حتی مارک زاکربرگ بهعنوان مالک فیسبوک تا جایی پیش رفت که هم لوگو و هم نام شرکت خود را به « متا » تغییر داد. ۲پلتفرم اصلی هم برای این فضا با نامهای سندباکس و دیسنترالند توسعه یافت تا کاربران و البته شرکتهای بزرگ جای پای خود را در آن محکم کنند. شرکتهای بزرگ شروع کردند به خرید زمینهای چند ده میلیون دلاری و معرفی و عرضه محصولات خود. اما حالا انگار تب متا ورس همزمان با خواب زمستانی رمزارزها فروکش کرده و کمتر کسی درباره آن اظهارنظر میکند.
هیجان متاورس در ایران هم مشاهده شد، بهطوریکه بعضی از کارشناسان بر ضرورت ورود مجلس شورای اسلامی به این حوزه تأکید کردند تا مبادا حکمرانی فضای مجازی ما در متاورس با چالش روبهرو شود.
آمادگی برای مواجهه
مهدی عبدالحمید، مدیر دفتر مطالعات بنیادین حکمرانی مرکز پژوهشهای مجلس در آن زمان به همشهری گفت: «متاورس میتواند یکی از مسائل آینده حکمرانی ما باشد که اگر از الان وارد دستور کار مجلس شود، ما آمادگی روبهرو شدن با آن را خواهیم داشت، چراکه قانون آن را به شکلی پیش دستانه تدوین کردهایم.»
اینکه عبدالحمید درباره قانونگذاری پیشدستانه در حوزه متاورس سخن میگوید، نشانهای از دغدغهها و تلاشهایی است که لازم بود.
کشورهای دیگر هم به همین ترتیب عمل کردند. بنابراین اگر اکنون با خواب زمستانی متاورس روبهرو هستیم به این معنی نیست که چالشهای آن را فراموش کنیم. درواقع، کارشناسان رمزارز و فناوری اطلاعات معتقدند که با صعود دوباره رمزارزها، متاورس هم دوباره رونق میگیرد.
ترند شدن متاورس
یک کارشناس رمزارز و فناوری اطلاعات در گفتوگو با همشهری با ذکر تاریخچه کوتاهی از ظهور متاورس معتقد است که این پدیده دیجیتال از بین نمیرود، هرچند که اکنون درحالت استندبای قرار دارد. رضا میرزاجان میگوید: «در زمانی که تقاضا برای ارزهای دیجیتال زیاد شد و قیمتها بالاتر رفت، زیرشاخههایی چون متاورس و انافتی هم رونق گرفتند. از سوی دیگر، انافتی و متاورس در دورهای با یکدیگر معنا پیدا کردند و این موضوع باعث شد که همدیگر را هایپ کنند.»
بهگفته او «این در حالی است که کمپانیهای معروف در بعضی از پلتفرمها اقدام به خرید زمینهای متاورسی کردند، ساختمان ساختند، گالری ساختند و محصولات خود را رونمایی و عرضه کردند.»
میرزاجان هدف این شرکتهای بزرگ برای خرید زمین و ساخت انافتیهای اختصاصی را توسعه کسبوکار خود در متاورس بهعنوان یک دنیای موازی عنوان میکند.
افول متاورس
کارشناس رمزارز و فناوری اطلاعات در ادامه به استقبال نشدن از متاورس و رها کردن آن از سوی کاربران و شرکتهای بزرگ اشاره میکند و میگوید: «شاید مهمترین علت این اتفاق سقوط وحشتناک و تاریخی بازار کریپتوکارنسی باشد.»
بهگفته میرزا جان «سقوط رمزارزها باعث سقوط قیمت زمینهای متاورس و در ادامه کم حجم شدن معاملات، هم در متاورس و هم در انافتی شد.»
او در عین حال که میگوید «مجموعه این اتفاقات متاورس را در حالت استندبای قرار داد» اما معتقد است که «متاورس از بین نمیرود و در آینده بیشتر رشد خواهد کرد. بهعبارت دیگر، به همان میزان که فناوری رشد پیدا میکند زمینها، آواتارها و امکانات آن به روز میشود.»
کلاهبرداریهای متاورسی
این کارشناس همچنین به اتفاقاتی چون کلاهبرداریهایی که در این فضا اتفاق افتاد، اشاره میکند که باعث رویگردانی کاربران و شرکتها از متاورس شد.
میرزاجان به عنوان مثال می گوید: «بخشی از معاملات به جای اینکه بر بستر وب۳ باشد وب۲ بود، از جمله زمین های متاورسی «آپلود» که به کاربر در نقشه واقعی دنیا، زمین رایگان به کاربر می داد. در حالی که پایه آن وب۳ نبود و شما به جای ولت با ایمیل وارد می شدید. این شرکت تا زمانی که از کاربران پول دریافت نمی کرد به آنها امکانات نمی داد.»
او کاربرهای ایرانی را هم مستثنا از این موضوع نمیداند و میگوید: «خسارتهایی در این بین به آنها وارد شد.»
آینده متاورس
میرزاجان درباره آینده متاورس معتقد است که «باید منتظر ماند تا ببینیم ارزهای دیجیتال چه زمانی صعود میکند. همچنین باید دید کمپانیهایی مانند سندباکس و دیسنترالند تا چه حد میتوانند به نقشه راهی که اعلام کردهاند، عمل کنند.»
منبع: همشهری آنلاین