با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
چگونه می‌توانیم در گوشی اندرویدی فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشیم؟
عکس : چگونه می‌توانیم در گوشی اندرویدی فضای ذخیره‌سازی بیشتری داشته باشیم؟

این روزها به واسطه افزایش کیفیت و حجم عکس‌ها، فیلم‌ها، برنامه‌ها و بازی‌ها، فضای ذخیره‌سازی گوشی‌های اندرویدی اغلب سریع‌تر از حد انتظار پر می‌شود. با اینکه حافظه داخلی یک گوشی اندرویدی مقداری ثابت است و نمی‌توان آن را ارتقاء داد، اما با این حال راه‌های مختلفی وجود دارد که به وسیله آن‌ها می‌توانید فضای ذخیره‌سازی بیشتری را برای فایل‌ها، محتوای رسانه‌ای یا حتی در برخی موارد برنامه‌های خود در اختیار داشته باشید.

در ادامه این مقاله از دیجی رو قصد داریم شما را با شیوه‌های مختلف افزایش فضای ذخیره‌سازی در گوشی‌های اندرویدی آشنا کنیم تا بتوانید مدیریت بهتری روی گوشی خود داشته و از حافظه داخلی آن به شکل مناسب‌تری استفاده کنید. پس با ما همراه باشید.

از کارت حافظه میکرو اس دی کنید

کارت حافظه میکرو اس دی

اگر متوجه شدید که فضای ذخیره‌سازی داخلی گوشی اندرویدی شما کم شده و رو به پایان است، یک راه حل آسان و راحت استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی است. در صورتی که گوشی شما از کارت حافظه پشتیبانی می‌کند و شیار مربوطه را دارد، می‌توانید از این روش برای افزایش فضای ذخیره‌سازی استفاده کنید. کارت میکرو اس دی یک کارت حافظه فلش کوچک است که می‌توان آن را در گوشی قرار داد و فضای اضافی (تا 1 ترابایت) برای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی و اسناد در اختیار داشت. حتی می‌توانید برنامه‌های خود را نیز به کارت اس دی منتقل کنید و مستقیماً از روی آن اجرا کنید.

می‌توانید نحوه استفاده از کارت حافظه میکرو اس دی را متناسب با نیاز خود تغییر دهید. به عنوان مثال، می‌توانید آن را به عنوان مکان پیش‌فرض برای فایل‌های رسانه‌ای خود، مانند عکس‌ها و ویدیوها، تنظیم کنید، و مطمئن شوید عکس‌ها و فیلم‌هایی که می‌گیرید به جای حافظه داخلی، به طور خودکار در کارت حافظه ذخیره می‌شوند. علاوه بر این، می‌توانید فایل‌های فعلی خود را نیز از حافظه داخلی به کارت میکرو اس دی منتقل کنید، فضای ارزشمند داخلی گوشی را آزاد کنید و عملکرد کلی دستگاه را نیز به همین واسطه بهبود ببخشید.

متأسفانه، علیرغم اینکه این ویژگی بسیار مفید و مورد درخواست کاربران است، اکثر گوشی‌های اندرویدی دیگر دارای شیار کارت میکرو اس دی را در روی خود ندارند و سازنده‌ها این ویژگی کاربردی را حذف کرده‌اند! بنابراین، اگر گوشی شما هم جزو آن دسته از دستگاه‌هایی که فاقد شیار کارت میکرو اس دی هستند، روش‌های جایگزین دیگری را که در ادامه توضیح خواهیم دادید بررسی کرده و بهترین و مناسب‌ترین روش را برای خود انتخاب کنید.

از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید

<strong>فضای ذخیره‌سازی</strong> ابری

سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری راه‌حلی عالی برای آزاد کردن فضای داخلی گوشی اندرویدی شما هستند، به خصوص اگر دستگاه شما دارای شیار کارت میکرو اس دی نباشد، فضای ابری بسیار کمک کننده خواهد بود. این روزها سرویس‌های ابری مشهور و محبوبی مانند گوگل درایو، گوگل فوتوز و مایکروسافت وان‌درایو وجود دارند که به سهولت و رایگان می‌توانید در آن‌ها ثبت نام کرده و از امکانات‌شان بهره‌مند شوید. این سرویس‌ها اپ‌های ویژه خود را برای سیستم عامل اندروید تهیه و تدارک دیده‌اند تا کار برای شما بسیار راحت‌تر باشد.

به جای ذخیره عکس‌ها، فیلم‌ها، موسیقی، فایل‌های صوتی و اسناد در حافظه داخلی گوشی خود، می‌توانید آن‌ها را در فضای ابری آپلود کنید. این کار فضای داخلی گوشی شما را آزاد می‌کند و در عین حال به شما امکان می‌دهد هر زمان که به فایل‌هایتان نیاز داشتید از هر دستگاهی که به اینترنت متصل است، به آن‌ها دسترسی داشته و یا آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. همچنین، اکثر فضاهای ابری این قابلیت را نیز دارند که فایل‌های رسانه‌ای ذخیره شده را به صورت مستقیم پخش کرده و نیازی به دانلود کردن آن‌ها نداشته باشید.

حتماً به یاد داشته باشید که فضای ذخیره‌سازی ابری خود را به صورت دوره‌ای مرور و مدیریت کرده، فایل‌های غیر ضروری یا قدیمی را حذف کنید تا فضا را بهینه کرده و از پر شدن بیش از حد اکانت خود جلوگیری کنید.

از یک حافظه USB-C استفاده کنید

حافظه USB-C

اگر گوشی شما شیار کارت میکرو اس دی ندارد، یکی دیگر از گزینه‌های فیزیکی برای افزایش فضای ذخیره‌سازی گوشی اندرویدی، اتصال یک حافظه ذخیره‌سازی خارجی به گوشی و انتقال تمام داده‌های مهم مانند عکس‌ها، فیلم‌ها و اسناد به آن است.

ساده‌ترین گزینه برای انجام این کار این است که یک حافظه USB-C تهیه کنید و آن را به گوشی خود وصل کنید. در صورتی که گوشی شما از USB OTG پشتیبانی کند (که اکثر گوشی‌های مدرن امروزی از آن پشتیبانی می‌کنند) به سادگی می‌توانید حافظه USB-C را به پورت شارژ آن متصل کرده و از طریق برنامه مدیریت فایل به محتویات آن دسترسی داشته باشید.

از آنجا، می‌توانید به راحتی فایل‌ها را بین حافظه داخلی گوشی و فلش USB-C متصل شده کپی یا جابه‌جا کنید، یا می‌توانید فایل‌های صوتی یا ویدیوی را مستقیماً از آن پخش کنید.

اگر دستگاه قدیمی‌تری دارید که فاقد درگاه USB-C است، توصیه می‌کنیم یک کابل یا مبدل USB OTG تهیه کنید. کابل‌های USB OTG به شما امکان می‌دهند درایوهای فلش USB معمولی و هارد دیسک‌های اکسترنال را مستقیماً به گوشی اندرویدی خود که از OTG پشتیبانی می‌کند متصل کنید.

نکته: پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید و استفاده از یک حافظه اکسترنال، برنامه USB OTG Checker را روی گوشی خود نصب کرده و با استفاده از آن مطمئن شوید که گوشی شما از قابلیت USB OTG پشتیبانی می‌کند.

به سراغ یک گوشی با حافظه داخلی بیشتر بروید

<strong>گوشی اندرویدی</strong>

اگر گوشی اندرویدی شما حافظه داخلی محدودی دارد و مکرراً فضای خالی آن پر و تمام می‌شود، شاید وقت آن رسیده باشد که گوشی خود را تعویض کرده و به سراغ مدلی با حافظه داخلی بیشتر بروید. بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند پیکربندی‌های مختلفی از گوشی‌های پرچمدار خود را ارائه می‌دهند که در ویژگی‌ها و قابلیت‌ها کاملاً یکسان هستند و تنها حجم فضای ذخیره‌سازی داخلی آن‌ها (و حافظه رم) با هم فرق می‌کند. به عنوان مثال، گلکسی اس 23 اولترا در چهار پیکربندی عرضه می‌شود: 128 گیگابایت، 256 گیگابایت، 512 گیگابایت و 1 ترابایت.

با ارتقاء به یک گوشی هوشمند با ظرفیت داخلی بیشتر، می‌توانید خیال خود را از بابت فضای ذخیره‌سازی تا حدود زیادی راحت کرده و همه فایل‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های خود بدون دردسر نصب کرده و مورد استفاده قرار دهید. البته، کماکان بهتر است برخی ملاحظات را در زمینه استفاده بهینه از حافظه داخلی در نظر داشته باشید تا خیلی سریع با مشکل کمبود فضا روبرو نشوید. زیرا هر قدر هم حافظه داخلی گوشی بزرگ باشد، باز هم محدود است و در صورتی که درست از آن استفاده نکنید، به مرور زمان پر خواهد شد.

آزاد کردن بخشی از فضای اشغال شده

آزاد کردن فضای اشغال شده اندروید

علاوه بر گزینه‌های بالا، می‌توانید با حذف فایل‌های غیرضروری، حذف برنامه‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید و همچنین پاک کردن داده‌های حافظه پنهان (کش)، بخشی از فضای اشغال شده را در گوشی اندرویدی خود آزاد کنید.

اکثر گوشی‌های اندرویدی دارای یک ویژگی داخلی در بخش تنظیمات خود هستند که به شما کمک می‌کند حافظه داخلی را مدیریت کرده و به طور خودکار فایل‌های غیرضروری را حذف کنید. استفاده از این ابزار عملکرد دستگاه شما را بهبود می‌بخشد و به شما امکان می‌دهد با محدودیت‌های ذخیره‌سازی کمتری مواجه شده و محتوای بیشتر و مفیدتری را در حافظه داخلی گوشی خود ذخیره کنید.

فضای ذخیره‌سازی بیشتر برای گوشی اندرویدی

در حالی که افزایش حافظه داخلی ممکن است امکان‌پذیر نباشد، چندین راه حل عملی در دسترس است تا به کمک آن‌ها بتوانید فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در گوشی اندرویدی خود در اختیار داشته و کمتر با مشکل کمبود حافظه روبرو شوید. کارت‌های میکرو اس دی و دستگاه‌های USB OTG راه‌حل‌های ذخیره‌سازی اکسترنال مناسبی هستند که البته بسته به میزان فضایی که در اختیار شما می‌گذارند، ممکن است هزینه‌بر باشند.

مقرون به صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین راه حل برای به دست آوردن فضای ذخیره‌سازی بیشتر در گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، استفاده از فضای ابری است، چرا که اغلب سرویس‌های ابری حجم قابل توجهی را به صورت رایگان در اختیارتان می‌گذارند و بنابراین نیازی به پرداخت هزینه ندارید. البته، ایراد استفاده از فضای ابری هم این است که برای دسترسی به فایل‌های خود حتماً باید به اینترنت متصل باشید.

به هر حال، هر روشی را که انتخاب می‌کنید، به یاد داشته باشید که مدیریت فضای ذخیره‌سازی بسیار مهم است و باید به صورت دوره‌ای فایل‌های غیرضروری را حذف کنید تا بتوانید بهترین استفاده را از گوشی خود داشته باشید.

نظر شما در مورد راه‌کارهای ارائه شده در این مقاله چیست؟ آیا شما روش بهتری و کارآمدتری می‌شناسید؟ خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را از طریق بخش کامنت‌ها در زیر همین مطلب با ما و دیگر خوانندگان دیجی رو در میان بگذارید.

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین