با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
پشه آئدس 4 بیماری خطرناک به انسان را منتقل می‌کند!
عکس : پشه آئدس

وزارت بهداشت ایران با بیان اینکه پشه آئدس در ۴ استان‌ این کشور صید شده، ۴ بیماری را که این پشه به انسان منتقل می‌کند، معرفی کرده است.

به گزارش سرویس اخبار پزشکی سایت شات ایکس و به نقل از العین بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ایران، «دکتر عبدالرضا میراولیایی»، کارشناس اداره کنترل بیماری‌های منتقله توسط ناقلین وزارت بهداشت این کشور، از صید پشه آئدس در ۴ استان‌ این کشور خبر داده است.

به گفته وی، در حال حاضر پشه آئدس در استان‌های بوشهر، جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه شهرهای چابهار و کنارک، گیلان و هرمزگان صید شده است.

او همچنین توضیح داده است که برخی گونه‌های این پشه مهاجم و برخی غیرمهاجمند.

وی در ادامه گفت: «این پشه بومی ایران نبوده و از سایر مناطق به کشور وارد می‌شود. البته برخی گونه‌های غیرمهاجم و بی‌خطر پشه آئدس در تمام نقاط کشور حضور دارند.»

تب دانگ

بیماری چیکونگونیا

زیکا

تب زرد؛ تاکنون ابتلا به بیماری تب زرد در آسیا گزارش نشده است.

وی با اشاره به علائم تب دانگ، توضیح داد که این بیماری در ۸۰ درصد موارد کم‌علامت بوده و در ۲۰ درصد علائم شدیدی دارد.

به گفت وی، علائمی مانند سرماخوردگی، تب ناگهانی، بدن درد و استخوان درد شدید که «تب استخوان‌شکن» نامیده می‌شود، از مهمترین علائم بیماری تب دانگ بوده و علائمی مانند گلودرد و درد پشت حدقه چشم نیز در برخی موارد مشاهده می‌شود.

گفته می‌شود که افراد پرخطر مانند زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای، مبتلایان سرطان، افراد داری نقص ایمنی، کودکان و سالمندان در صورت ابتلا به بیماری تب دانگ و مراجعه دیرهنگام به مراکز درمانی با مشکلاتی جدی مواجه می‌شوند.


چطور تب دنگی درمان می‌شود؟

میراولیایی می‌گوید که واکسن این بیماری محدود بوده و برای شرایط ایران نیست.

وی همچننی گفته است: «داروی خاصی برای بیماری تب دانگ وجود ندارد و درمان آن مراقبتی و حمایتی است. البته اگر بیمار بدحال باشد، باید تحت مراقبت‌های خاص قرار بگیرد.»

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین