با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
ایمپلنت هوشمند برای درمان فوری اوردوز
عکس : اوردوز موادمخدر

محققان با همکاری مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT)،بیمارستان بریگهام و زنان، دانشکده پزشکی هاروارد و مؤسسه برود، ایمپلنتی جدید به نام iSOS را توسعه داده‌اند که می‌تواند در مواقع بحرانی، زندگی افراد مبتلا به اوردوز موادمخدر را نجات دهد.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از کلیک جام جم این دستگاه کاشتنی، با توانایی تشخیص خودکارمصرف بیش ازحد، داروی نالوکسان راکه اثرات مضرموادمخدر را خنثی می‌کند، به طور مستقل و فوری تزریق می‌کند.iSOS به حسگرهای متعددی مجهز است که به طور مداوم علائم حیاتی کاربر،مانند فعالیت قلب و سیستم تنفسی را پایش می‌کنند.

این حسگرهابه یک الگوریتم پیشرفته تصمیم‌گیری متصل هستند که می‌تواند نشانه‌های اوردوز را تشخیص دهد. به محض شناسایی مصرف بیش ازحد،دستگاه به طور خودکار یک میکروپمپ را فعال می‌کند که نالوکسان را به سرعت و بدون دخالت انسان مستقیما به عضله کاربرتزریق می‌کند.این ایمپلنت پس ازتشخیص اوردوز،نه تنها دارو را تزریق می‌کند، بلکه با ایجاد صدا و ارسال هشدار به تلفن همراه هوشمند کاربر، وی را از وضعیت مطلع می‌کند.

در صورت تشخیص اشتباه یا اگر کاربراحساس کندکه مصرف بیش ازحد واقعی رخ نداده، امکان لغوتزریق دارونیزوجوددارد.

علاوه بر این،iSOS می‌تواند نزدیکان یا کادر درمانی را از وضعیت اورژانسی کاربر باخبر سازد. اگرچه این فناوری هنوز روی انسان آزمایش نشده، اما نتایج اولیه روی حیوانات بزرگ مانند خوک‌ها امیدوارکننده بوده است.

محققان به دنبال آن هستند که در آینده نزدیک آزمایشات انسانی را آغاز کنند و این ایمپلنت را به عنوان یک ابزار حیاتی درمبارزه با بحران اوردوز مواد مخدر وارد بازار کنند.

iSOS می‌تواند تحولی در درمان سریع و مستقل مصرف بیش از حد مواد مخدر ایجاد کند و با کاهش وابستگی به مداخله انسانی، جان هزاران نفر را در مواقع بحرانی نجات دهد.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین