با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
فرمت عکس JPEG 2000 چیست و چه کاربردی دارد؟
عکس : فرمت عکس JPEG 2000

تقریباً همه افرادی که حداقل معلومات را راجع به کامپیوتر و مفاهیم پایه آن دارند، فرمت عکس JPEG را می‌شناسند و با آن آشنایی دارند. در واقع، حتی اگر علاقه خاصی به عکاسی هم نداشته باشید، حداقل نام این فرمت تصویری به گوشتان خورده است. اما JPEG 2000 فرمتی است که کمتر شناخته شده و شاید شما هم تنها هنگامی که قصد ذخیره کردن یک فایل را داشته‌اید، به صورت اتفاقی با این فرمت نیز در بین انواع فرمت‌های قابل ذخیره مواجه شده‌اید.

فایل‌های JPEG 2000 در مقایسه با فایل‌هایی مانند JPEG و PNG بسیار نادر هستند. اما اگر می‌خواهید تصاویرتان از کیفیت بالاتری برخوردار باشند، به شدت توصیه می‌شود که از آن‌ها استفاده کنید.

در این مقاله از دیجی رو قصد داریم نحوه ذخیره فایل‌های عکس را در قالب JPEG 2000 را آموزش داده و مزایای انجام این کار را نیز خاطر نشان کنیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از فرمت عکس JPEG 2000 چیست؟

در اصل، می‌توانید فایل‌های JPEG 2000 را نسخه‌ای با کیفیت بالاتر از JPEG در نظر بگیرید. وقتی عکس‌های خود را به صورت آنلاین به اشتراک می‌گذارید، بسیاری از پلتفرم‌های مرسوم آن‌ها را فشرده می‌کنند که در نتیجه باعث می‌شود تصویر شما تارتر از آنچه واقعاً هست به نظر برسد. به همین دلیل ممکن است متوجه شده باشید که پس از آپلود یک عکس گرفته شده با گوشی هوشمند در رسانه‌های اجتماعی، وقتی بزرگنمایی می‌کنید، عکس بسیار بی‌کیفیت به نظر می‌رسد.

مزیت فایل‌های JPEG 2000 این است که افت کیفیت در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد، به این معنی که شما نیازی به درگیر شدن با بسیاری از مشکلات فشرده‌سازی مرتبط با JPEG ندارید. بنابراین، با وجود اینکه فایل‌های JPEG 2000 حجم بیشتری دارند، اغلب می‌توانند به گزینه‌ای عالی برای افرادی تبدیل شوند که بیشتر از افراد معمولی به عکاسی علاقه دارند و کیفیت تصویر و عکس برایشان اهمیت زیادی دارد.

کجا باید از فایل‌های JPEG 2000 استفاده کنیم؟

استفاده از فایل‌های JPEG 2000 به صورت آنلاین دشوارتر از JPEG است که حجم کوچکی دارند و بسیار قابل حمل‌تر هستند. با این وجود، پیشنهاد می‌شود در برخی مواقع حتماً از فایل‌های JPEG 2000 (که با پسوند jpf. ذخیره می‌شوند) استفاده کنید.

1. پست‌های شبکه‌های اجتماعی

وقتی در اینستاگرام و X (که قبلاً توییتر نامیده می‌شد) پست می‌گذارید، عکس‌های شما فشرده می‌شوند و در نتیجه کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. شما می‌توانید با آپلود فایل‌ها با فرمت JPEG 2000 بسیاری از این مشکل افت کیفیت را تا حد زیادی برطرف کنید.

با توجه به اینکه فایل‌های JPEG 2000 اغلب می‌توانند بیش از 10 مگابایت حجم داشته باشند، باید به خاطر داشته باشید که ممکن است در برخی مواقع نیاز به در نظر گرفتن محدودیت‌هایی برای اندازه فایل باشید. علاوه بر این، ارسال JPEG 2000 در اینستاگرام از طریق گوشی هوشمند بهتر از رایانه انجام می‌شود.

2. تصاویر پس زمینه گوشی‌های هوشمند

تصاویر پس زمینه گوشی‌های هوشمند بسیار بیشتر از گذشته قابل تنظیم هستند و ممکن است بخواهید از برخی از تصاویری که با گوشی خود گرفته‌اید به عنوان پس زمینه استفاده کنید. نیازی به گفتن نیست که هنگام انتخاب تصویر زمینه گوشی‌های هوشمند، مطمئناً چیزی واضح و باکیفیت می‌خواهید.

JPEG 2000 یک انتخاب عالی برای فایل‌های تصویری است که می‌خواهید از آن‌ها برای پس زمینه گوشی هوشمند خود استفاده کنید. برای اطمینان از اینکه همه چیز همانطور که باید به نظر می‌رسد، مطمئن شوید که تصاویر را با نسبت 16 به 9 برش دهید تا کاملاً قالب صفحه نمایش گوشی باشند.

3. چاپ

در بسیاری از موارد ممکن است بتوانید از کیفیت پایین عکس‌ها در پلتفرم‌های آنلاین چشم‌پوشی کرده و با آن کنار بیایید، اما این مشکل در هنگام چاپ بر روی کاغذ بسیار مشهودتر و مهم‌تر است. این امر مخصوصاً برای زمان‌هایی که می‌خواهید عکس‌های خود را به عنوان پوستر به فروش برسانید و کیفیت برایتان فوق العاده مهم است، صادق خواهد بود. همچنین، اگر می‌خواهید تصاویر خود را برای چاپ شدن به مجلات بفرستید، بهتر است آن‌ها را با فرمت JPEG 2000 ذخیره کنید.

JPEG 2000 می‌تواند راهی عالی برای اطمینان از حفظ کیفیت بالای تصاویر شما باشد. البته، به عنوان جایگزین، می‌توانید از فرمت PNG نیز استفاده کنید.

آیا می‌توان فایل‌های JPEG 2000 را در برنامه ادوبی لایتروم ذخیره کرد؟

با توجه به اینکه ادوبی لایتروم (Adobe Lightroom) یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های ویرایش عکس در وب است، ممکن است بخواهید فایل‌های خود را با استفاده از این برنامه به صورت JPEG 2000 ذخیره کنید. اما متاسفانه این کار امکان پذیر نیست!

البته، خوشبختانه شما می‌توانید از گزینه‌های جایگزین برای ذخیره تصاویر با کیفیت بالا در لایتروم استفاده کنید. به عنوان مثال، این امکان وجود دارد که عکس‌های خود را با فرمت PNG ذخیره کنید. گزینه دیگر این است که آن را به صورت JPEG ذخیره کنید اما تنظیمات را ویرایش کنید.

چگونه یک فایل JPEG 2000 را درفتوشاپ ذخیره کنیم؟

اگر چه امکان ذخیره فایل‌های JPEG 2000 در ادوبی لایتروم وجود ندارد (حداقل در زمان نگارش این مقاله)، می‌توانید این کار را درفتوشاپ انجام دهید. بنابراین، می‌توانید با رفتن به منوی File، کلیک بر روی Export و در نهایت انتخاب PSD از منوی کشویی، فایل‌های خود را با فرمت PSD از ادوبی لایتروم خارج کرده و آن‌ها را واردفتوشاپ کنید تا بتونانید با فرمت JPEG 2000 خروجی بگیرید.

هنگامی که کار ویرایش عکس درفتوشاپ به پایان رسید و خواستید فایل‌های خود را به صورت JPEG 2000 ذخیره کنید، مراحل ذکر شده در زیر را دنبال کنید:

  1. به منوی File در نوار ابزار بالای صفحه بروید.
  2. برای ذخیره یک فایل با فرمت JPEG 2000، باید یک کپی جدید ایجاد کنید. بنابراین، وقتی منوی کشویی ظاهر شد، گزینه Save a Copy را انتخاب کنید.

  3. وقتی پنجره پاپ آپ را روی صفحه نمایش خود مشاهده کردید، به Format بروید و منوی کشویی را باز کنید.
  4. JPEG 2000 را از لیست فرمت‌ها انتخاب کنید.

  5. مکانی را برای ذخیره کپی خود انتخاب کنید. و اگر احساس می‌کنید لازم است، نام فایل خود را در کادر متنی Save As در بالای صفحه تغییر دهید.
  6. پس از انجام مراحل بالا بر روی Save کلیک کنید. فایل شما باید ظرف چند ثانیه ذخیره شود.

پس از ذخیره فایل‌های خود با فرمت JPEG 2000، در صورت نیاز می‌توانید آن‌ها را به گوشی هوشمند خود انتقال دهید (به عنوان مثال، اگر می‌خواهید آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید). اگر صاحب محصولات اپل هستید، استفاده از AirDrop برای انتقال فایل بین آیفون و مک بهترین گزینه برای کارایی بیشتر و به حداقل رساندن فشرده‌سازی است.

اگر از AirDrop استفاده نمی‌کنید، می‌توانید چندین روش سریع دیگر برای انتقال فایل از رایانه به گوشی هوشمند را امتحان کنید. به عنوان مثال، استفاده از سرویس‌هایی مانند Dropbox و WeTransfer بسیار آسان است.

فایل‌های JPEG 2000 در سناریوهای مختلف عکاسی مفید هستند

JPEG 2000 یک فرمت فایل عکس است که اغلب ناشناخته است، اما اگر بخواهید تصاویر زیبایی را با بالاترین وضوح ممکن به اشتراک بگذارید، می‌تواند فوق العاده مفید باشد. این فرمت به اندازه JPEG‌های معمولی نیازی به فشرده‌سازی ندارد و می‌توانید از آن‌ها به صورت چاپی و آنلاین استفاده کنید.

اگر چه فایل‌های JPEG 2000 اغلب بسیار بزرگتر از همتایان JPEG خود هستند، اما این حجم بالا ارزشمند است و در عوض کیفیت بسیار خوبی را تحویل می‌گیرید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین