با شات ایکس همیشه در فناوری بروز باشید
مشخصات لپ‌ تاپ 15 اینچی MSI مدرن B13M - نقد و بررسی
عکس : لپ‌ تاپ MSI مدرن B13M

اگر به دنبال خرید یک لپ‌تاپ برای کارهای روزانه هستید، با نقد و بررسی مدل 15 اینچی ام‌اس‌آی مدرن B13M همراه ما باشید.

اگر به دنبال خرید لپ‌تاپ هستید به طور قطع مدل‌های برند MSI را نیز مد نظر خواهید داشت. ام‌اس‌آی یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین برندهای تولید لپ‌تاپ در جهان است که در اکثر رده‌های قیمتی محصولات بسیار خوبی را روانه بازار کرده و خریداران می‌توانند برای خرید، سری به مدل‌های MSI بزنند.

شاید ما MSI را بیشتر به لپ‌تاپ‌های گیمینگ و قدرتمند بشناسیم اما همانطور که گفته شد، تنوع محصولی این برند بیش از این حرف‌هاست و اگر به دنبال لپ‌تاپی سبک و دانشجویی، یا یک لپ‌تاپ برای کارهای اداری خود هستید نیز می‌توانید از میان مدل‌های ام‌اس‌آی یکی را انتخاب کنید.

ما در آی‌تی‌رسان بر خلاف سنت همیشگی که لپ‌تاپ‌های گیمینگ MSI را مورد نقد و بررسی قرار می‌‌دادیم، این بار به سراغ یک لپ‌تاپ مناسب برای استفاده روزمره از این برند رفته‌ایم.

لپ‌تاپ 15 اینچی MSI مدرن B13M از محصولات جدید شرکت ام‌اس‌آی است که برای استفاده روزمره ساخته شده و هدف اصلی آن دانشجویان، کارمندان و کاربران عادی است.

این لپ‌تاپ به دفتر آی‌تی‌‎رسان آمد و  ما بخش‌های مختلف آن را مورد نقد و بررسی قرار دادیم.

به این ترتیب اگر به دنبال یک لپ‌تاپی هستید که قدرت سخت افزاری خوبی داشته باشد، از طراحی خوبی بهره ببرد و تمام کارهای روزانه شما را انجام دهد، تا پایان این نقد و بررسی همراه ما باشید:

لپ‌تاپ 15 اینچی MSI مدرن B13M

ابعاد

 35.9 در 24.1 در 1.9 سانتی‌متر

وزن

 1.7 کیلوگرم

صفحه نمایش

 صفحه IPS lEVEL با اندازه 15.6 اینچ، رزولوشن 1920 در 1080 و 60 هرتز

پردازنده (CPU)

 Intel Core i7-1355U

گرافیک (GPU)

اینتل Iris Xe

حافظه اصلی

 512 GB از نوع NVMe PCIe 3

رم

 16 گیگابایت DDR4

سیستم عامل

 ویندوز 11

وبکم

 HD 720P

باتری

 39.3 وات‌ساعت با شارژر 65 واتی

آنباکس لپ‌تاپ 15 اینچی MSI مدرن B13M

لپ‌تاپ جدید MSI جعبه‌ای نه‌چندان بزرگ ولی مستحکم دارد. درون جعبه، سورپرایز ویژه‌ای در انتظار شما نیست. با باز کردن جعبه ابتدا خود لپ‌تاپ مدرن B13M را خواهید دید، زیر آن برگه‌های راهنما و کارت گارانتی لپ‌تاپ دیده می‌شود. در کنار بخش اصلی یک بخش باریک دیده می‌شود که از جعبه اصلی جدا شده، این بخش جای شارژر لپ‌تاپ است.

این شارژر دارای آداپتور 65 واتی است که سیمی حدودا 150 سانتی‌متری دارد و برای استفاده عادی مناسب است. در جعبه مورد اضافی دیگری نیست و خود جعبه و وسایل داخل آن کاملا استاندارد هستند.

طراحی و استحکام

در بررسی لپ‌تاپ گیمینگ 15 اینچی MSI کاتانا B13V اعلام کردیم که این لپ‌تاپ از یک طراحی محافظه‌کارانه بهره می‌برد. همین نظر را می‌توان در مورد لپ‌تاپ مدرن B13M نیز به کار برد. طراحی این لپ‌تاپ کاملا استاندارد و معمولی است. البته شاید بخش‌هایی از طراحی این لپ‌تاپ نظر شما را جلب کند ولی در حالت کلی، با یک طراحی رایج طرف هستیم.

اما MSI در سایت خود خیلی از طراحی این لپ‌تاپ تمجید کرده و القابی مانند باریک یا شکیل را به آن داد ولی واقعا طراحی لپ‌تاپ آنقدر درخشان نیست و شما با یک طراحی ساده، زیبا، در عین حال مستحکم با رنگی جذاب طرف هستید.

در مورد باریک بودن خیلی با سایت MSI هم نظر نیستیم ولی می‌توان به این لپ‌تاپ با ارفاق لقب شکیل داد، هر چند طراحی‌های به مراتب زیبا‌تر و شکیل‌تر از این محصول را می‌توان در بازار پیدا کرد.

البته این لپ‌تاپ برنده جایزه Red Dot Design Award و Good Design Award نیز شده است.

در نگاه اولیه با یک لپ‌تاپ پلاستیکی ولی مستحکم با رنگ استار بلو که به‌نوعی مشابه رنگ آبی نفتی است و جذابیت بسیاری دارد، مواجه هستیم، این لپ‌تاپ در رنگ مشکی هم تولید شده است.

بر روی لپ‌تاپ نام MSI با استایلی خاص و با رنگ جیوه‌ای مانند آینه مشخص است. وقتی در لپ‌تاپ را باز می‌کنید، نمایشگر، حاشیه نسبتا باریک دور آن، کیبورد، ترک‌پد و بدنه اصلی لپ‌تاپ را مشاهده می‌کنید.

نمایشگر از سمت راست و چپ حاشیه باریکی دارد ولی بالا و پایین آن ضخیم است و زیر نمایشگر نیز مجددا نام MSI دیده می‌شود. در بالای نمایشگر نیز دوربین وبکم و میکروفن قرار دارد. همچنین دور نمایشگر رنگ مشکی دارد و نسبت به بدنه متفاوت است.

لپ تاپ مدرن B13M

کیبورد تقریبا کل عرض بدنه پایینی لپ‌تاپ را پوشانده و ابعاد بزرگی دارد.

در زیر لپ‌تاپ رده‌هایی وجود دارد که محل خروج هوا و به نوعی فن لپ‌تاپ است. در سمت چپ و راست لپ‌تاپ هم درگاه‌ها دیده می‌شوند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

بدنه لپ‌تاپ سفت است و با وجود جنس پلاستیکی، کیفیت کلی لپ‌تاپ پایین نیست، رنگ استار بلو جذابیت خاصی دارد ولی بدنه به شدت لکه‌پذیر است و گرد و خاک هم زیبایی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

تمیز کردن لپ‌تاپ خیلی آسان نیست زیرا لک انگشتی که بر روی آن مانده به راحتی پاک نمی‌شود، همچنین بعد از یک دقیقه باز مشاهده می‌کنید که گرد و خاک در بخش‌های مختلف لپ‌تاپ نشسته است.

وزن و ابعاد

این لپ‌تاپ 359 میلی‌متر‌ طول، 241 میلی‌متر عرض و 19.9 میلی‌متر ضخامت دارد. نکته قابل توجه آن است که ضخامت نیمه بالایی لپ‌تاپ که نمایشگر در آن قرار دارد بیشتر از دیگر لپ‌تاپ‌های معمول بازار است و با باز و بسته کردن لپ‌تاپ متوجه این ضخامت خواهید شد.

همچنین وزن نیمه بالایی لپ‌تاپ که همان قسمت نمایشگر می‌شود کمی بیشتر از لپ‌تاپ‌های دیگر در این سبک است که در هنگام استفاده جلب توجه می‌کند.

لپ‌تاپ مدرن B13M شرکت ام‌اس‌آی یک کیلو و 700 گرم وزن دارد، طبیعتا لپ‌تاپی که به طراحی باریک شناخته می‌شود باید باریک‌تر و سبک‌تر باشد ولی در این مدل اینگونه نیست. البته وزن لپ‌تاپ بالا نیست ولی جزو لپ‌تاپ‌های سبک بازار هم شناخته نمی‌شود. معمولا به لپ‌تاپ‌های 1.5 کیلویی، 1.3 کیلویی یا یک کیلویی برچسب لپ‌تاپ سبک زده می‌شود.

لولا

لولا کیفیت خوبی دارد و لپ‌تاپ در هر زاویه‌ای می‌ایستند. لپ‌تاپ را می‌توانید تا 180 درجه نیز باز کنید و لولا می‌تواند نمایشگر را بدون مشکل در زاویه‌های مختلف نگه دارد.

حتی می‌توان گفت لولای لپ‌تاپ کمی سفت است و گاهی اوقات هنگام کار کردن با لپ‌تاپ و باز و بسته کردن، بدنه لپ‌تاپ نیز بلند می‌شود که بعضا اذیت کننده است. البته این موضوع می‌تواند به وزن بالای بخش نمایشگر نیز مربوط شود.

در لبه پایین نیمه بالایی یک نوار فومی سفت یا پلاستیکی دیده می‌شود که زمانی که لپ‌تاپ را بیش از 90 درجه باز می‌کنید، این قسمت به زیر لولا رفته و باعث می‌شود لپ‌تاپ یک شیب ملایم پیدا کند.

درواقع با این اتفاق قسمت زیر نمایشگر کمی بالا می‌آید که باعث می‌شود لپ‌تاپ یک شیب ارگونومی برای استفاده راحت‌تر از کیبورد و عبور هوا از زیر لپ‌تاپ داشته باشد.

ارتفاع این برآمدگی زیاد نیست و شاید به یک سانت‌ هم نمی‌رسد ولی این شیب حس خوبی برای استفاده دارد و دست راحت‌تر بر روی کیبورد قرار می‌گیرد.

اما نمی‌دانیم این قسمت پلاستیکی چقدر دوام دارد و با باز و بسته کردن متعدد لپ‌تاپ در طولانی مدت آیا بدون تغییر شکل در سر جای خود باقی می‌ماند یا اینکه برجستگی آن ساییده یا کنده می‌شود؟

درگاه‌ها

در لبه سمت راست لپ‌تاپ دو درگاه USB 2.0 تایپ A در کنار یک ورودی میکرو SD کارت دیده می‌شود. ورودی میکرو SD کارایی بسیاری دارد و قابلیت اتصال مستقیم کارت حافظه به لپ‌تاپ را برای شما فراهم می‌سازد.

در لبه سمت چپ ورودی صدا، درگاه USB 3.2 نسل 2 تایپ C با قابلیت شارژ، درگاه USB 3.2 نسل 2، درگاه HDMI و پورت پاور دیده می‌شود. البته این مدل از تاندربولت پشتیبانی نمی‌کند و بنابراین نمی‌توانید مثلا کارت گرافیک اکسترنال به آن اضافه کنید.

در مجموع از لحاظ درگاه‌ها امتیاز خوبی به لپ‌تاپ MSI مدرن B13M می‌دهیم و ورودی‌های متعددی برای این مدل درنظر گرفته شده است، ورودی‌های متعدد می‌تواند نیاز تمامی کاربران را بر طرف سازد.

به طور کلی نمی‌توانیم بگوییم که طراحی لپ‌تاپ مدرن B13M خوب نیست یا جذابیت لازم را ندارد. این لپ‌تاپ در عین سادگی، زیباست و رنگ جذابی دارد. بدنه پلاستیکی و مستحکم است و مشخصا به آسانی آسیب نمی‌بیند. برای اطمینان از دوام این محصول باید بدانید که MSI استاندارد نظامی MIL-STD-810G را برای این لپ‌تاپ گرفته که نشان دهنده دوام بدنه و اجزای مختلف آن است.

این مدل نسبت به میانگین لپ‌تاپ‌های بازار سبک‌تر و ظریف‌تر است اما در دسته لپ‌تاپ‌های سبک‌وزن قرار نمی‌گیرد.

کیبورد و ترک‌پد

لپ‌تاپ مدرن B13M شرکت MSI کیبورد بسیار خوبی دارد. دکمه‌ها کاملا پهن و با فاصله مناسب از یکدیگر طراحی‌ ‌شده‌اند و عرض کیبورد تقریبا 90 درصد پهنای بدنه لپ‌تاپ را پوشانده است. ارتفاع دکمه‌های کیبورد نیز مناسب است و هنگام تایپ‌های طولانی دست شما خسته نمی‌شود.

البته اگر قصد دارید یک مقاله طولانی یا پایان‌نامه خود را تهیه کنید، بهتر است سراغ یک کیبورد استانداردتر بروید ولی در حالت عادی برای کارهای روزمره مشکلی با این کیبورد نخواهید داشت.

هنگام کار کردن نور سفید ملایمی از زیر دکمه‌های کیبورد نمایان می‌شود که نوشته روی دکمه و محل قرار گیری آن را به خوبی مشخص می‌کند تا در تاریکی و نور کم نیز مشکلی برای کارکردن با آن نداشته باشید. این نور در سه حالت تنظیم می‌شود و همچنین می‌توانید آن را خاموش کنید.

لپ تاپ مدرن B13M

به طور کلی دکمه‌ها خیلی نرم و مناسب هستند، هنگام کار صدای کلیک مانند بسیار کمی از هر دکمه شنیده می‌شود که حس جذابی دارد.

هر دکمه 1.5 میلی‌متر ارتفاع دارد که اندازه بسیار مناسبی برای کارهای روزانه و تایپ‌های نسبتا طولانی است. ارتفاع کم باعث می‌شود هم فشار مورد نیاز به هر دکمه کمتر شود و هم کلیدها صدای ملایمی داشته باشند که نه زیادی بلند است و نه کاملا بی‌صدا.

در سمت راست کیبورد بخش نام لاک قرار دارد، البته دکمه‌های این بخش کمی کوچک‌تر طراحی شده‌اند ولی وجود این بخش برای افرادی که به استفاده از آن عادت دارند، یک غنیمت است. دکمه‌های کوچک‌تر هم مشکل بزرگی نیستند و با چند بار استفاده به آن‌ها عادت می‌کنید. ضمن این که در کنار آن‌ها دکمه اینتر هم قرار داده شده که اندازه آن کمی کوچک‌تر است و طراحی آن به جای مدل متداول عمودی، افقی در کنار دکمه جهت‌نمای سمت راست کیبورد است.

مشکل دکمه‌های کوچک برای سری دکمه‌های F بالای کیبورد نیز صدق می‌کنند که در ابتدا کمی آزاردهنده است. به طور کلی دکمه‌های اصلی کیبورد طراحی بسیار خوبی دارند، ولی بقیه دکمه‌ها مانند دکمه‌های سری F کمی کوچک‌تر یا شاید کمی بزرگ‌تر از حد استاندارد باشند.

به‌عنوان مثال دکمه کنترل سمت چپ بزرگ‌تر از حالت عادی است و گاها با شیفت سمت چپ اشتباه می‌شود. همچنین عادت داریم دکمه FN سمت چپ اسپیس باشد ولی در این مدل سمت راست قرار دارد. احساس می‌کنیم با کمی طراحی بهینه‌تر می‌شد این موارد را اصلاح کرد و حتی دکمه‌های نام‌پد را در ابعاد بزرگ‌تر قرار داد.

دکمه پاور یا روشن و خاموش هم در بخش بالایی سمت راست کیبورد قرار داشته و طراحی یک‌پارچه با کیبورد دارد.

ترک‌پد هم ابعاد بسیار خوبی دارد و هم کیفیت بالایی. به‌نظر نمی‌رسد ترک‌پد شیشه‌ای باشد ولی حس کار کردن با آن خوب است و از عملکردهای مختلف پشتیبانی می‌کند که برای استفاده عادی از لپ‌تاپ شما را از ماوس بی‌نیاز می‌سازد.

دکمه کلیک راست و چپ هم به خوبی در سمت راست و چپ ترک‌پد طراحی شده که کار کردن با آن حسی خوبی دارد. به طور کلی ترک‌پد راضی کننده است.

نکته بعدی محل قرارگیری ترک‌پد و کیبورد است که نمی‌توان ایرادی به آن گرفت. فاصله کیبورد نسبت به لبه پایینی کیبورد مناسب است و دست به خوبی بر روی صفحه بدنه لپ‌تاپ قرار می‌گیرد و اذیت نمی‌شود.

موقع استفاده از کیبورد فضای زیادی برای استراحت دست وجود دارد که باعث می‌شود دست شما خسته نشود.

همچنین ترک‌پد نیز ابعاد و جایگاه خوبی دارد و با توجه به شیب ملایم لپ‌تاپ در هنگام استفاده، می‌توان حس کار کردن با کیبورد و ترک‌پد را جزو نکات مثبت لپ‌تاپ مدرن B13M عنوان کرد.

صفحه نمایش مدرن B13M

همانطور که از نام لپ‌تاپ مدرن 15 B13M مشخص است، این لپ‌تاپ مانند اکثر مدل‌های رقیبش نمایشگر 15 اینچی دارد. البته ابعاد دقیق نمایشگر 15.6 اینچ است که با رزولوشن فول‌اچ‌دی (1920 در 1080) و رفرش‌ریت 60 هرتز می‌توانید از آن استفاده کنید.

همانطور که مشخصات نمایشگر لپ‌تاپ بازگو می‌کنند، با یک نمایشگر عادی ولی با کیفیت طرف هستیم. این نمایشگر با پنل IPS-LEVEL تولید شده که احتمالا تجربه کار با آن را داشته باشید.

صفحه نمایش برای انجام کارهای عادی روزانه مناسب است. حداقل و حداکثر نور نمایشگر قابل قبول است، حداکثر روشنایی مناسب است و در فضای تاریک به خوبی می‌توانید با لپ‌تاپ کار کنید.

البته حداکثر روشنایی آن خیلی زیاد نیست ولی تا زمانی که درون اتاق از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید و زیر تابش نور خورشید نیستید یا نور از پنجره اتاق به لپ‌تاپ نمی‌تابد، مشکلی برای کار نخواهید داشت.

لپ تاپ مدرن B13M

با این صفحه نمایش در زاویه‌های مختلف می‌توان کار کرد، نور و رنگ‌ها تقریبا در یک بازه 90 درجه از سمت راست به چپ صفحه نمایش مناسب هستند ولی پس از آن صفحه را با نور کمتر و دقت‌ رنگ‌های پایین‌تر مشاهده خواهید کرد.

نمایش رنگ مشکی در این مدل خیلی عمیق نیست ولی قابل قبول است، همچنین رنگ‌ها زنده و شاداب به نمایش در می‌آیند.

نکته خیلی خاصی در مورد این نمایشگر نمی‌توان گفت، عملکرد صفحه نمایش در حالات مختلف قابل قبول است ولی طبیعتا کسانی که به دنبال پوشش فضای رنگی بالا هستند نباید به سراغ این لپ‌تاپ بیایند. این مدل برای کارهای روزمره مناسب است نه گیم و ادیت گرافیکی.

بر روی این نمایشگر روکش مات استفاده شده تا انعکاس نور در محیط کاهش پیدا کند و هنگام کار کردن کمتر با رفلکس نور و محیط مواجه شوید.

این مشکل به ویژه در زمانی که تصویر پس زمینه مشکی است یا در حال تماشای فیلمی با صحنه‌هایی در تاریکی هستید، می‌تواند اذیت کننده باشد ولی در هنگام کار با لپ‌تاپ مدرن B13M با چنین چالشی مواجه نشدیم.

در مورد نمایشگر می‌توان از واژه معمولی استفاده کرد. درواقع به نوع استفاده شما بستگی دارد، اگر برای کارهای عادی روزانه و انجام پروژه‌های درسی و کاری این مدل را می‌خواهید، احتمالا با نمایشگر آن به مشکل نخورید، برای دیدن فیلم و سریال می‌توان گزینه‌های دیگر را مد نظر داشت ولی این مدل هم کار شما را راه می‌اندازد. ولی برای انجام کارهای گرافیکی همچون ادیت عکس و طراحی، لپ‌تاپ‌ مدرن 15 B13M را پیشنهاد نمی‌کنیم.

وبکم

همانطور که در بخش طراحی گفتیم، وبکم در بالای نمایشگر قرار گرفته و در کنار آن میکروفن هم قابل مشاهده است. این دوربین می‌تواند در ارتباط‌های ویدیویی تصاویر شما را با کیفیت 720 منتقل کند. کیفیت این تصاویر برای لپ‌تاپی دراین رده مناسب است و شما با مشکل خاصی مواجه نمی‌شوید.

همچنین میکروفن‌ها نیز صدا را با بلندی مناسب انتقال می‌دهند و به طور کلی با این لپ‌تاپ می‌توانید تجربه ارتباط ویدیویی مناسبی داشته باشید.

سخت‌افزار لپ‌تاپ مدرن B13M

لپ‌تاپ مدرن B13M در بخش سخت‌‌افزار حرف‌هایی برای گفتن دارد و البته در برخی از بخش‌ها ضعف‌هایی هم دیده می‌شود. MSI در این مدل از جدیدترین نسل پردازنده‌های اینتل استفاده کرده که بتواند قدرت پردازشی بالایی را برای مدرن B13M فراهم سازد و از همین نظر هم موفق بوده است.

تراشه پردازشی

تراشه نسل 13 اینتل با نام Core i7-1355U مصرف بهینه‌ای دارد و برای استفاده در لپ‌تاپ‌ها فوق‌العاده است. از طرفی با وجود 10 هسته پردازشی می‌تواند از پس کارهای روزمره به خوبی بر بیاید.

تراشه Core i7-1355U دارای دو هسته P و هشت هسته E است که دو هسته P از هایپر تردینگ پشتیبانی می‌کنند که در صورت ترکیب با هسته‌های E در مجموع 12 رشته را پشتیبانی می‌کنند. در این تکنولوژی به ازای هر هسته پردازشی دو Thread وجود دارد که به طور همزمان فعالیت می‌کنند و مجموع سرعت پردازشی سیستم را به شدت افزایش می‌دهند.

هسته‌های تراشه از 1.2 تا 5 گیگابایت قدرت پردازشی دارند که البته در حالت توربو ممکن است قدرت 5 گیگاهرتز را ارائه دهند.

تراشه گرافیکی

در کنار تراشه قدرتمند این لپ‌تاپ از تراشه گرافیکی اینتل Iris Xe استفاده شده تا جای خالی یک پردازنده گرافیکی قدرتمند در این مدل خالی باشد.

تراشه گرافیکی به صورت یکپارچه با تراشه پردازنده طراحی شده و قدرت اجرای بازی‌های روز را ندارد. این تراشه همچنین برای ادیت و کارهای گرافیکی نیز بهترین انتخاب نیست و صرفا برای استفاده روزانه مناسب است.

این تراشه که سال 2020 معرفی شد در همه پردازنده‌ها با سرعت کلاک پایه تضمینی 400 مگاهرتز کار می‌کند ولی بسته به قدرت پردازنده می‌تواند تا 1340 مگاهرتز را ارائه دهد.

لپ تاپ مدرن B13M

حال با توجه به تراشه لپ‌تاپ مدرن B13M باید انتظار قدرت بیش از 1000 مگاهرتزی را از این تراشه گرافیکی داشته باشیم.

با وجود این سخت افزار می‌توانید انواع نرم‌افزاری‌های مهندسی و گرافیکی نیمه سنگین را اجرا کنید ولی اگر قصد اجرای یک پروژه سنگین را دارید، احتمالا در برخی از بخش‌ها با مشکل مواجه می‌شوید.

گیمینگ

لپ‌تاپ مدرن B13M برای گیمینگ مناسب نیست و نمی‌تواند بازی‌های سنگین را اجرا کند ولی اگر بازی‌های سبک چند گیگابایتی دارید احتمالا برای اجرا با مشکل مواجه نخواهید شد.

لپ تاپ مدرن B13M

صرفا برای مقایسه باید گفت که قدرت تراشه گرافیکی اینتل Iris Xe با کارت گرافیک جی‌فورس MX350 مقایسه شده، به این ترتیب مجددا باید تاکید کرد که این لپ‌تاپ برای انجام بازی مناسب نیست. ما بازی هیلو اینفینیت را روی آن تست کردیم و در پایین‌ترین تنظیمات گرافیکی نیز لپ‌تاپ نتوانست به خوبی بازی را اجرا کند. وضعیت در حدی بود که صفحه نمایشگر کاملا سیاه شد و عملا چیزی لود نشده بود که بخواهید بازی کنید!

رم و حافظه

ام‌اس‌آی برای رم از 16 گیگابایت حافظه از نوع DDR4 استفاده کرده که ظرفیت بالایی دارد. طبیعتا در کارهای روزانه شما را اذیت نمی‌کند.

ما در هنگام استفاده از برنامه‌های مختلف با وجود 16 گیگابایت رم با مشکلی مواجه نشدیم. سرعت رم نیز برای انجام کارهای عادی و روزمره مناسب است.

حافظه اصلی 512 گیگابایتی از نوع NVMe PCIe نسل 3 یکی از نقاط قوت لپ‌تاپ 15 اینچی مدرن B13M است. این حافظه پرسرعت هم در تست‌های بنچمارک عملکرد خوبی دارد و هم در هنگام استفاده متوجه سرعت آن خواهید شد.

انتقال فایل‌های سنگین و اجرای برنامه‌‌های مختلف برای این لپ‌تاپ چالش خاصی نیست و خیالتان از بابت سرعت حافظه اصلی راحت باشد.

گرما و داغ شدن

در خصوص داغ شدن لپ‌تاپ باید گفت که سیستم خنک‌کنندگی خاصی بر روی این مدل وجود ندارد، طبیعتا در استفاده عادی هم صدای فن را نخواهید شنید ولی زمانی که فایل‌های حجیم چند ده گیگابایتی را منتقل می‌کنید، یا برنامه‌های سنگین را اجرا می‌کنید، پس از مدتی فن به صدا در می‌آید.

لپ تاپ مدرن B13M

در استفاده سنگین اگر به پشت لپ‌تاپ دست بزنید، بدنه داغ نمی‌شود و دما معمولی است، یکی از دلایل این موضوع برآمدگی لپ‌تاپ پس از باز شدن نمایشگر است که باعث می‌شود زیر لپ‌تاپ هوا در جریان باشد.

همچنن چند دریچه کوچک در لبه بالایی لپ‌تاپ قرار دارد که با باز شدن لولا مشخص می‌شوند و بخشی از حرارت داخل سیستم از این طریق به بیرون منتقل می‌شود.

به طور کلی در طراحی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی مدرن B13M اصل گردش هوا به خوبی مدیریت شده و در این بخش با مشکلی مواجه نمی‌شوید.

بنچمارک

در بخش بنچمارک سخت‌افزاری نتایج طبق انتظار است، با توجه به تمامی موارد گفته شده این لپ‌تاپ را مناسب کارهای سخت‌افزاری سنگین ولی نه کارهای گرافیکی و اجرای بازی می‌دانیم و نتایج بنچمارک هم همین موضوع را تایید می‌کنند.

در تست‌های انجام شده امتیاز بنچ‌مارک PCMARK10 عدد 5689 و بنچ‌مارک 3DMARK عدد 1528 را نشان می‌دهد.

نرم‌افزارهای اختصاصی

شما می‌توانید برنامه MSI Center را بر روی لپ‌تاپ خود نصب کنید و از ویژگی‌های آن بهره‌مند شوید. این برنامه قابلیت‌های عادی مانند مانیتور بخش‌های مختلف لپ‌تاپ و اجزای سخت‌افزاری را ارائه می‌دهد.

همچنین شما به تعدادی از قابلیت‌های مختلف مانند تغییر برخی از دکمه‌های کیبورد و کنترل درگاه‌های ورودی و خروجی دسترسی دارید.

این برنامه با کمک هوش مصنوعی رفتار کاربران را بررسی کرده و به طور خودکار لپ‌تاپ را برای استفاده کاربر بهینه می‌کند. به این ترتیب بدون نیاز به مدیریت دستی لپ‌تاپ و انتخاب ویژگی‌های مختلف، می‌توانید با استفاده از ویزگی‌های هوش مصنوعی MSI Center لپ‌تاپ خود را مدیریت کنید.

کیفیت صدا

در بخش زیرین لپ‌تاپ در سمت چپ و راست دو دریچه جداگانه و کاملا متفاوت از بخش خروجی هوا و فن دیده می‌شود که محل قرارگیری دو اسپیکر لپ‌تاپ است. دو اسپیکر 2 واتی در مجموع صدایی با قدرت 4 وات را تولید می‌کنند که می‌توان گفت بلندی و حجم صدا برای لپ‌تاپی روزمره کاملا مناسب است و حتی می‌توانید با آن برای اتاقی 30-40 متری موسیقی پخش کنید.

لپ تاپ مدرن B13M

خروجی صدای 24 بیتی و 192 کیلوهرتزی کاملا رضایت بخش است، صدا با بلندی خوب و شفافیت مناسبی پخش می‌شود، تفکیک اجزای موسیقی را در صدای بالا هم به خوبی می‌توانید متوجه شوید.

باتری

ام‌اس‌آی در این مدل از باتری 39.3 وات‌ ساعتی استفاده کرده که در حد خودش شارژدهی مناسبی دارد ولی برای لپ‌تاپی در این رده ظرفیت کمی محسوب می‌شود. همانطور که گفتیم مدرن B13M لپ‌تاپی خیلی سبک و ظریف محسوب نمی‌شود، به این ترتیب وجود باتری با ظرفیت 39 وات‌ ساعتی در چنین مدلی الزام خاصی نداشت، شاید اگر وزن لپ‌تاپ سبک‌تر بود، ظرفیت کم باتری توجیه می‌شد ولی در این مدل می‌شد از باتری با ظرفیت بهتری نیز استفاده کرد.

با این وجود باتری برای استفاده حداکثر 4 ساعت کارایی دارد. در استفاده عادی حدود 3 تا 4 ساعت می‌توانید از لپ‌تاپ بدون نیاز به شارژر استفاده کنید. اگر کمی استفاده شما بیشتر باشد، این زمان کمتر خواهد شد.

هنگامی که لپ‌تاپ را به طور کامل شارژ می‌کنید، خود ویندوز به شما اعلام می‌کند که این باتری تا 3.5 یا 4 ساعت دیگر شارژ دارد. در استفاده هم معمولا زمان کمتر این بازه اعلام شده است ولی مصرف باتری به نوع مصرف کاربر بستگی دارد.

زمان 3.5 تا 4.5 با وجود اتصال به وای‌فای، نمایشگر با حداکثر روشنایی و انجام کارهای روزانه محاسبه شده است.

با این وجود باتری این لپ‌تاپ صرفا برای کارهای دم دستی و ارائه‌های دانشگاهی و بیزینسی مناسب است و ظرفیت خیلی زیادی ندارد. اگر به شارژدهی بیشتر نیاز دارید، می‌توانید نسخه 53.8 وات ساعتی را خریداری کنید.

یک آداپتور شارژ 65 واتی همراه لپ‌تاپ است که ابعاد جمع و جوری دارد و طول سیم آن مناسب است. با این آداپتور می‌توانید لپ‌تاپ خود را حدودا در 2 ساعت شارژ کنید که با توجه به حجم باتری، زمان نسبتا بالایی محسوب می‌شود.

جمع‌بندی لپ‌تاپ ام‌اس‌آی مدرن B13M

لپ‌تاپ 15 اینچی مدرن B13M مدلی است که برای کاربران عمومی بازار لپ‌تاپ ساخته شده است. این لپ‌تاپ آقای خاص نیست و نباید هم باشد، زیرا به دنبال خاص و متفاوت بودن نیست. برعکس، ام‌اس‌آی تلاش کرده با یک طراحی متداول ولی جذاب، دستگاهی را تولید کند که برای بازه گسترده‌ای از کاربران متفاوت است.

خیلی رک می‌توانیم بگوییم این لپ‌تاپ صرفا برای افرادی که به دنبال انجام کارهای گرافیکی یا گیمینگ هستند، مناسب نیست ولی بقیه کاربران می‌توانند از آن استفاده کنند.

لپ‌تاپ مدرن B13M از یک طراحی صاف و ساده بدون نیاز به ویژگی‌های عجیب و شاید تست ویژگی‌های نوآورانه استفاده کرده است. این لپ‌تاپ همان طراحی را دارد که برای کاربران پذیرفته شده و امتحانش را پس داده است. بدنه یکدست پلاستیکی که البته استحکام بالایی دارد با رنگی جذاب و صیقلی در نگاه اول چشمان شما را می‌دزدد.

ولی زمانی که جای لکه‌های انگشت خود را بر روی بدنه لپ‌تاپ دیدید، کمی در ذوق شما خواهد خورد. بدنه زیاد کثیف می‌شود و لک زیادی بر روی آن می‌ماند بنابراین باید مدام آن را تمیز کنید. این مهم‌ترین انتقاد ما به طراحی  مدرن B13M محسوب می‌شود.

این لپ‌تاپ وزن و ابعادی مناسب دارد و کمی از لپ‌تاپ‌های متداول بازار سبک‌تر است ولی خیلی در دسته لپ‌تاپ‌های نازک و کم‌وزن قرار نمی‌گیرد. به ویژه ضخامت نیمه نمایشگر لپ‌تاپ کمی زیاد است که باعث شده وزن این بخش هم بالاتر از حالت نرمال باشد.

لولا کیفیت بسیار خوبی دارد و مستحکم است، تقریبا لپ‌تاپ را در هر زاویه‌ای می‌توانید نگه‌دارید و خیالتان از بابت لولا جمع باشد.

زیر بدنه نمایشگر یک برجستگی پلاستیکی مانند وجود دارد که با باز کردن لپ‌تاپ زیر دستگاه می‌رود و باعث می‌شود لپ‌تاپ کمی بالا بیاید و شیبی ملایم پیدا کند.

در مورد این قسمت به طور کامل در بخش طراحی توضیح دادیم ولی باید بگوییم که این چنین طراحی را پیش‌تر در لپ‌تاپ‌های دیگر دیده بودیم و به همین دلیل نمی‌توان آن را نوآوری خطاب کرد.

اما این اتفاق باعث شده تا جریان هوا زیر لپ‌تاپ در گردش باشد که از گرم شدن لپ‌تاپ جلوگیری می‌کند. همچنین باعث می‌شود دست شما راحت‌تر و بهتر روی کیبورد قرار بگیرد و این شیب در نوع استفاده شما از کیبورد و ترک‌پد تاثیر مثبتی می‌گذارد.

لپ‌تاپ مجموعه کاملی از درگاه‌های ورودی و خروجی را پشتیبانی می‌کند که از این نظر می‌تواند به تمامی نیازهای کاربران عمومی پاسخ دهد.

کیبورد و ترک‌پد کیفیت بسیار خوبی دارند و استفاده از آن‌ها لذت‌بخش است. کیبورد دکمه‌های پهن و نرمی دارد که در تایپ‌ طولانی مدت شما را خسته نمی‌کند، وجود دکمه‌های نام‌پد هم کاربرد بالایی دارد.

نمایشگر 15.6 اینچی کیفیت بسیار بالایی دارد که برای دیدن فیلم و سریال و انجام کارهای روزمره مناسب است. رنگ‌ها در این نمایشگر کاملا شفاف و شاداب هستند و روشنایی نور صفحه نمایش هم برای کار‌های اصطلاحا indoor مناسب است. البته اگر پنجره‌ای در اتاق دارید که نورش مستقیم به صفحه لپ‌تاپ شما می‌خورد، شاید با مشکل مواجه شوید.

استفاده از آخرین نسل پردازنده‌های اینتل در کنار گرافیک اینتل Iris Xe نشان می‌دهد که لپ‌تاپ مدرن B13M برای انجام تمام کارهای سنگین به جز اجرای برنامه‌های گرافیکی و بازی مناسب است. همانطور که گفتیم این لپ‌تاپ برای کاربران عمومی مناسب است و از این نظر می‌تواند به خوبی نیاز شما را برآورده کند.

16 گیگابایت رم و 512 گیگابایت حافظه پرسرعت از نوع NVMe PCIe نسل 3 شما را در هیچ بخشی لنگ نمی‌گذارد.

وبکم و میکروفون کیفیت مناسبی دارند. صدای استریو و با بلندی مناسب و عمق صدای قابل قبول نیز از دیگر ویژگی‌های این لپ‌تاپ به شمار می‌رود.

ام‌اس‌آی لپ‌تاپ مدرن B13M را در دو نسخه باتری 39 وات‌ساعتی و 53 وات‌ساعت روانه بازار کرده که نسخه 39 وات‌ساعتی آن در اختیار ما قرار داشت.

این مدل شارژدهی حدود 3.5 تا 4.5 ساعت دارد که برای استفاده معمولی مناسب است ولی به طور کلی باید ظرفیت باتری را کمتر از حد توقع بدانیم زیرا بسیاری از مدل‌های رقیب، با باتری‌هایی پرحجم‌تری روانه بازار شده‌اند.

نظر کلی ما در مورد لپ‌تاپ مدرن B13M مثبت است ولی قیمت آن کمی بالاست و رقبای این مدل با قیمت کمتری به فروش می‌رسند.

نقاط ضعف و قوت ام‌اس‌آی مدرن B13M

نقطه قوت

نقطه ضعف

طراحی استاندارد

بدنه مستحکم و دارای استاندارد نظامی

شیب لپ‌تاپ در هنگام استفاده

مانیتور خوب

کیبورد خوب و کار راه انداز

وبکم مناسب

بلندگوهای خوب

سخت افزار قدرتمند

بدنه مستعد جذب لک و گرد و غبار

فاقد کارت گرافیک مجزا

ظرفیت کم باتری

قیمت بالا

 

 

ارسال این خبر برای دوستان در شبکه های مجازی :
تلگرامواتساپایتاتوییترفیس بوکلینکدین