با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
خبرآنلاین
خبرآنلاین
تقویم
پنجنشبه 21 تیر 1403
امیرمسعود عابدین نویسنده : امیرمسعود عابدین
.
لهستان صاحب قدرتمندترین ارتش اروپا می‌شود؟
عکس : هواپیمای جنگنده

روز گذشته (۹ جولای)، پنتاگون تأیید کرد که لهستان با امضای قراردادی ۲ میلیارد دلاری، جنگنده‌های رادار گریز F-۳۵، سیستم‌های موشکی پاتریوت و تانک‌های آبرامز را به‌عنوان بخشی از جنبش بزرگ مدرن سازی به دست خواهد آورد. این در حالی است که چین در حال برگزاری رزمایش با بلاروس در منطقه مرزی است و روسیه میزبان نخست‌وزیر هند برای نشستی دوجانبه است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری نظامی سایت شات ایکس و به نقل از خبرآنلاین از زمانی که روسیه به اوکراین حمله کرد، لهستان بیشترین نگرانی را داشت که ممکن است هدف بعدی حملات روسیه باشد. روابط لهستان و روسیه به‌طورکلی پیچیده بوده و این دو کشور تا حدودی با موقعیت ژئواستراتژیک و تاریخ مشترک پیچیده شکل گرفته‌اند. این موضوع همراه با مناقشات سیاسی و اقتصادی مداوم، شرایطی را ایجاد می‌کند که امیدها را به یأس برساند.

لهستان بیشترین آسیب را از جنگ اوکراین دیده و موضع شدیدی در حمایت از اوکراین اتخاذ کرده است. لهستان با پشتیبانی تسلیحاتی قابل‌توجه از جمله پهپادها از اوکراین، پیشروترین همسایه این کشور است.


تقابل لهستان و روسیه

لهستان و روسیه، همسایه‌های ۱۰۰۰ ساله، تاریخ دردناکی را به اشتراک می‌گذارند. آن‌ها زمانی برای برتری در شرق اروپا با یکدیگر رقابت کردند. اتریش، پروس و روسیه لهستان را سه بار بین سال‌های ۱۷۷۲ و ۱۷۹۵ تقسیم کردند.

در سال ۱۹۴۰ استالین لهستان را اشغال کرد و بیش از ۲۰ هزار افسر و روشنفکر لهستان ی را اعدام کرد. شوروی در پایان جنگ جهانی دوم کل لهستان را اشغال کرد، حکومتی کمونیستی را تحمیل کرد که تا سال ۱۹۸۹ پابرجا و کاملا وابسته به اتحاد جماهیر شوروی بود. الحاق کریمه به روسیه در سال ۲۰۱۴ و صعود حزب سیاسی پوپولیست و ملی-محافظه‌کار جناح راست «قانون و عدالت» در لهستان ، منجر به ایجاد سیاست‌های فعال‌تر ضد روسیه شد.

تصور عمومی مبنی بر اینکه روسیه تهدید اصلی در منطقه دریای بالتیک است افزایش یافت. همین موضوع در «مفهوم دفاعی جمهوری لهستان » که در ماه مه ۲۰۱۷ منتشر شد، منعکس‌شده است. در این بیانیه آمده است که سیاست تهاجمی فدراسیون روسیه تهدیدی مستقیم برای امنیت لهستان و سایر کشورهای در جناح شرقی ناتو است. لهستان احساس می‌کند که روسیه می‌تواند از نیروهای مسلح خود برای بی‌ثبات کردن همسایگان و تضعیف تمامیت ارضی آن‌ها استفاده کند.

لهستان و ناتو

لهستان ، سال ۱۹۹۹ به ناتو ملحق شد. تمام ناتو در حال حاضر مشغول حمایت از اوکراین در برابر جنگ با روسیه است. لهستان اکنون به کشور خط مقدم در پشتیبانی اوکراین تبدیل شده است. این کشور مقدار قابل‌توجهی تسلیحات از جمله تعداد زیادی تانک، خودروهای رزمی پیاده‌نظام، موشک‌اندازهای متعدد، توپخانه‌های خودکششی و سامانه‌های دفاع هوایی قابل حمل کوتاه برد را به اوکراین منتقل کرده است.

قانون دفاع از وطن که تا حدی به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ انجام شد، تصویب شد. بر اساس این قانون، لهستان قصد دارد حجم نیروهای مسلح را تقریباً دو برابر کند و به ۳۰۰ هزار پرسنل برساند و حداقل ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی را در بودجه دفاعی در سال ۲۰۲۳ صرف کند.

هزینه‌های دفاعی

جنگنده نظامی
عکس : جنگنده نظامی

لهستان در حال حاضر ۲.۴ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را تا سال ۲۰۲۲ صرف هزینه‌های دفاعی کرده است. پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۴.۶ درصد از تولید ناخالص داخلی و در سال ۲۰۲۵ به ۵.۱ درصد برسد.

در سپتامبر ۲۰۲۳، لهستان برای تسریع و تکمیل نوسازی دفاعی خود، وام مستقیم ۲ میلیارد دلاری تأمین مالی نظامی خارجی (FMF) دریافت کرد. دولت ایالات‌متحده همچنین تا سقف ۶۰ میلیون دلار کمک بلاعوض FMF برای پوشش هزینه وام ارائه کرد. آخرین ارقام هزینه‌های دفاعی ناتو اروپا تا فوریه ۲۰۲۴، به بالاترین حد خود یعنی ۳۸۰ میلیارد دلار رسید که معادل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی آن‌ها بود.

لهستان یک "طرح نوسازی فنی" (TMP) بسیار جاه‌طلبانه برای نیروهای مسلح خود دارد. این طرح در حال حاضر هزینه ۱۳۱ میلیارد دلاری را برای تجهیزات جدید بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۳۵ برآورد می‌کند.

الزامات اصلی دفاعی

برنامه هارپیا در سال ۲۰۱۸ برای جایگزینی هواپیماهای جنگنده MiG-۲۹ و Su-۲۲ متعلق به دوران شوروی در دهه آینده راه‌اندازی شد. این برنامه شامل خرید ۳۲ جنگنده F-۳۵A Lightning II است. اولین هواپیما تا اواخر سال ۲۰۲۴ به ناوگان ملحق خواهد شد.

ایالات‌متحده موافقت کرده است که به‌عنوان بخشی از برنامه "Kruk" لهستان ، ۹۶ هلیکوپتر AH-۶۴E آپاچی را به نیروهای مسلح لهستان بفروشد که هزینه آن ۱۲ میلیارد دلار است. لهستان همچنین به زیردریایی کلاس Orka علاقه‌مند است که در حال حاضر برای نیروی دریایی سلطنتی هلند برنامه‌ریزی‌شده و توسط گروه دریایی فرانسه ساخته می‌شود.

در آوریل ۲۰۲۲، لهستان ۲۵۰ عراده تانک جنگی اصلی M۱A۲ SEPv۳s Abrams (MBTs) به همراه بسته پشتیبانی کامل و مهمات سفارش داد. تحویل آن‌ها در ژوئن ۲۰۲۴ آغاز شد. طبق یک توافق جداگانه در سال ۲۰۲۲، ارتش ایالات‌متحده ۲۸ فروند M۱A۲ SEPv۲ را برای آموزش خدمه لهستان ی منتقل کرد.

لهستان در حال سرمایه‌گذاری روی قابلیت‌های هوایی خود است و در تلاش است تا ناوگان ۴۸ فروندی F-۱۶ خود را نوسازی کند و در عین حال جنگنده‌های رادارگریز جدید F-۳۵ را نیز بخرد. آن‌ها مایل بودند F-۱۶ های موجود را در ازای هواپیماهای جدید بلوک ۷۰ به اوکراین اهدا کنند، اما اکنون دانمارک و هلند این کار را انجام می‌دهند. این کشور چندین قرارداد دیگر با کشورهای مختلف برای نوسازی ارتش خود امضا کرده است.

بر اساس رتبه‌بندی قدرت نظامی Global Firepower در سال ۲۰۲۳، لهستان بعد از روسیه، بریتانیا، فرانسه و ایتالیا در بین قوی‌ترین ارتش ‌های اروپا در رتبه پنجم قرار داشت. لهستان قصد دارد قوی‌ترین ارتش اروپا را در مقابل روسیه داشته باشد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین