای درونسوز و برقی را ارائه میدهد.
شرکت ژاپنی با مدلهای Z e-1 و نینجا e-1 وارد بازار موتورسیکلتهای تمامبرقی نیز شده است. این برند از برنامه خود برای تمام برقی کردن خط تولیدش تا سال ۲۰۳۵ خبر داد و اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵ ده موتورسیکلت برقی معرفی خواهد کرد.
مشخصات موتورسیکلت هیبریدی کاوازاکی
یک موتور ۴۵۱ سیسی موازی آبخنک چهارزمانه با دندههای دستی یا خودکار، یک موتور کششی و یک باتری هسته اصلی این موتورسیکلت میانوزن جدید را تشکیل میدهند. موتور درونسوز که در جای مرسوم جای گرفته، توان ۴۳.۵ کیلووات (۵۸.۳ اسب بخار) و همتای برقی آن که در پشت سیلندرها قرار دارد، توان ۹ کیلووات (۱۲ اسب بخار) تولید میکند. باتریهای لیتیوم یونی ۴۸ ولتی که موتور برقی را تغذیه میکنند، زیر صندلی نصب شدهاند.
قدرت کلی ۵۱.۱ کیلووات (۶۸.۵ اسب بخار)، به لطف "تقویت الکترونیکی" سیستم هیبریدی، ممکن است فقط چند ثانیه دوام بیاورد. این محدودیت برای محافظت از باتریها در برابر داغ شدن بیش از حد اعمال میشود. همین سیستم در Z e-1 و نینجا e-1 فقط ۱۵ ثانیه امکان تقویت عملکرد را فراهم میکند.
به گفته این شرکت، نینجا ۷ هیبرید به گونهای طراحی شده تا عملکرد کلی آن با موتورسیکلتهای ۶۵۰ تا ۷۰۰ سیسی قابل مقایسه باشد. با این حال، در بیانیهای آمده است که شتاب لحظهای این محصول هیبریدی از شروع ساکن با یک مدل سوپراسپرت ۱۰۰۰ سیسی رقابت خواهد کرد. مصرف سوخت این موتورسیکلت جدید با بهرهگیری از سیستم هیبریدی قوی با موتورسیکلتهای ۲۵۰ سیسی برابری خواهد کرد.
فرآیند تعویض دنده در کاوازاکی نینجا هیبرید
کاوازاکی ادعا میکند که اگرچه این مدل فاقد اهرم کلاچ است. اما دارای دندههای دستی یا خودکار و یک مکانیزم خاص خواهد بود که در زمان توقف موتورسیکلت را در دنده یک قرار میدهد.
به منظور هندلینگ بهتر، از نسخه اصلاحشده شاسی معروف کاوازاکی استفاده شده است. همچنین باتری لیتیوم یونی ۴۸ ولت در نزدیکی مرکز شاسی قرار گرفته تا توزیع وزن مناسبی را فراهم کند.
علاوه بر این، موتورسواران میتوانند بین سه حالت سواری (اسپرت-هیبرید، اکو-هیبرید و تمام برقی) سوئیچ کنند. هر کدام از آنها ویژگی منحصر به فردی دارند و ممکن است در شرایط سواری و عملکردی مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. «حالت پیادهروی» به موتورسوار در مانور و پارک با سرعت پایین کمک خواهد کرد. سیستم خاموش کردن موتور در زمان توقف به عنوان مثال پشت چراغ قرمز، به منظور صرفهجویی در سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانهای طراحی شده است.
در حال حاضر، کاوازاکی جزئیات مربوط به وزن، ارقام فنی، اندازه باتری، ارقام کارایی یا قیمت این موتورسیکلت را اعلام نکرده است. شرکت ژاپنی قرار است نینجا ۷ هیبرید را از ژانویه ۲۰۲۴ در دسترس مشتریان قرار دهد.