روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی، به میزان ارز بری تولید اتومبیلهای مونتاژی در کشور پرداخته است.
پس از توقف واردات خودرو در سال 1398، تنها راه عرضه خودروهای جدید به بازار کشور مونتاژ آنها بود. درنتیجه شاهد افزایش روزافزون تعداد خودروهای مونتاژی در صنایع خودروسازی کشور هستیم.
میزان داخلیسازی بسیاری از این خودروها 20 درصد و تنها تعداد اندکی از آنها داخلیسازی 50 درصدی دارند. به عبارت دیگر، 80 تا 50 درصد قطعات این خودروها از طریق منابع خارجی تأمین میشود. حال این پرسش پیش میآید که آیا تولید خودرو در کشور از نظر مصرف ارز بهصرفه است؟ آیا بهتر نیست بهجای مونتاژ خودروهای چینی در داخل، آنها را بهصورت کامل وارد کنیم و ارز کمتری در این مسیر صرف شود؟
ارز برای تولید خودرو مونتاژی بلی، واردات شاید!
روز گذشته «حمید امانی همدانی»، معاون سازمان برنامه و بودجه، در اظهاراتی جدید واردات خودرو را همانند رئیس خود زیر سؤال برد. او در جریان یک نشست خبری گفت: «تخصیص ارز به واردات خودرو در سال آینده براساس شرایط ارزی کشور خواهد بود.» درواقع واردات خودرو بهصورت بسیار محدود در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.
سختگیری بر موضوع واردات خودرو درحالی صورت میگیرد که تولید اتومبیلهای مونتاژی نیز به ارز قابلتوجهی نیاز دارد. تولید خودروهای سواری مونتاژی که بخش عمده آنها چینی هستند، طی سال اخیر بیش از 70 درصد رشد داشته است. به عبارت دیگر، منابع ارزی بسیاری در راه مونتاژ خودروهای چینی مصرف شدهاند؛ درحالیکه دولت میتوانست بهجای این تعداد خودرو چینی، اتومبیلهای ژاپنی و کرهای وارد کند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به میزان ارزبری تولید اتومبیلهای مونتاژی در کشور پرداخته است. میزان ارز مصرفی برای تولید هر اتومبیل براساس دادههای وزارت صمت محاسبه شدهاند. برای آنکه بدانیم میزان ارزبری هر خودرو مونتاژی چه میزان از قیمت آن را شامل میشود، بهای تقریبی خودروها در بازار جهانی را نیز برای مقایسه اضافه کردیم.
مقدار ارز مصرفشده برای تولید خودروهای مونتاژی:
خودرو | میزان ارز مصرفی بهازای هر دستگاه | قیمت خودرو در بازارهای جهانی |
هایما 7X | 19228 | 18780 الی 21670 دلار |
هایما 8S | 16865 | 11100 الی 17500 دلار |
لاماری ایما | 15470 | 24500 دلار |
فردا T5 | 15007 | 9720 الی 18890 دلار |
ریسپکت پرایم | 10000 | 9420 الی 13050 دلار |
تیگو 8 پرو | 9604 | 17360 الی 22230 دلار |
آریزو 5 | 5651 | 6940 الی 11930 دلار |
جک j4 | 5545 | 7350 الی 10690 دلار |
امویام X22 | 3293 | 6940 الی 8740 دلار |
همانگونه که در جدول فوق میبینید، برخی خودروهای مونتاژی میزان ارزبری بالایی دارند که میتوان آن را معادل قیمت دلاری خودرو در چین دانست. در سوی دیگر، مدیران خودرو و کرمان موتور که خودروسازان خصوصی مشهور کشور به شمار میآیند، از تأثیرات منحنی تجربه بهرهمند شدهاند و میزان ارزبری تولیدات خود را کاهش دادهاند. البته واضح است در شرایطی که ارز برای مونتاژ خودروهای رنگارنگ چینی در کشور وجود دارد، عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو به بهانههای مختلف مورد پذیرش افکار عمومی نخواهد بود.