باید اعتراف کنیم که طی دهه گذشته و با رواج اینترنت و رشد فناوری های مبتنی بر هوش مصنوع ی، مردم تقریبا تمامی سوالات خود را در این فضا جستجو کرده و عمدتا در هنگام مواجه شدن با مشکلات پزشکی، موضوع را در اینترنت سرچ می کنند. شواهد اما نشان می دهد راهنمایی های هوش مصنوع ی در برخی موارد مانند آموزش تنفس مصنوعی و احیا قلبی عمدتا نادرست و فاجعه بار است.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد: تنها کمی بیش از ۱۰ درصد از پلتفرم های مبتنی بر هوش مصنوعی می توانند دستورالعمل های شفاهی درستی را برای آموزش تنفس مصنوعیو احیا قلبی (CPR) ارائه دهند.
طی این مطالعات، تیمی مشترک از پژوهشگران مرکز تحقیقاتی Mass General Brigham، کالج پزشکی آلبرت اینشتین نیویورک و بیمارستان کودکان بوستون کشف کردند که وقتی افراد حاضر در شرایط اضطراری از برنامه هایی مانند سیری یا الکسا درخواست دستورالعملهای آموزش تنفس مصنوعیو احیا قلبی می کنند، این برنامه ها ممکن است در عوض آن ها را به اطلاعات فیلمی با عنوان CPR یا حتی شبکه رادیویی کلرادو هدایت کنند.
این مساله دارای اهمیت بسیار زیادی است زیرا انجام صحیح احیای قلبی ریوی یک فرد بیمار یا دریافت دستورالعمل مناسب از یک اپراتور اورژانس با افزایش دو تا چهار برابری میزان بقای بیماران همراه است. متاسفانه تحقیقات جدید نشان می دهد تکیه بر هوش مصنوعی برای کمک به فرد نیازمند تنفس مصنوعیو احیا قلبی به جای تماس با اورژانس می تواند شانس زنده ماندن وی را به شدت کاهش دهد.
در این پژوهش، محققان کیفیت دستورالعمل های تنفس مصنوعیو احیا قلبی ارائه شده توسط دستیار های صوتی هوش مصنوعی را ارزیابی کردند. در نهایت شگفتی مشخص شد، نزدیک به نیمی از پاسخ های دستیاران صوتی در این شرایط مربوط به تنفس مصنوعیو احیا قلبی نبوده و تنها در ۲۸ درصد موارد هوش مصنوعی پیشنهاد کرد که فرد سوال کننده با خدمات اورژانس تماس بگیرد. گفتنی است ۳۴ درصد از پاسخ ها شامل دستور العمل های تنفس مصنوعیو احیا قلبی بودند و تنها در ۱۲ درصد هوش مصنوعی دستور العمل های شفاهی کاربردی برای شرایط بحرانی را ارائه کرد.
طی این پژوهش، محققان هشت سوال شفاهی از چهار دستیار صوتی پرسیدند که شامل الکسای آمازون، سیری اپل، نست مینی دستیار گوگل و کورتانا مایکروسافت می شد. آن ها همچنین سؤالات مشابهی را در ChatGPT وارد کردند، که به طور مداوم مرتبط ترین اطلاعات را برای همه سؤالات در میان پلتفرم های آزمایش شده ارائه می کرد. در این شرایط دو پزشک اورژانس دارای همه پاسخ های دریافت شده را ارزیابی کردند.
دکتر آدام لندمن، پژوهشگر ارشد این مطالعه در رابطه با یافته های به دست آمده می گوید: یافته های ما نشان می دهد که در هنگام مواجه شدن با شرایط بحرانی، اطرافیان بیمار باید به جای تکیه بر دستیار صوتی مبتنی بر هوش مصنوعی، با اورژانس تماس بگیرند.
شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی JAMA Network Open منتشر شده و در اختیار جامعه علمی قرار دارد.