پس از گذشت دو سال و اجرای کُند فرمان آزادسازی واردات خودرو، بالاخره خودروهای وارداتی در تعدادی محدود به جادهها و خیابانهای ایران رسیدهاند. مطابق انتظار کارشناسان و فعالان بازار خودرو، قیمت خودروهای وارداتی جدید با اختلاف قابلتوجهی نسبت به نرخ کارخانه در بازار آزاد ثبت شده است.
برای مثال، کیا سلتوس که بزرگترین کراساوور وارداتی برند کیا طی دور جدید واردات خودرو بهحساب میآید، با بهایی بیش از چهار میلیارد تومان در بازار آگهی شده است.
به عبارت دیگر، قیمت کیا سلتوس در بازار آزاد معادل دو برابر نرخ کارخانهای این خودرو است. این اختلاف قیمت با شدت کمتر در مورد دیگر خودروی کرهای، یعنی هیوندای الانترا نیز مشاهده میشود.
البته این اختلاف قابلتوجه در مورد تمامی خودروها وجود ندارد؛ خودروی زوتی DL5 که توسط پارس خودرو به بازار ایران عرضه شده است، مشتری چندانی ندارد. این مسئله باعث شده است که اختلاف قیمت این خودرو در بازار و کارخانه نسبت به دیگر خودروهای وارداتی چندان چشمگیر نباشد.
همچنین اختلاف قیمت بازار و کارخانه در مورد چانگان CS35 پلاس وارداتی سایپا نیز چندان چشمگیر نیست. این چهار مدل تنها خودروهایی هستند که تاکنون به مرحله شمارهگذاری و تحویل به مشتریان رسیدهاند.
جدول قیمت خودروهای وارداتی جدید و مقایسه اختلاف آنها با نرخ عرضهکننده:
خودرو | قیمت عرضهکننده | قیمت بازار | میزان اختلاف |
کیا سلتوس | 2,625,000,000 | 4,100,000,000 | 1,475,000,000 |
هیوندای الانترا | 2,200,000,000 | 3,450,000,000 | 1,250,000,000 |
چانگان CS35 پلاس | 1,274,413,000 | 1,450,000,000 | 175,587,000 |
زوتی DL5 | 1,059,966,000 | 1,270,000,000 | 210,034,000 |
واضح است که بهدلیل واردات کند و قطرهچکانی خودروهای جدید، تأثیر مسئله واردات بر بحث کنترل قیمتها بسیار ناچیز است. تا زمانی که تعداد گستردهای از خودروهای وارداتی محبوب نظیر هیوندای الانترا، هیوندای توسان، کیا K5 (کیا اپتیما) و کیا اسپورتیج وارد بازار نشوند، بهای اتومبیلهای خارجی کارکرده موجود در بازار کاهش نمییابد.
واردات خودروهای چینی نیز تأثیر خاصی بر قیمت سایر خودروها ندارد. درواقع این خودروها از دید مشتریان، رقیب سایر محصولات مونتاژی بهحساب میآیند و نمیتوانند با سایر محصولات خارجی رقابت کنند.