قیمت گواهی اسقاط خودرو های فرسوده طی چند سال اخیر و پس از ممنوعیت واردات خودرو، افزایش اندکی را تجربه کرده بود. این افزایش اندک نمیتوانست با تورم بازار خودرو رقابت کند، ازاینرو مالکان خودروهای فرسوده تمایلی به اسقاط خودرو و نوسازی آن نداشتند. حال «داریوش گلعلیزاده»، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست ، از افزایش قیمت گواهی اسقاط خودرو های فرسوده خبر داده است. این موضوع میتواند موجب خروج خودروهای قدیمی و ناایمن از جادههای ایران شود.
بیشترین میزان افزایش قیمت در بین گواهیها نصیب تاکسیها شده است. درحالحاضر گواهی اسقاط تاکسیها 210 میلیون تومان قیمت دارد. تاکسیهایی با عمر بیش از 10 سال، در صف اسقاط و نوسازی قرار میگیرند. تا پیشازاین بهازای هر تاکسی، دو گواهی اسقاط به مالک آن تعلق میگرفت که ارزش تقریبی آن 70 میلیون تومان بود. این رقم اکنون به سه برابر افزایش یافته است تا رانندگان تاکسی تمایل بیشتری برای اسقاط اتومبیل خود داشته باشند.
قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده دیگر چقدر است؟
رقم گواهی اسقاط خودروهای کشنده نیز یک میلیارد و 220 میلیون تومان تعیین شده. البته علاوه بر این مبلغ، قیمت لاشه خودرو نیز به حساب مالک واریز میشود. با توجه به عرضه انبوهی از کشندههای مونتاژی و همچنین وارداتیهای دستدوم، این امید وجود دارد که کشندههای قدیمی هرچه زودتر از جادههای ایران خارج شوند.
قیمت این گواهی برای خودروهای سواری درحالحاضر 70 میلیون تومان است. ارزش لاشه خودرو نیز 20 میلیون تومان درنظر گرفته شده. بنابراین با اسقاط یک خودروی سواری فرسوده، حدود 20 میلیون تومان به مالک آن پرداخت میشود و یک گواهی اسقاط به ارزش 70 میلیون تومان نیز در اختیار او قرار میگیرد.
به گفته رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست، خروج 500 هزار دستگاه خودروی فرسوده از چرخه فعالیت در سال پیشبینی شده است. همچنین آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک با آییننامه ماده ۱۰ صنعت خودرو ادغام شده. هدف از این کار تسریع خروج خودروهای فرسوده از بازار ایران است. براساس این قانون، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.