با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
کشف تاثیر مواد شیمیایی روی خوابیدن
عکس : کشف تاثیر مواد شیمیایی روی خوابیدن

دانشمندان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی اعلام کردند مواد شیمیایی پایدار تأثیرات مخربی روی خواب یدن افراد دارند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از نیو اطلس تحقیقات نشان می‌دهد که سموم اصطلاحاً همیشه شیمیایی علاوه بر مشکل عمده زیست‌محیطی یک مشکل عمده سلامتی نیز به همراه دارند. مواد همیشه شیمیایی یا مواد شیمیایی پایدار (Per and Polyfluoroalkyl Substances یا PFAS) گروهی از ترکیبات آلی حاوی پیوند کربن-فلور هستند. این پیوند بسیار قوی است و باعث می‌شود که این مواد به‌شدت پایدار و تجزیه‌ناپذیر در محیط‌زیست باشند. به همین دلیل به آنها همیشه شیمیایی گفته می‌شود.

مطالعه جدید نشان داده افرادی که سطح بالاتری از PFAS در خون خود دارند، خواب ضعیف‌تری دارند.

گروهی از مواد شیمیایی به نام پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوئوروآلکیل یا همان PFAS در دفع آب، روغن، گریس و گرما بسیار مؤثر هستند، بنابراین آنها برای لباس‌های ضد آب، ظروف نچسب و کف آتش‌نشانی عالی هستند.


متأسفانه این مواد در سطح بالایی در بدن انسان یافت می‌شوند و با بیماری‌هایی مانند دیابت، سرطان، اختلالات سیستم ایمنی و موارد دیگر مرتبط هستند.

مطالعه جدید مشکل دیگری را به این لیست اضافه می‌کند. محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی(USC) اکنون دریافته‌اند که افرادی که سطح چهار نوع PFAS در بدن آن‌ها بالاتر است، معمولاً خواب کوتاه‌تر و با کیفیت پایین‌تری دارند.

تیم تحقیقاتی نمونه‌های خون از 144 شرکت‌کننده در سنین 19 تا 24 سال جمع‌آوری کرد و سطح ۷ نوع PFAS را در آن‌ها بررسی کرد. سپس این نتایج با اطلاعات مربوط به الگوهای خواب بیماران مقایسه شد.

چهار نوع از این PFAS ها با مشکلات خواب مرتبط بودند. بیمارانی که بالاترین سطح پرفلوروهگزان سولفونیک اسید، پرفلورودکانوئیک اسید و پرفلوئورواکتانوئیک اسید را داشتند، به طور متوسط حدود 80 دقیقه کمتر از افرادی که سطح پایین‌تری داشتند، می‌ خواب یدند. نوع دیگری، پرفلوئورواکتان‌سولفونیک اسید، به طور قابل توجهی با مشکلات به خواب ‌رفتن، بیدارشدن در طول شب، بیدارشدن و خستگی در طول روز مرتبط بود.

از این تحقیق، محققان ۷ ژن را شناسایی کردند که هم توسط PFAS فعال می‌شوند و هم بر خواب تأثیر می‌گذارند. نتایج این تحقیق در مجله Environmental Advances منتشر شده است.

فارس - مژگان الیکایی

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین