با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کلید معمای انفجار پیجرها در این کشور است
عکس : انفجار پیجر

سازنده پیجر تایوان ی دیروز منکر آن شد که انفجار دستگاه‌هایی که تولید کرده هزاران نفر در لبنان را زخمی کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری نظامی سایت شات ایکس و به نقل از همشهری آنلاین شرکت گلد آپولو اعلام کرد که این دستگاه‌ها تحت مجوز شرکتی به نام BAC، مستقر در بوداپست، پایتخت مجارستان ساخته شده‌اند. اما داستان این پیجرها، ساخت‌شان و چگونگی ورود به لبنان چیست؟


کارگذاری مواد منفجره

یک منبع ارشد امنیتی لبنان ی به رویترز گفته است که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی، موسوم به موساد که سابقه طولانی در انجام عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان دارد، ماه‌ها قبل از انفجارهای روز سه‌شنبه مواد منفجره ‌ای را در داخل پیجرهایی که توسط حزب‌الله وارد شده بودند، کار گذاشته بود. چندین منبع مختلف هم به رویترز گفته‌اند که این نقشه به‌نظر می‌رسد ماه‌ها در حال طراحی بوده است.

دستکاری پیجر

منبع ارشد امنیتی لبنان عکسی از مدل پیجر، AR-924 را منتشر کرده‌ است. او می‌گوید، این دستگاه‌ها توسط موساد «در زمان تولید» دستکاری شده‌اند.

این منبع گفت: «موساد یک برد حاوی مواد منفجره را در داخل دستگاه جاسازی کرده بود که یک کد دریافت می‌کند. تشخیص آن از هر طریقی بسیار سخت است. حدود سه هزار دستگاه پیجر زمانی که یک پیام کدگذاری ‌شده به آنها ارسال شد، به‌طور همزمان وارد عمل شدند و مواد منفجره را فعال کردند.» یک منبع امنیتی دیگر لبنان نیز به رویترز گفت که تا 3گرم مواد منفجره در پیجرهای جدید پنهان شده بود.

رد پا به بوداپست می‌رسد

منبع ارشد امنیتی لبنان می‌گوید که حزب‌الله 5هزار دستگاه پیجر از شرکت «گلد آپولو» سفارش داده بود که اوایل سال‌جاری میلادی وارد این کشور شده است.

«هسو چینگ-کوانگ» بنیانگذار «گلد آپولو» گفت که پیجرهایی که در این انفجار استفاده شده بودند توسط شرکتی در اروپا ساخته شده‌اند که گلد آپولو در بیانیه‌ای از شرکت BAC در این خصوص نام برده است. هسو روز چهارشنبه (دیروز) به خبرنگاران در دفتر شرکت در شهر شمالی نیو تایپه گفت: «این محصول ما نبود. تنها این بود که برند ما روی آن قرار داشت.»

آدرس اعلام‌ شده برای BAC Consulting در پایتخت مجارستان یعنی شهر بوداپست ، ساختمانی به رنگ کرم در خیابانی عمدتا مسکونی در حومه شهر بود. جالب اینجاست، نام شرکت روی در شیشه‌ای یک واحد آپارتمانی روی یک برگه A4 نوشته شده است. فردی در ساختمان که نخواست نامش فاش شود، گفت BAC Consulting در آنجا ثبت شده است، اما حضور فیزیکی ندارد. مدیرعامل این شرکت «کریستیانا بارسونی-آرسی‌دیاکونو» در پروفایل خود در شبکه اجتماعی لینکدین نوشته که به‌عنوان مشاور برای سازمان‌های مختلف ازجمله یونسکو کار کرده است. فعالیت‌های ثبت‌شده BAC متنوع است؛ از انتشار بازی‌های رایانه‌ای تا مشاوره فناوری اطلاعات و استخراج نفت خام.

گزارش‌ها درباره خرابکاری موساد

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان را مورد بررسی قرار داد و اقدام به افشای برخی موارد کرد. این روزنامه به نقل از برخی مقامات آمریکایی که نخواسته‌اند نام‌شان فاش شود، نوشت که حزب‌الله لبنان برای خرید پیجر، اقدام به ثبت سفارش از شرکت «گولد آپولو» چین تایپه کرده بود و اسرائیل موفق شد پیش از ورود این پیجرها به خاک لبنان ، آنها را دستکاری و مقدار کمی مواد منفجره داخل آنها جاسازی کند.

از سوی دیگر راشاتودی هم در گزارشی اعلام کرد اعضای موساد اقدام به آلوده کردن هزاران دستگاه پیجر به مواد انفجاری و سپس توزیع آن در لبنان کرده‌اند. به نوشته این روزنامه روسی، آنگونه که از قرائن برمی‌آید موساد با ارسال یک پیام ویژه باعث داغ‌ شدن باتری این پیجرها و سپس انفجار مواد منفجره پلاستیکی داخل دستگاه‌ها شده است.

انکار مقامات چین‌تایپه

این حادثه توجه ناخوشایندی را به سمت چین‌ تایپه و صنعت فناوری مشهور جهانی آن، که بخش عمده‌ای از تراشه‌ها را که تقریبا در همه لوازم الکترونیکی جهان استفاده می‌شود، تولید می‌کند، جلب کرده است. وزارت امور اقتصادی چین‌تایپه اعلام کرد که هیچ سابقه‌ای از صادرات مستقیم این دستگاه‌ها به لبنان ندارد و ممکن است این پیجرها پس از تولید تغییر یافته باشند.

امکان انفجار باتری

باتری‌های لیتیوم یونی یا لیتیوم پلیمری که در دستگاه‌هایی مانند پیجر و گوشی همراه استفاده می‌شود در شرایط خاصی می‌توانند خطر انفجار داشته باشند. عواملی مانند نقص‌های تولیدی، افزایش بیش از حد دما، شارژ بیش از حد، استفاده از شارژرهای غیراستاندارد یا آسیب فیزیکی به باتری می‌تواند باعث ناپایداری شیمیایی و در نتیجه انفجار شوند. با این حال، این حوادث بسیار نادر هستند و معمولا با رعایت نکات ایمنی می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

نوع ماده انفجاری

در مورد انفجــار پیجرها در لبنان ، هرچند گزارش‌های رســمی نوع دقیق مــاده منفجره را مشــخص نکرده‌انــد، امــا احتمــاال از مواد منفجره با حساســیت بالا واندازه کوچک مانند «پنتریت» (PETN) یا «هگزوژن» (RDX) اســتفاده شده باشد.

دفتر مرکزی گلد آپولو در تایپه
عکس : دفتر مرکزی گلد آپولو در تایپه

مشخصات فنی پیجر
عکس : مشخصات فنی پیجر

این مواد به‌دلیل قدرت بالا و قابلیت فشرده‌سازی در مقادیر کم برای قرار دادن در دستگاه‌های کوچــک مانند پیجرها مناســب هستند. این نوع مواد به‌دلیل وزن و حجم کم می‌تواننددر دستگاه‌های الکترونیکی پنهان و با ســیگنال از راه دور فعال شوند.

پیجر منفجر شده
عکس : پیجر منفجر شده

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین