با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
عکس سنگ راه‌راه سیاه‌ و سفید کشف شده در مریخ
عکس : مریخ‌نورد استقامت ناسا یک سنگ راه‌راه سیاه‌وسفید را در سطح این سیاره یافته است.

مریخ ‌نورد استقامت ناسا یک سنگ راه‌راه سیاه‌وسفید را در سطح این سیاره یافته است.

به گزارش سرویس اخبار نجوم و فضا سایت شات ایکس و به نقل از فارس به نقل از یواس‌ای‌تودی، مریخ‌نورد استقامت در میان سطح خشن و سنگلاخی مریخ، اخیراً یک جسم عجیب و راه‌راه که ناسا آن را سنگ گورخر نامگذاری کرده یافته است.

استقامت که در سال ۲۰۲۱ بر روی سیاره سرخ فرود آمد، هنگام صعود آهسته خود به سمت شیب‌های تند منتهی به لبه دهانه جِزِرو، به این سنگ غیرمعمول برخورد کرد. دانشمندان معتقدند که لبه دهانه ممکن است سرشار از سنگ‌هایی باشد که حاوی سرنخ‌های درباره حیات گذشته در مریخ هستند.


ناسا اعلام کرد که سنگ نواردار سیاه‌وسفید، برخلاف هر سنگ دیگری که تاکنون در مریخ دیده شده است.

استقامت در اواخر ماه اوت(اوایل شهریور)، شروع به صعود به بالای دهانه جزرو کرد که دانشمندان معتقدند زمانی با آب پر شده بود. کمتر از یک ماه پس از آغاز این سفر برای شکار سنگ‌های باستانی‌تر، مریخ ‌نورد به سنگ راه‌راه سیاه‌وسفید برخورد کرد.

سنگ راه‌راه سیاه‌وسفید در مریخ
عکس : سنگ راه‌راه سیاه‌وسفید در مریخ

مهندسان کنترل مریخ ‌نورد از زمین در ۱۳ سپتامبر(۲۳شهریور) این جسم را در فاصله دور مشاهده کردند. این سنگ که حدود ۲۰ سانتی‌متر عرض دارد، دارای الگوی چشمگیری با نوارهای متناوب سیاه‌وسفید شبیه به یک گورخر بود.

دانشمندان ناسا معتقدند که یک فرآیند آذرین یا دگرگونی می‌توانست نوارهای آن را ایجاد کرده باشد. از آنجایی که سنگ گورخر یک سنگ جدا شده از بستر زیرین است، دانشمندان ناسا معتقدند که احتمالاً از جای دیگری آمده است (شاید با غلتیدن از تپه).

ناسا اعلام کرد که این سنگ دارای بافت متفاوت از هر چیزی است که تیم استقامت تاکنون در دهانه جِزِرو دیده است.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین