درحالیکه بازار گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۲ با محدودیتهای زنجیره تامین و کاهش عرضه مواجه بود، بازار کامپیوتر عملکرد نسبتاً بهتری داشته است.
براساس گزارش جدید موسسه Canalys، میزان عرضه کامپیوترهای رومیزی و لپتاپ در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ با کاهش ۲۹ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۶۵.۴ میلیون دستگاه رسیده است. کل دستگاههای عرضه در سال گذشته ۲۵۸.۱ میلیون دستگاه بوده است که نسبت به سال ۲۰۲۱ کاهش ۱۶ درصدی را نشان میدهد.
این آمار هرچند کاهشی هستند اما در مقایسه با دوران قبل از کرونا یعنی سال ۲۰۱۹ حدود ۷ درصد بالاتر محسوب می شود. طبق گزارش Canalys، میزان عرضه لپتاپها کاهش بیشتری داشته و با افت ۳۰ درصدی نسبت به سه ماهه چهارم ۲۰۲۱ به ۵۱.۵ میلیون دستگاه رسیده است. کل لپتاپهای عرضهشده در سال ۲۰۲۲ نیز ۲۲۳.۸ میلیون دستگاه بوده که کاهش ۱۹ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۱ نشان میدهد.
ر مقابل، کامپیوترهای رومیزی عملکرد نسبتا بهتری داشتهاند و کاهش ۲۴ درصدی را در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ و کاهش ۷ درصدی را در کل این سال تجربه کردهاند و آمار فروش آنها بهترتیب ۱۴.۱ و ۶۱.۳ میلیون دستگاه بوده است.
در بخش برندها، لنوو با عرضه ۱۵.۵ میلیون دستگاه در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ و با وجود کاهش ۲۹ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۲۱ همچنان در صدر قرار دارد. این شرکت در عملکرد کلی سال ۲۰۲۲ با وجود کاهش ۱۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۱ توانسته در رتبه نخست جای بگیرد.
اچپی با کاهش عرضهی ۲۹ درصدی در سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ و کاهش ۲۵ درصدی در کل سال ۲۰۲۲ در رتبه دوم قرار گرفته است. شرکت دل بیشترین کاهش عرضه (۳۷ درصد) را در بین همه شرکتها تجربه کرده است و توانسته ۱۰.۸ میلیون دستگاه در سه ماهه آخر ۲۰۲۲ عرضه کند.
ایسوس و اپل بهترتیب کمترین کاهش عرضه را نسبت به سال ۲۰۲۱ داشتند (۴ و ۶ درصد) و اپل با عرضه ۲۷.۲ میلیون دستگاه مک توانسته در رده چهارم جای بگیرد.