با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
گوشی قدیمی شما بیشتر از آنچه که فکر می‌کنید امن خواهد بود!
عکس : گوشی قدیمی

کاربرانی که از گوشی قدیمی خود برای مدت زمان زیادی مانند پنج یا شش سال استفاده می‌کنند، درباره مسائل امن یتی دستگاه خود نگران هستند و تصور می‌کنند که یک گوشی قدیمی دیگر در برابر حمله‌های اینترنتی مصون نخواهد بود. با این وجود، به تازگی گزارشی منتشر شده مبنی بر این که گوشی‌های هوشمند از آنچه کاربران فکر می‌کنند تا مدت زمان بیشتری امن خواهد بود.

تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند مانند سامسونگ و اپل ایرادات نرم‌افزاری محصولات خود را از راه دور و با ارائه پچ‌های نرم‌افزاری برطرف می‌کنند. در این راستا، بروزرسانی‌های امن یتی باعث می‌شود که گوشی قدیمی کاربر در برابر هکرها ایمن باشد.

متخصصان حوزه امنیت دیجیتال ادعا می‌کنند که به طور معمول، گوشی‌های اندرویدی برای ۴ سال یا بیشتر در برابر حملات اینترنتی مقاوم خواهد بود. از سوی دیگر، گوشی آیفون تا ۸ سال یا بیشتر نیز امینت خود را حفظ خواهد کرد. البته همه کاربران تا مدت زمان خیلی طولانی از گوشی خود استفاده نمی‌کنند چرا که امکان دارد هرچه نسخه سیستم عامل گوشی قدیمی‌تر باشد، دستگاه با مشکلات بیشتری در زمینه اجرای برنامه‌های جدید مواجه شود.

با این وجود، احتمال دارد برخی از کاربران به دلایل مسائل مالی تمایلی برای خرید گوشی جدید نداشته باشند. حالا این گزارش اذعان می‌کند این دسته از افراد نباید نگرانی از بابت مسائل امنیتی گوشی خود داشته باشند. برای ایمن نگه داشتن یک گوشی، تولیدکنندگان بروزرسانی‌های امنیتی متعددی را برای محصولات خود عرضه می‌کنند. در این راستا، توصیه می‌شود تا زمانی که گوشی بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کند، کاربران می‌توانند از دستگاه خود استفاده کنند.

برای مثال، اپل تا ۸ سال برزورسانی امنیتی را برای سری آیفون ارائه می‌دهد. با توجه به این موضوع، گوشی آیفون X دیگر بروزرسانی سیستم عامل iOS 17 را دریافت نمی‌کند ولی اپل هنوز پچ‌های امنیتی را در اختیار گوشی خود قرار می‌دهد. در این رابطه، این گوشی علی‌رغم قدیمی بودن نسخه سیستم عامل همچنان بدون ایرادات نرم‌افزاری خواهد بود. اکثر کارشناسان گفته‌اند که استفاده از آیفون برای مدت ۸ سال کاملا ایمن خواهد بود.

البته خانم تارا ویلر، مدیرعامل شرکت امنیت اطلاعات Red Queen Dynamics، نظر دیگری در رابطه با این موضوع دارد. خانم ویلر اعلام کرده که امنیت گوشی‌های جدید در سطح بسیار بالایی قرار دارد و اصلا قابل مقایسه با دستگاه‌های قدیمی نیست. در واقع، این متخصص حوزه امنیت عقیده دارد نگه‌داری گوشی‌های قدیمی چندان ایده خوبی نیست و ممکن است در آینده باعث بروز مشکلاتی شود.

اگر یک گوشی اندرویدی از برند سامسونگ و یا سایر شرکت‌ها دارید، تعیین میزان امنیت دستگاه پیچیده‌تر خواهد بود. غول فناوری کره به طور معمول تا پنج سال بروزرسانی امنیتی را در اختیار گوشی‌های جدید خود قرار می‌دهد. در صورتی که گوشی سامسونگی شما دو بار در سال بروزرسانی را دریافت می‌کند، به نظر می‌رسد برند کره‌ای قصد دارد به تدریج پشتیبانی از آن دستگاه را پایان دهد.

بنیانگذار موسسه Secure Repairs، آقای پاول رابرتز، ادعا می‌کند زمانی که تولیدکننده دیگر بروزرسانی امنیتی برای گوشی شما عرضه نکرد، دستگاه به طور کامل در برابر حملات آسیب‌پذیر خواهد بود. به عبارت دیگر، زمان مرگ گوشی فرا رسیده و کاربر دیگر نباید از گوشی خود استفاده کند. آقای رابرتز به تولیدکنندگان توصیه می‌کند که زمان دقیق پایان عرضه بروزرسانی‌های امنیتی را روی جعبه گوشی ذکر کنند.

برای مثال، اپل باید در جعبه گوشی آیفون ۱۵ اشاره کند که این محصول تا سال ۲۰۳۰ بروزرسانی‌های امنیتی را دریافت خواهد کرد. البته آقای رابرتز تنها برند اپل را مثال نمی‌زند و از تولیدکنندگان اندرویدی نیز درخواست کرده که استراتژی مشابه‌ای را پیاده‌سازی کنند. در نهایت باید اشاره کرد که پس از پایان مدت زمان ارائه بروزرسانی‌های امنیتی، بهتر است که از گوشی تنها برای گوش دادن به موسیقی، گردش در شبکه‌های اجتماعی و یا خرید آنلاین استفاده شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین