با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
افزایش نگرانی‌ها درباره تولید سلاح‌ با هوش مصنوعی
عکس : افزایش نگرانی‌ها درباره تولید سلاح‌ با هوش مصنوعی

در حالی که ارتش‌های جهان در تلاشند تا با استفاده از هوش مصنوعی ، سلاح‌ های پیشرفته‌تری بسازند، نگرانی‌ها درباره پیامدهای این مسابقه تسلیحاتی رو به افزایش است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری نظامی سایت شات ایکس و به نقل از العین نیروی دریایی ایالات متحده اخیراً دومین پرواز آزمایشی هواپیمای بدون سرنشین Kratos XQ-58 Valkyrie را با موفقیت انجام داد. این هواپیما بخشی از پروژه Eagle است که هدف آن مدرن‌سازی نیروی هوایی با استفاده از هوش مصنوعی می‌باشد.

ژنرال اسکات کین، فرمانده آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی هوایی آمریکا، معتقد است که هوش مصنوعی نقشی حیاتی در جنگ‌های آینده خواهد داشت و سرعت تصمیم‌گیری را به طور بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد داد.


تولید سلاح با هوش مصنوعی
عکس : تولید سلاح با هوش مصنوعی

در اوکراین، شرکت‌هایی مانند Vyriy و Swarmer در حال توسعه پهپادهایی هستند که می‌توانند به طور خودکار پرواز کنند و اهداف را شناسایی کنند. این پهپادها از الگوریتم‌های بینایی کامپیوتری برای تحلیل تصاویر استفاده می‌کنند.

پهپاد نظامی با امکان پردازش تصویر
عکس : پهپاد نظامی با امکان پردازش تصویر

نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا نیز در حال کار بر روی یک زیردریایی خودران به نام "Cetus" است که می‌تواند تا ۳۰۰۰ مایل از پایگاه خود دور شود و تا سه ماه بدون خدمه عملیات انجام دهد.

در چین، محققان از هوش مصنوعی برای طراحی سلاح‌ های الکترومغناطیسی قدرتمند استفاده می‌کنند. در سال ۲۰۲۲، گروهی از محققان چینی با استفاده از هوش مصنوعی ، کوچکترین و قدرتمندترین تفنگ کویل جهان را طراحی کردند.

با وجود مزایای احتمالی این فناوری‌ها در کاهش تلفات نیروهای انسانی، منتقدان هشدار می‌دهند که مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی می‌تواند به سرعت از کنترل خارج شود.

برای مقابله با این خطرات، دولت ایالات متحده در فوریه گذشته "اعلامیه سیاسی استفاده مسئولانه نظامی از هوش مصنوعی " را راه‌اندازی کرد. این سند راهنمایی برای توسعه و استقرار هوش مصنوعی نظامی ارائه می‌دهد و از کشورها می‌خواهد که هوش مصنوعی را مطابق با قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسعه دهند.

با این حال، برخی کشورها مانند روسیه هنوز این اعلامیه را امضا نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که مسابقه تسلیحاتی هوش مصنوعی همچنان ادامه خواهد داشت.

کارشناسان معتقدند که جامعه جهانی باید به سرعت برای تنظیم مقررات استفاده از هوش مصنوعی در جنگ‌افزارها اقدام کند تا از پیامدهای ناخواسته و خطرناک این فناوری جلوگیری شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین