با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
تنها ماه آبی امسال این هفته دیده می شود
عکس : تنها ماه آبی امسال این هفته دیده می شود

سیناپرس/ روز چهارشنبه یک ماه کامل و درخشان در آسمان ظاهر خواهد شد و به گفته کارشناسان این آخرین ماه کامل تابستان، تمام معیارهای یک ابر ماه را داراست.

به طور کلی ماه زمانی ابرماه محسوب می شود که در مدار خود به نزدیکترین نقطه به زمین می رسد که به حضیض نیز معروف است. در فاصله ۳۶۳ هزار و ۷۱۱ کیلومتری از سیاره ما، ماه حدود ۷ درصد بزرگتر از یک ماه کامل معمولی به نظر می رسد، اگرچه ممکن است تفاوت را متوجه نشوید. اما این یک رویداد نجومی سرگرم کننده است که حتی ساکنان شهرها هم می توانند آن را ببینند.

به گفته فرد اسپناک (Fred Espenak) اخترفیزیکدان ناسا که فاصله ابرماه را تا سال ۲۱۰۰ محاسبه کرده است، این ابرماه حدود ۳۵۷۳۴۳ کیلومتر از زمین دور خواهد بود که آن را به درخشان ترین ماه سال تبدیل کرده است.

سوپرمون یا ابر ماه (Supermoon) کلمه نسبتا جدیدی است. ریچارد نول (Richard Nolle) ستاره شناس، این اصطلاح را در سال ۱۹۷۹ به معنای ماه جدید یا ماه کامل در ۹۰ درصد حضیض ایجاد کرد. ماه های کامل روشن بوده و ماه های جدید به ندرت از زمین قابل مشاهده هستند. اما هر دو بر جزر و مد تأثیر گذارده و آنها را شدیدتر از حد معمول می کند.

اما برخلاف ماه های توت فرنگی و ماه های صورتی، ماه آبی به دلیل رنگ آن نامگذاری نشده است. در عوض، همه چیز در مورد زمان بندی است. چهارشنبه این هفته دومین ماه کامل ماه خواهد بود.

گفتنی است که شرایط فعلی برای دیدن دومین ماه آبی که در یک ماه رخ می دهد، کامل است و اولین مورد آن یکم آگوست مصادف با ۱۰ مرداد اتفاق افتاد. گفته می شود که تعداد ماه های کامل در یک سال معمولاً ۱۲ مورد است، اما گاهی اوقات یک مورد اضافی وجود دارد.

محققان توضیح می دهند که ابرماه ها به خودی خود کمیاب نیستند و معمولا سه یا چهار مورد در سال وجود دارد. ماه های آبی کمتر رایج هستند و از هر ۳۳ ماه فقط یکی آبی است و معمولا هر ۱۰ تا ۲۰ سال یکبار اتفاق می افتد. به گفته ناسا، ابرماه آبی بعدی در سال ۲۰۳۷ طلوع خواهد کرد.

در سال ۱۸۸۳، فوران آتشفشانی مرگبار کراکاتو باعث مرگ ۳۶ هزار نفر شد. دی اکسید گوگرد و خاکستر هوا را پر کرده و در این شرایط ماه را آبی نشان می داد. به گفته موزه تاریخ طبیعی لندن، آتش ‌سوزی جنگل‌ ها می ‌تواند همین اثر را ایجاد کند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین