با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
پژوهشگران روشی جدید برای تولید مقرون‌به‌صرفه شکر کم‌کالری کشف کردند
عکس : شکر کم‌کالری

آلولوز به‌دلیل هزینه بالای تولید، تاکنون نتوانسته است جایگزین کاملی برای ساکارز (قند معمولی) باشد. کشف جدید محققان می‌تواند به تولید مقرون‌به‌صرفه آلولوز کمک کند.

آلولوز که به قند بدون چربی دی-پسیکوز نیز شناخته می‌شود، نوعی قند طبیعی نادر است که می‌تواند جایگزین مناسبی برای ساکارز باشد. این قند طعم، بافت و عملکرد مشابهی دارد و برای کسانی که به‌دنبال کاهش مصرف شکر هستند، گزینه مناسبی است.

براساس گزارش نیچر، محققان با فعال‌کردن فرایندی طبیعی در یک میکروارگانیسم، روشی با بازدهی و خلوص بالا برای تولید قند دی-پسیکوز ایجاد کرده‌اند. این روش پتانسیل تولید مقرون‌به‌صرفه و دسترسی این محصول را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

تولید قند آلولوز با روش جدید

70 درصد طعم و شیرینی آلولوز همانند قند معمولی ساکارز است، اما با واردشدن به بدن، میزان قند آن به حداقل می‌رسد. با افزودن آلولوز به محصولات غذایی، کالری دریافتی مصرف‌کنندگان از شکر کاهش می‌یابد و درعین‌حال تمایل افراد به طعم شیرین نیز برطرف می‌شود. علاوه‌براین، آلولوز اثر نامحسوسی بر سطح گلوکز و انسولین خون دارد.

آلولوز جایگزینی عالی برای شکر است، اما تاکنون راه مقرون‌به‌صرفه‌ای برای تولید آن وجود نداشت. در روش جدید محققان، تولید این قند از نظر اقتصادی امکان‌پذیر شده است و می‌تواند برای تولید تجاری به‌کار رود. در روش‌های قدیمی، تکنیک‌های جداسازی آلولوز از ماده اولیه گلوکز و فروکتوز گران‌قیمت بود، اما حالا این رویکرد جدید با 99 درصد بازدهی و خلوص بالا، نیاز کمتری به روش‌های جداسازی خواهد داشت.

محققان نوعی میکروارگانیسم صنعتی یافته‌اند که دارای آنزیم‌هایی برای ساختن آلولوز است. اما ین میکروارگانیسم در حالت عادی از این آنزیم‌ها برای تولید آلولوز استفاده نمی‌کند. اکنون محققان توانسته‌اند کاری کنند که این میکروارگانیسم سلول‌های گلوکز را به آلولوز تبدیل کند. این میکروارگانیسم تمام گلوکز دریافتی را مصرف و آن را با غلظتی قابل‌توجه به آلولوز تبدیل می‌کند. بازدهی این روش جدید بیش از 60 درصد و خلوص آن بیش از 95 درصد تخمین زده می‌شود.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین