با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
آیا تب دنگی مثل کرونا همه‌گیر می‌شود؟
عکس : پشه آئدس عامل انتقال تب دنگی

در پی انتشار شایعاتی در فضای مجازی درباره همه‌گیری تب دنگی در ایران، وزارت بهداشت اعلام کرد که این بیماری برخلاف کرونا قابلیت همه‌گیری گسترده ندارد.

فرشید رضایی، رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، روز یکشنبه در گفتگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: خوشبختانه برخلاف بسیاری بیماری‌های عفونی دیگر، تب دنگی نمی‌تواند به صورت مستقیم از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود و تنها از راه گزش پشه می‌تواند به افراد سالم منتقل شود.

وی افزود: امکان همه‌گیری بزرگ مانند آنچه در بیماری کرونا تجربه کردیم، به‌هیچ‌وجه در مورد دنگی مصداق ندارد. مردم نباید به شایعات و سودجویی‌ها در فضای مجازی توجه کنند.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از العین رضایی خاطرنشان کرد که اکثر موارد ابتلا به تب دنگی در ایران مربوط به مسافرانی است که از سفر بازگشته‌اند. تاکنون ۱۴۶ مورد ابتلا در کشور گزارش شده است.

طبق اعلام وزارت بهداشت، پشه آئدس، ناقل اصلی بیماری تب دنگی، در برخی مناطق ایران از جمله بندر چابهار و شهرهایی در استان‌های گیلان، هرمزگان و بوشهر مشاهده شده است. با این حال، تنها در بندر لنگه مواردی از ابتلای محلی بدون سابقه سفر خارجی گزارش شده است.

رضایی تأکید کرد: حتی اگر افراد مبتلا از سفر بازگردند، بدون وجود پشه ناقل در منطقه، امکان گسترش بیماری وجود ندارد.

وزارت بهداشت از مردم خواسته است تا ضمن حفظ آرامش، اقدامات پیشگیرانه مانند استفاده از پشه‌بند و دفع‌کننده‌های حشرات را جدی بگیرند. همچنین از پزشکان خواسته شده است تا در صورت مشاهده علائم مشکوک، به سرعت موارد را گزارش کنند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین