با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
این بخیه‌ها الکتریسیته تولید می‌کنند
عکس : بخیه‌های هوشمند برای بهبودی سریع‌تر زخم الکتریسیته تولید می‌کنند.

بخیه‌های هوشمند برای بهبودی سریع‌تر زخم الکتریسیته تولید می‌کنند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از نیو اطلس بخیه‌ها درمان استاندارد برای زخم‌های بزرگ و عمیق پوست هستند و سلول‌های دو طرف زخم را به‌صورت فیزیکی به هم نزدیک می‌کنند تا بتوانند آسیب را ترمیم کنند. بدون آنها، زخم‌ها کندتر بهبود می‌یابند، جای زخم بزرگ‌تری برجای می‌گذارند و خطر عفونت بیشتری دارند. بخیه‌ها بدون عوارض هم نیستند. حرکت ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند آنها را باز کند و معمولاً باید توسط پزشکان برداشته شوند. در یک مطالعه جدید، دانشمندان دانشگاه دونگ هوا در چین این مشکلات را حل کرده‌اند.

بخیه‌های جدید با یک فیبر مکانوالکتریکی(تبدیل حرکت به انرژی الکتریکی) تخصصی ساخته شده‌اند. این فیبرها معمولاً دارای لایه‌های مختلفی هستند که هر لایه خواص الکتریکی و مکانیکی متفاوتی دارد. وقتی فیبر تحت‌فشار یا کشش قرار می‌گیرد، این لایه‌ها نسبت به هم تغییر مکان داده و باعث ایجاد اختلاف‌پتانسیل الکتریکی می‌شوند که در تحقیقات گذشته نشان‌داده‌شده که بهبود زخم را سرعت می‌بخشد.


تیم محققان این ایده را روی کشت سلولی در آزمایشگاه مورد بررسی قرار دادند. زخمی که 69 درصد از سطح را اشغال کرده بود، پس از 24 ساعت با بخیه‌های الکتریکی به 10.8 درصد کاهش یافت. این در حالی بود که زخم یک گروه کنترل که بخیه‌های معمولی داشتند، در همان بازه زمانی هنوز 32.6 درصد را پوشش می‌داد.

به نظر می‌رسد نکته اصلی این است که سیگنال‌های الکتریکی مهاجرت فیبروبلاست‌ها را سرعت می‌بخشند، آنها سلول‌هایی که با ترشح کلاژن به ساخت بافت همبند جدید کمک می‌کنند.

سپس محققان به آزمایش روی موش‌ها روی آوردند. آنها دریافتند که پس از 10 روز، بخیه‌های الکتریکی زخم‌های موش‌ها را 96.5 درصد بسته بودند، درحالی‌که بخیه‌های معمولی تنها 60.4 درصد بسته شده بودند.

در این مرحله، هنوز کارهای زیادی باید انجام شود تا برای آزمایش روی انسان آماده شود و راه خود را برای استفاده بالینی باز کند. اما این یک ایده جالب است که در نهایت می‌تواند به بهبود سریع‌تر و ایمن‌تر زخم‌ها کمک کند. نتایج این تحقیق در مجله نیچر منتشر شده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین