با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
راه های کاهش استرس و فشار خون
عکس : راه های کاهش استرس و فشار خون

زندگی و دغدغه‌های روزمره‌ باعث شده تا امروزه افراد بیشتر از قبل در معرض استرس و تنش‌های کاری، خانوادگی، عاطفی و غیره قرار بگیرند و در نتیجه به دنبال راه های کاهش استرس باشند.

استرس از جمله حالت‌های روحی است که می‌تواند سلامت شما را به شدت تحت تاثیر خود قرار دهد و البته شما را از انجام فعالیت‌های روزانه‌ی خود بازدارد. یکی از بیماری‌هایی که از استرس نشآت می‌گیرد، فشارخون است که متاسفانه این روزها سن ابتلا به آن به شدت کاهش پیدا کرده و شاهد جوانان و نوجوانانی هستیم که به این بیماری دچار شده‌اند. در حال حاضر یک پنجم جوانان درگیر این بیماری هستند. افرادی که به فشار خون بالا دچار هستند باید علاوه‌ بر دور شدن از شرایط استرس‌زا، رژیم غذایی خاصی را دنبال کرده و از مصرف مواد غذایی پر نمک و عدم تحرک به شدت پرهیز کنند. در این مقاله ما قصد داریم تا نکات و روش‌های کاربردی که به شما در کاهش استرس و همچنین فشار خونتان کمک می‌کند معرفی کنیم. این راهکار و توصیه‌ها اخیرا توسط نشریه‌ی پزشکی هاروارد به چاپ رسیده است و تا حد زیادی می‌تواند در دنیای امروزی به شما کمک کند تا علاوه بر داشتن سبک زندگی سالم، تا حد زیادی استرس و بیماری‌های ناشی از آن را کنترل کنید. پس در ادامه‌ی این مقاله با همراه باشید.

1. خوابیدن به اندازه‌ی کافی

یکی از مهمترین راه های کاهش استرس و فشار خون که نقش قابل توجهی در زندگی انسان‌ها دارد، خوابیدن به میزان کافی است. خواب ناکافی و یا بی‌کیفیت به شدت در حس و حال شما اثر منفی خواهد داشت و علاوه بر این میزان هوشیاری ذهن شما، سطح انرژی و حتی سلامت جسمتان تا حد زیادی به میزان خواب و کیفیت آن بستگی دارد. پس سعی کنید در اولین گام مبارزه با استرس و فشار خون بالا، میزان خواب و کیفیت آن را تنظیم کنید.

 

2. تکنیک‌های کاربردی آرامش و ریلکس شدن را بیاموزید.

برای این کار می‌توانید از حالت‌های مدیتیشن، تصور خلاق، تمرینات تنفسی عمیق، شل کردن تدریجی ماهیچه‌هایتان و همچنین تمرینات یوگا استفاده کنید. روش‌های ذکر شده به شما کمک می‌کند تا ذهن آرامتری داشته و استرس را از خود دور کنید. اگر فرصت و یا توان رفتن به کلاس‌های یوگا و مدیتیشن را ندارید به شما توصیه می‌کنیم از اپلیکیشن‌های معتبر و یا حتی ویدیوهای آموزشی موجود در اینترنت، تکنیک‌های راحت و کاربردی را یاد گرفته و سعی کنید روزانه حداقل چند دقیقه‌ای وقت گذاشته و به انجام این تمرینات بپردازید.

 

3. فعالیت‌ و روابط اجتماعی خود را تقویت کنید.

یکی دیگر از راه های کاهش استرس حضور در جمع و داشتن روابط و فعالیت‌های اجتماعی است. شما می‌توانید با رفتن به کلاس‌های آموزشی و یا حتی فعالیت‌های گروهی نظیر کلاس‌های ورزشی، کوهنوردی و غیره با افراد جدید آشنا شده و تاثیر آن را در زندگی خود ببینید و در نتیچه به کاهش استرس خود کمک کنید.

 

4. مدیریت زمان

سعی کنید بر مهارت مدیریت زمان تسلط پیدا کنید. هرچقدر بیشتر بتوانید ساعات کاری و خانوادگی خود را تنظیم کنید به همان نسبت نیز میزان استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد. اکثر افراد به علت عدم داشتن مهارت در مدیریت وقتشان، برای اتمام بیشتر کارهایشان و یا حتی رسیدن به مکان مورد نظر در عجله هستند که همین موضوع باعث افزایش استرس و اضطراب و حتی کاهش عملکرد روزانه‌ی آن‌ها خواهد شد. پس این موضوع را به هیچ عنوان دست کم نگیرید.

 

5. موقعیت تنش‌زایی که برایتان ایجاد شده را حل و فصل کنید.

به هیچ عنوان اجازه ندهید شرایط استرس‌زای شما بدتر شده و به شما حاکم شود. در صورتی که مشکلی برای شما در محل کار و یا حتی بین اعضای خانواده به وجود آمده است، سعی کنید به جای بزرگ‌تر کردن و فرار از آن، با استفاده از مهارت‌های گفتگو و مذاکره آن را در آرام‌ترین حالت ممکن حل و فصل نمایید.

6. در شرایط استرس‌زا سعی کنید خودتان را مورد حمایت قرار دهید.

به طور مثال برای آرام‌تر کردن شرایط و دور شدن از استرس، خودتان را برای رفتن به یک ماساژ دعوت کنید. فعالیت مشخصی را برای خود در نظر گرفته و از انجام آن نهایت لذت را ببرید. مثلا سعی کنید غذایتان را آرام‌تر بخورید و از طعم خوشایند هر لقمه‌ی آن نهایت لذت را ببرید و یا حتی محل کار و یا خانه را دقایقی برای پیاده‌روی ترک کنید، حتی می‌توانید برای چند دقیقه‌ای استراحت کرده و به موسیقی مورد علاقه‌تان گوش فرا دهید.

7. از نزدیکان خود برای حل مشکل و موقعیت استرس‌زا کمک بخواهید.

هرگز از درخواست کمک نترسید و برای حل مشکل به وجود آمده از دوستان، اعضای خانواده و یا شریک زندگیتان درخواست کمک کنید. اگر آن‌ها نتوانستند به شما در کاهش استرس و شرایط به وجود آمده کمک کنند، از یک دکتر مشورت بخواهید.

به خاطر داشته باشید که علاوه بر توصیه‌ها و نکات قید شده در بالا، حتما تلاش کنید تا با داشتن سبک زندگی سالم، استرس خود را کاهش دهید. داشتن وزن نرمال، عدم استعمال دخانیات، انجام تمرینات ورزشی و داشتن رژیم غذایی مناسب که بیشتر از میوه‌جات، سبزیجات، چربی‌های سالم، غلات و پروتئین به مقدار کم تشکیل شده می‌تواند در کاهش استرس و همچنین فشار خون شما نقش به سزایی داشته باشد. روح سالم در بدن سالم قرار دارد پس با رعایت نکات بالا و داشتن سبک زندگی درست و سالم به راحتی می‌توان از بیماری‌های روحی و جسمی ایمن ماند.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین